Google Search Console instellen

leestijd 9 minuten
26 maart 2021

Voorheen heette Google Search Console (GSC) Google Webmaster Tools, maar omdat de tool niet enkel voor “webmasters” bedoeld is, hebben ze de naam aangepast. Het is namelijk dé tool van Google om extra inzicht te krijgen in de organische vindbaarheid van je website in Google.

In deze blog geven we je extra uitleg en inzichten om het goed in te zetten.

Website verifiëren

Om toegang te krijgen tot de data van Google Search Console moet je jouw website verifiëren. Google weet op die manier dat jij bevoegd bent om die data in te zien en eventueel aanpassingen te maken.

Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/ en klik rechtsboven op een property toevoegen. Hier geef je de URL op van je website. Vervolgens moet je een methode kiezen om het eigendom te verifiëren.

Google Search Console

Dit kan via de volgende methoden:

  • HTML-tag: hiervoor moet je een metatag aan de homepage van je website toevoegen.
  • Domeinnaamprovider: meld je hiervoor aan bij je domeinnaamprovider, in Nederland is dit zeer beperkt bruikbaar.
  • Google Analytics: indien je beheerder bent van de Google Analytics tracker op je website.
  • Google Tag Manager: Als je beheerder bent van Google Tag Manager die op je website is geïnstalleerd én het script op de juiste plek staat.
  • HTML-bestand uploaden: een HTML-bestand uploaden naar je server, afkomstig van Google.

Wij geven altijd de voorkeur aan Google Analytics of Tag Manager, omdat we hier in de meeste gevallen ook toegang tot hebben.

Let hierbij op dat je niet alleen de echte URL opgeeft, maar ook de varianten. Draait je website op HTTPS? Dan moet je 4 varianten opgeven:

  • HTTPS, met www
  • HTTPS, zonder www
  • HTTP, met www
  • HTTP, zonder www

Indien je website enkel op HTTP werkt, dan adviseren we om 2 vartianten op te geven:

  • HTTP, met www
  • HTTP, zonder www

Hiermee kun je goed in de gaten houden of Google in zijn zoekresultaten naar de juiste website verwijst. Anders is het lastig om organisch goede posities te behalen. Deze varianten moet je één voor één opgeven en verifiëren.

Search Console instellen

Nu je Search Console hebt geverifieerd is het belangrijk om ten minste één instelling aan te passen. Hiervoor moet je rechtsboven het tandwiel aanklikken en gaan naar Site-instellingen. Hier kun je opgeven of de website mét of zonder www de standaard is.

Google Search Console

Daarnaast kun je aanpassen met welke snelheid Google je website moet crawlen. Wij raden aan dit niet aan te passen.

Via het tandwiel vind je ook de optie Gebruikers en property-eigenaren, om zo extra website-eigenaren en gebruikers toe te voegen.

De mogelijkheden van Google Search Console

Google Search Console biedt veel rapporten om te bekijken. We lopen ze allemaal langs aan de hand van het navigatiemenu aan de linkerkant.

Dashboard

Het dashboard is het startpunt van GSC. Je krijgt snel een overzicht van de eventuele fouten op de website, de zoekopdrachten waarbij je website naar voren is gekomen en berichten die Google heeft gestuurd om de vindbaarheid verder te verbeteren. Al deze informatie komt van de verschillende rapporteren die we later in het artikel behandelen.

Berichten

Bij berichten vind je de communicatie vanuit Google terug met daarin tips/waarschuwingen om de vindbaarheid van de website te verbeteren. Ook bepaalde wijzigingen die je hebt gemaakt aan GSC zullen ter bevestiging hier verschijnen. Deze berichten zal je ook in je mailbox ontvangen, zodat je niks hoeft te missen.

Dat laatste is zeer belangrijk, want ook als je een penalty van Google ontvangt wordt dat via deze berichten-inbox medegedeeld.

Zoekopmaak

Onder zoekopmaak vind je diverse mogelijkheden om te controleren hoe zoekresultaten worden weergegeven. Ook kun je de weergave van zoekresultaten beïnvloeden.

Het volgende kun je vinden onder Zoekopmaak:

  • Gestructuurde gegevens: controleer hier het gebruik van rich snippets op je website. Als Google deze heeft gevonden worden ze hier weergegeven en staat erbij of er eventuele fouten zijn gevonden.
  • Visuele kaarten: gaat op een andere manier in op rich snippets, bij andere toepassingen. Zo worden bij webshops eventuele producten getoond.
  • Gegevens markeren: hiermee heb je de mogelijkheid om zonder het gebruik van rich snippets op je website wel de juiste informatie te laten zien in de zoekresultaten. Dit doe je door op je website de gegevens aan te wijzen voor Google.
  • HTML-verbeteringen: Google geeft aan waar je gemakkelijk verbeteringen aan kunt brengen op je website. Title tags, meta descriptions en niet-indexeerbare inhoud komen hier aan bod.
  • Sitelinks: hier kun je sitelinks degraderen. Google bepaalt sitelinks bij organische resultaten natuurlijk zelf, o.a. aan de hand van autoriteit. Mocht je tijdelijk een sitelink uit willen schakelen, dan kun je dat hier instellen.
  • Accelerated Mobile Pages: hier vind de terugkoppeling van fouten plaats als je website beschikt over AMP.

Zoekverkeer

Binnen het onderdeel zoekverkeer wordt hoofdzakelijk ingegaan op statistieken en autoriteit. Dit is één van de belangrijkste onderdelen die je ook op de lange termijn regelmatig wilt controleren.

De volgende rapporteren zijn er te vinden:

  • Zoekanalyse: statistieken over de organische zoekopdrachten. Klikken, vertoningen, CTR en positie van zoektermen waarbij je website naar voren kwam, kun je hier terugvinden.
  • Links naar uw site: backlinks naar je website. Je kunt zowel de domeinen bekijken die een link hebben naar jouw website, als de pagina’s die veel links bevatten.
  • Interne links: een overzicht van de pagina’s met de meeste interne verwijzingen. Vaak staan pagina’s uit de navigatie of de footer hoog bovenaan.
  • Handmatige acties: eventuele handmatig uitgedeelde penalty’s van Google verschijnen hier. Deze wil je het liefst zo leeg mogelijk houden, anders is er werk aan de winkel!
  • Internationale targeting: indien je gebruikmaakt van href lang tags (vooral interessant voor websites gericht op meerdere talen en landen) kun je hier eventuele fouten opsporen. Ook kun je hier aangeven op welk land de website gericht is.
  • Mobiele bruikbaarheid: Google geeft hier tips over het verbeteren van je website op smartphones. De resultaten zijn vergelijkbaar met de mobielvriendelijke test.

Google-index

De Google-index gaat volledig in op hetgeen wat bij Google bekend is over je website. Worden pagina’s tegengehouden door robots.txt of door geblokkeerde bronnen?

Hier kun je die informatie vandaan halen:

  • Indexeringsstatus: het aantal pagina’s dat geïndexeerd is wordt hier weergegeven. Ook heb je de mogelijkheid om te zien hoeveel pagina’s worden tegengehouden via robots.txt .
  • Contentzoekwoorden: veel voorkomende termen op je pagina’s worden hier weergegeven. Het geeft je een beeld hoe de website voor Google overkomt wat content betreft.
  • Geblokkeerde bronnen: scripts die geblokkeerd zijn voor indexatie. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar als de werking van je website hier vanaf hangt, wil je hier wel wat aan doen. Google kan anders de website onvoldoende indexeren.
  • URL’s verwijderen: hier kun je pagina’s uit Google’s index verwijderen. Dit is slechts tijdelijk. Het idee is dat je het probleem oplost, zodat de pagina(‘s) permanent wegblijven. Handig als je vroegtijdig een pagina (of complete website) hebt gepubliceerd, zonder dat dit de bedoeling was.

Crawlen

Het laatste grote onderdeel gaat over het crawlen van de website door Google. Hierin wordt veel informatie gegeven over waar de crawler van Google tegenaan is gelopen. Daarnaast kun je hier ook je XML sitemap indienen.

  • Crawlfouten: pagina’s die Google niet kan vinden, maar waar wel een verwijzing naar bestaat, worden hier weergegeven. Er bestaan een aantal verschillende categorieën:
    • Serverfout: de server gaf een fout of time-out toen Google de website wilde crawlen.
    • Soft 404: Google heeft gezien dat de pagina niet meer bestaat, maar er is geen 404-fout teruggekoppeld.
    • Toegang geweigerd: Google heeft geen toegang tot de pagina. In zo’n geval is een map niet te indexeren of zit er wachtwoord beveiliging op.
    • Niet gevonden: pagina’s die voorheen wel bestonden, maar nu een 404-fout terugkoppelen.

Crawlfouten Google Search Console

  • Crawlstatistieken: hier vind je statistieken van de crawler. Het aantal gecrawlde pagina’s, gedownloade kilobytes en de tijd die het gemiddeld kostte om een pagina te downloaden zijn hier in afzonderlijke statistieken terug te vinden. De informatie is per dag te bekijken, over de afgelopen 90 dagen.
  • Fetchen als Google: wil je weten hoe Google jouw website ziet? Hier kun je een pagina ophalen en bekijken. Ook heb je de mogelijkheid een crawlverzoek in te dienen. Je triggert Google hiermee om een pagina (of set pagina’s) versnelt te (her)indexeren. Handig als je website net gelanceerd is.
  • robots.txt-tester: via de tester kan je gemakkelijk controleren of bepaalde pagina’s wel of niet geblokkeerd worden door het robots.txt bestand op je website. Ook kun je aanpassingen maken en deze testen. Om het uiteindelijk door te voeren zul je de robots.txt moeten uploaden naar je eigen server.
  • Sitemaps: sitemaps kun je hier indienen. Via de knop rood/oranje knop rechtsboven heb je de mogelijkheid om je XML sitemap te testen en toe te voegen. Google zal dit bestand regelmatig ophalen om zo te zien welke pagina’s aangepast zijn en dus geïndexeerd moeten worden.
  • URL-parameters: via URL-parameters kun je aan Google laten weten welke parameters wel en niet als losse pagina’s gezien moeten worden. Handig als je geen gebruikmaakt van canonicals, maar wel een webshop hebt met filters. Een voorbeeld van zo’n filter in de URL kan er als volgt uit zien: ?kleur=blauw. Je kunt dan aangeven dat je de parameter blauw niet als losse pagina’s wilt laten opnemen. Let wel op, het is een krachtige tool.

Beveiligingsproblemen

Google heeft ook nog extra informatie beschikbaar die je hoogstwaarschijnlijk weinig zult raadplegen: beveiligingsproblemen. Google houdt namelijk bij of een website gehackt is.

Dit is met name bij WordPress websites een groot risico als ze niet worden geüpdatet. Je krijgt automatisch een bericht per mail en in Search Console indien dit probleem zich voordoet, dus je hoeft het niet zelf in de gaten te houden.

Google Analytics

Vorige keer schreef Kristie hoe je Google Analytics instelt. In de volgende blogs gaan we dieper in op Google Analytics, welke rapporteren er beschikbaar zijn en wat je eruit kunt halen, te beginnen met de rapporten onder doelgroep.

 

Meer weten?

Meld jezelf aan voor ons Growth Lab! We houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes, experimenten en blogs.
Én je krijgt toegang tot alle resources.
Samen super slim groeien met digital marketing!

Lees meer over