Growth Marketing: jullie vragen beantwoord door Jaap

leestijd 5 minuten
30 april 2021

‘Stilstaan is onmogelijk’. Een quote die bij Growth Marketing goed van toepassing is en helemaal tot zijn recht komt. Vooral in een verzadigde markt met concurrenten op de loer is het van belang om te blijven kijken waar kansen liggen. Growth Marketing is hierbij een waardevolle manier om koploper te zijn tussen je concurrentie en tegelijkertijd te groeien met je bedrijfsresultaten.

Begin januari was het zover: de digitale ‘Kennis & Koffie’ sessie over Growth Marketing, gepresenteerd door Jaap. Dé sessie die in het teken stond van het realiseren van exponentiële groei met jouw organisatie. Daarnaast werden hier alle in’s and out’s over Growth Marketing aan het licht kwamen. 

Tijdens de interactieve Kennis & Koffie sessie begin januari, werden er vragen gesteld door het publiek over experimenten, A/B testen, cookies en meer. In deze blog geeft Jaap graag antwoord op deze vragen.

#1. Wat zijn binnen Fingerspitz jullie meest gebruikte tools voor experimenten en waarom?

  • Airtable, Teamwork & Trello: deze tools gebruiken wij om taken te noteren, ideeën te verzamelen en te categoriseren. Ook evalueren wij de voltooide experimenten hierin.
  • Slack: binnen Slack wordt er onderling overlegd, gestemd op ideeën en kennis met elkaar uitgewisseld. 
  • Google (Optimize, Analytics, Tag Manager, Data Studio): we gebruiken hier veel tools van om mee te testen en te experimenteren. Echter is het wel zo dat we binnen Fingerspitz zelf zeer technische mensen hebben en we hierdoor meer kunnen testen dan met een Visual Website Optimizer. 

#2. Zien jullie dat het lastiger wordt om experimenten uit te voeren nu cookies vaker uit gezet kunnen worden?

In principe hoeft dit niet veel uit te maken en heeft het ook niet altijd effect op de experimenten. Als je genoeg gebruikers hebt kun je meer dan voldoende testen. 

#3. Hoe kan je het effect berekenen/weten van de experimenten? Dat wanneer je links toevoegt aan de ads, je bijvoorbeeld 20% of 30% meer verkeer krijgt?

Dit weten we nooit 100% zeker. Wat je hierbij dus moet doen is testen en valideren, of je moet er eerder onderzoek naar hebben gedaan. Wanneer je bij dit voorbeeld wilt weten wat het doet om extra sitelinks toe te voegen, dan zit er maar 1 ding op: probeer het uit!

#4. Hoeveel respondenten heb je nodig voor betrouwbare A/B testen? Wat als je klantenbestand kleiner is?

Het gaat hierbij om het aantal conversies, niet het aantal mensen. Qua conversies wil je als richtlijn minimaal zo’n 250 conversies per groep (bij A/B testen heb je een controlegroep + testgroep, dus 2 x 250 = 500) hebben in een periode van 4 weken. Als je er minder hebt moet je namelijk een hele grote procentuele verbetering realiseren om een significant verschil te meten. Als je niet aan die ondergrens komt dan kun je bijvoorbeeld werken met een afgeleid conversiedoel, waarvan je weet dat het samenhangt met je einddoel. Bijvoorbeeld ‘AddToCarts’ in plaats van transacties. Of formulier pagina bezoeken in plaats van ingevulde formulieren.

De CXL Pre-Test calculator is een goede tool die je kan helpen bij je A/B test. Met de CXL Pre-Test calculator worden al je Pre-Test en Post-Test analyse vragen beantwoord. Het gaat hierbij om de volgende vragen:

Test analyse

  • Is de testvariant beter dan het origineel?
  • Heeft de test de vereiste steekproefgrootte?
  • Heeft de test de benodigde looptijd?
  • Wat is de ROI van de test variant?

Pre-Test analyse

  • Wat is het minimaal aantoonbare effect waarop ik kan testen?
  • Hoe lang moet ik testen gezien het effect?
  • Wat is de steekproefgrootte voor een test op deze pagina?
  • Heeft het betrouwbaarheidsniveau invloed op de duur van mijn test?

Start met de CXL Pre-Test calculator. 

#5. Door maatschappelijke druk en consumentenorganisaties stopt bijvoorbeeld Booking.com met tests rondom ‘nog maar 1 kamer over’ en andere tactieken die inmiddels het label ‘misleidende reclame’ hebben gekregen. Ze willen nu eerlijker gaan communiceren. Hoe gaan jullie binnen Fingerspitz om met het ethische aspect achter Growth Marketing, wat zo te zien steeds belangrijker aan het worden is?

De ethische lijn tussen misleiding en beïnvloeding is dun. Dat Booking.com hiermee stopt begrijp ik wel, want wat ze communiceren is fake. Aan de andere kant is er niets mis met het gebruik maken van FOMO (fear of missing out). Maar in het geval van Booking zijn er nog tal van andere technieken die je kunt inzetten. Zolang je mensen niet misleidt, verkeerd informeert of aan een verslaving helpt, dan zijn er nog vele mooie onschuldige handvatten die je werk als marketeer leuker kunnen maken!

#6. Omzet wordt als slechte North Star Metric gezien, wat zou een alternatief zijn om als NSM te gebruiken voor webshops? Is dit het aantal aankopen?

Ja, dat klopt inderdaad. De NMS bij e-commerce organisaties is in de meeste gevallen het aantal transacties.

Als het goed is zou je na de webinar staan te popelen om te beginnen met Growth Marketing. Dus, grijp je kans en groei, groei, groei! Mocht je het nou leuk vinden om zelfs een certificaat in Growth Marketing te behalen, meld je dan aan voor de Growth Marketing course en wordt gecertificeerd Growth Marketeer!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over