Je hebt ze misschien al eens voorbij zien komen: Google Web Stories. Naast Instagram en LinkedIn is ook wereldwijds meest favoriete zoekmachine gestart met stories. En niet zonder reden. Nee, Google Web Stories kan jou, je merk of je organisatie ontzettend veel opleveren. Wat precies en hoe je dit doet lees je in dit blog!

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Web Stories: wat is het en hoe werkt het? 

Simpel gezegd: een slideshow waarin je content deelt. Variërend van een nieuw product tot een blog en van een evenement tot een vacature. Wat je deelt is geheel aan jou. Web Stories bestaan uit losse beelden (foto’s, video’s of teksten) die samen een verhaallijn vormen. 

We kennen de stories inmiddels allemaal van social media als Instagram. Deze stories verdwijnen na 24 uur, wat het soms wel eens lastig maakt om jouw boodschap in de spotlights te zetten (en vooral om ze daar te laten staan). Met Web Stories van Google is dit niet het geval, daar bepaal je helemaal zelf hoe lang de story online blijft. Lucky you! Want stories die langer dan 24 uur blijven staan leveren uiteraard veel meer op…

Maar goed, genoeg over wat Web Stories zijn. Over tot het belangrijkste: hoe maak je ze? Wanneer je werkt met een WordPress website is het redelijk makkelijk. Hiervoor kun je een plugin installeren waarmee jij zelf een Web Story maakt. Vervolgens voeg je deze plugin toe aan WordPres et voilà, je kunt aan de slag! Nadat je op ‘create new story’ hebt geklikt creëer je zelf de meest toffe stories. De slides edit je zelf met afbeeldingen, video of tekst. Maar net wat jij leuk vindt en vooral: wat past bij jouw merk of organisatie.

Geen WordPress, maar wil je wél aan de slag met Web Stories? Goed nieuws, dat kan gewoon! De story’s werken via AMP-technologie, wat het voor ieder CMS-systeem mogelijk maakt om ze in te zetten. Google geeft zelf aan met welke hulpmiddelen je aan de slag kunt voor het maken van jouw eigen story. Goed om te weten!

Vergroot je organische zichtbaarheid met Google Web Stories! - MvH Media

Bevorder jouw SEO-prestaties met Google Web Stories!

Ontzettend tof, je eigen stories in Google. Maar hoe maak je ze SEO-proof en zorg je ervoor dat ze bovenaan in Google verschijnen? Dat vertel ik je graag! Althans, Google heeft hier mooie tips voor gegeven die ik graag aan jou doorvertel ;). 

  • Zorg ervoor dat je waardevolle content deelt. Dus niet 10 slides met alléén maar advertentieteksten. Nee, vertel een compleet verhaal. Een verhaal dat men wilt zien en horen. 
  • Gebruik niet teveel tekst. Ga voor maximaal 200 tekens per slide en in totaal ongeveer 10 tot 20 slides. Ook de titel moet compact zijn; gebruik hiervoor maximaal 40 tekens.
  • Kies je voor het gebruik van video’s? Bedenk goed dat niet iedereen zit te wachten op ongevraagd en, vooral, onverwacht geluid. Kies daarom voor ondertiteling bij de video’s die je inzet. 
  • En last but not least: test je verhaal! Alleen met testen kom je erachter of het op de juiste manier geïndexeerd wordt. Dit kan met de AMP-tester van Google zelf. 

Tips voor de beste stories

Zo, inmiddels weet je wat Google Web Stories zijn, hoe je het inzet én wat je moet doen om de SEO-prestaties van je stories te upgraden. Een lijstje met hands-on tips mag uiteraard niet ontbreken. Bij deze:

  • Bedenk voordat je aan de slag gaat met het maken van een story goed wat mensen willen zien en waar ze naar op zoek zijn. Stem je story hier op af. Alleen op die manier deel je content die aansluit bij je doelgroep.
  • Zorg daarnaast voor een duidelijke storyline. Het is belangrijk dat de verschillende slides van je story op elkaar aansluiten en dat het klopt. 
  • Voor het maken van een story kun je gebruikmaken van een template. Handig wanneer je geen dedicated designer bent. Je story helemaal afstemmen op jouw merk of bedrijf? Dan is het uiteraard goed om het helemaal zelf te ontwerpen.
  • Daar sluit het volgende punt mooi op aan: maak het eigen! Zorg ervoor dat het past bij je merk of organisatie. Dat is het fijne aan Google Web Stories: je kunt ze helemaal naar jouw zin customizen
  • Zorg voor voldoende afwisseling. Laat je slides niet alleen uit tekst bestaan, maar kies ook voor beeldmateriaal als foto’s en video’s. 
  • De laatste tip is misschien wel één van de belangrijkste: eindig de laatste slide met een call to action. Wat wil je dat er gedaan wordt naar aanleiding van je Web Stories? Denk hier goed over na en speel erop in.
Web Stories komen naar Google Discover

Genoeg gelezen, tijd om aan de slag te gaan! Hopelijk kun je aan de hand van dit blog en de tips vandaag nog starten met het maken van jouw eigen Google Web Stories. In de video hieronder nemen Jaap, Thomas en Falco je mee in Google Web Stories, om jou nog verder op weg te helpen. Veel succes! 

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Meer over Lotte

Good content is not storytelling, it's telling your story well.

Lotte in de Weij
Content Marketeer

Lees meer over