Growth hacking is (s)omdenken

leestijd 3 minuten
23 januari 2023

De term growth hacking wordt vaak verkeerd begrepen. 

Dat het iets met groei te maken heeft, is duidelijk. 

Maar wat betekent het nou écht? 

In deze blog vertel ik waarom het verkeerd begrepen wordt én waarom growth hacking een ontzettend krachtig middel is om te groeien.

Laten we eerst ingaan op de misvattingen rondom growth hacking. 

Misschien hoor jij ze als consultant of marketeer ook wel eens voorbij komen. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Growth hacking bestaat uit hacken.
  • Growth hacking betekent valsspelen. 
  • Growth hacking laat je bedrijf floreren terwijl je zelf met een cocktail in de hand aan het strand ligt in een warm land.

Maar dat is het allemaal niet.

Sean Ellis, grondlegger van de term growth hacking, zegt hierover:

“I think that the definition of growth hacking in people’s heads needs to change. I think right now, outside of marketing and growth teams, the perception of growth is that it’s the ‘bad’ of companies.”
Mixpanel

Maar… wat is growth hacking dan wel?

Als het geen hacken of valsspelen is. Wat bedoelen we er dan mee?

Ik neem je mee in mijn definitie van growth hacking:

Growth hacking is (s)omdenken.

Aan de hand van onderstaande 3 punten leg ik je uit waarom (s)omdenken zoveel waarde heeft.

1. Met (s)omdenken ontleed je eerst de groeiformule.

You cut out the bull shit en je gaat op zoek naar waar in het systeem je de kluit kunt kraken.

Het is geen simpel trucje.

Groei is niets meer dan pure wetenschap.

What comes in goes out. It’s the sum of marginal gains.

Chris Out, expert in growth hacking, zegt hierover:

“Growth hacking is voor veel mensen nog een vaag begrip. Dit komt omdat growth hacking niet de juiste term is. Een meer correcte term zou growth system hacking zijn. Waarom growth system hacking? Een ‘hack’ is niets anders dan het benutten van een zwakte in een bepaald systeem.”

2. Omdenken is denken in termen van kansen en niet in problemen

Ondanks dat begint omdenken altijd met een probleem.

Zonder probleem bestaat omdenken namelijk niet.

En heel eerlijk…

Gaat het juist niet altijd mis wanneer er geen problemen zijn?

In zo’n situatie zijn er wel problemen, want die zijn er altijd.

Maar de problemen worden niet gezien of niet benoemd.

Een gemiste kans! Want zonder problemen kun je ook niet groeien.

Heb je het probleem ontdekt? 

Dan ga je op zoek naar een oplossing voor het probleem.

Je stelt een hypothese op en gaat vervolgens in snel tempo experimenteren. 

Experimenteren kun je doen op de volgende manier en middels de volgende stappen:

Aanname + Bewijs + Controle

Aanname: 

Gebaseerd op [data] verwachten we dat [actie] voor [gebruikersgroep] hen motiveert tot [gedrag].

Bewijs:

Deze aanname klopt als we een [effect] meten op [growth metric].

Controle:

De aanname blijkt [(in)correct]. We hebben geleerd dat [lessen]. De volgende stap is [vervolgactie].

3. Met (s)omdenken combineer je som denken en omdenken.

Je laat je creativiteit op de vrije loop, maar prioriteert op de gewenste uitkomsten voor je business. 

Je gaat aan de slag met de gaafste ideeën, maar je weet dondersgoed aan welke knoppen je moet draaien om te groeien.

Vervolgens kom je tot de allerbeste datagedreven beslissingen.

Beslissingen die jij durft te nemen, omdat je weet dat je erdoor gaat groeien.

Zo maak je stappen!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over