Video is hot. Facebook weet dat al langer, maar nu speelt ook Google daar steeds beter op in. Vorige week introduceerde Google haar nieuwste innovatie: shoppen via YouTube, oftewel “TrueView for Shopping”. Binnenkort zal deze technologie ook in Nederland worden toegepast. Een nieuwe manier van shoppen en adverteren is geboren.
YouTube speelt in op jouw zoekgedrag
Grote kans dat ook jij wel eens op YouTube naar een ‘how-to’ video hebt gezocht. Zo niet, dit zijn video’s die jou uitleggen hoe je iets het beste kunt aanpakken. Of je nu een appeltaart wilt bakken, of een nieuw programma wilt installeren. Tegenwoordig bekijken we steeds vaker een video om er achter te komen hoe iets werkt. Waarom niet meteen de mogelijkheid bieden om een product direct te kopen vanuit een video, moet Google hebben gedacht.
Vanaf nu kun je binnen je video een actiebalk tonen, bijvoorbeeld met “klik om te shoppen”. Als je op deze balk klikt, verschijnt er rechts in beeld een aantal producten waar je doorheen kan scrollen. Zie je een interessant product? Klik op de link en je gaat naar de site van de adverterende partij waar je het product direct kunt aanschaffen.
Aangezien 50% van de views op YouTube van mobiele apparaten komt, heeft Google er voor gezorgd dat deze functie ook hier perfect werkt. Shoppen via YouTube kan via elk apparaat.
Effectief? Jazeker!
Meubelspecialist Wayfair en cosmeticashop Sephora hadden de primeur met deze advertentie te experimenteren. Niet alleen werd er langer naar de advertenties gekeken, ook de opbrengsten waren vele malen hoger dan bij de ‘normale’ advertenties die zij hadden lopen op YouTube. Wij kunnen niet wachten om hier ook mee aan de slag te gaan. Wil jij als één van de eersten in Nederland aan de slag met TrueView for Shopping? Neem contact met ons op!