Als mensen een koopintentie hebben, dan herkent Google dit meteen. Google speelt hierop in door op zo’n moment de Shopping campagnes te activeren. Dylan Schuyt, Product Expert bij Google, gaf tijdens het Google Partner Event handige tips om de nieuwe Google Shopping campagnes optimaal in te richten.
Wat is Google shopping?
Google Shopping campagnes zijn volgens Google “een betere manier om advertenties met productvermeldingen te maken, beheren en te optimaliseren”. De nieuwe Shopping campagnes zijn inmiddels al een tijdje uit bèta en vervangen de huidige Product Listing Ads (PLA’s).
Google is de SERP (Search Engine Results Page) continu aan het aanpassen. De betaalde resultaten, de AdWords- en Google Shopping advertenties, komen steeds prominenter in beeld. Heb je een e-commerce site en wil je graag bovenaan komen te staan in Google? Dan is het beter om meer prioriteit te geven aan de Shopping campagnes. In veel gevallen is het nu zo dat er eerst Google Shopping advertenties bovenaan staan, en daaronder nog maar één of twee tekstadvertenties. Stond je voorheen op de derde positie met je AdWords advertentie, dan wordt je nu aan de zijkant of onderkant van de pagina vertoond. Het is zelfs mogelijk dat je advertentie helemaal niet meer op de eerste pagina te zien is.
In onderstaand voorbeeld is het zelfs zo dat we eerst vijf Google Shopping-resultaten zien, gevolgd door één AdWords advertentie, dan de afbeeldingen van HP muizen, en dan pas een organisch resultaat. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je als e-commerce site niet meer om Google Shopping heen kunt. Een ander bijkomend voordeel én een goede reden om hiermee aan de slag te gaan, is dat Shopping vaak goedkoper is dan Search.
Tips voor jouw campagne
Als je een sterke Shopping campagne weet op te zetten, kun je bij een goede optimalisatie volledige zichtbaarheid bereiken. Waar je met tekstadvertenties maximaal één keer wordt vertoond, is het met Google Shopping mogelijk om met meerdere advertenties tegelijk te worden vertoond. Dit zien we ook bij bovenstaand voorbeeld, waarin zowel Staples als Wehkamp twee keer voorkomen. Hoe meer advertenties er van jouw shop staan, hoe groter de kans op conversie.
Verschil tussen de oude Product Listing Ads (PLA’s) & Shopping
Waar je bij PLA’s niet productgericht kon sturen, is dit bij Google Shopping campagnes wel mogelijk. Je kunt je campagne opsplitsen op bijvoorbeeld merk, categorie of productniveau, en ook kun je hier je biedingen op aanpassen. Er zijn bovendien vijf custom labels beschikbaar waarmee je je producten kunt onderverdelen in waarden. Zo kun je in deze kolommen bijvoorbeeld de voorraad, verkoopprijs, omloopsnelheid of marge aangeven. Ook kun je ervoor kiezen om deze labels te gebruiken om aan te geven of een product seizoensgebonden of in de uitverkoop is. Op deze manier kun je de campagne nog beter beheren en optimaliseren.
Een andere belangrijke feature die Google heeft geïntroduceerd, is de mogelijkheid om een campagne een lage, normale of hoge prioriteit te geven. Waar dit voorheen niet mogelijk was, kun je nu wel controle uitoefenen op de producten die worden getoond. Stel dat er meerdere producten in een campagne zitten die gematched worden aan een zoekterm, dan kun je het product in de campagne met de hoogste prioriteit voorrang geven. Een hoge prioriteit is met name interessant voor seizoensgebonden producten. Zo kun je rondom Valentijnsdag rode lingerie prioriteren boven zwarte lingerie. Het prioriteren van producten is één van de belangrijkste kenmerken van Google Shopping. Maak hier dan ook zeker gebruik van.
Belangrijke velden en optimalisatie van de productfeed
Bij een Google Shopping campagne dien je een feed te uploaden in Google Merchant Centre. De manier waarop de productfeed is opgesteld is erg belangrijk voor je campagne. De ingevoerde zoekterm in Google wordt namelijk gematched met je feed. Ook is het belangrijk voor Google dat er zoveel mogelijk relevante informatie in je feed staat. Mocht je concurrent meer relevante informatie versturen, dan kan het zijn dat deze betere posities verkrijgt in de Google Shopping resultaten.
Vergeet niet om je feed regelmatig te vernieuwen en zorg ervoor dat er geen foutmeldingen in staan. Foutmeldingen in je productfeed hebben directe impact op de advertentiepositie in Google Shopping en dus directe impact op het aantal vertoningen, kliks en resultaat.
Wil je de verkoop uit Google Shopping maximaliseren? Pas dan de volgende 5 tips toe.
- Verplichte en aanbevolen velden
In een Google Shopping feed zijn een aantal verplichte velden, zoals een uniek nummer voor het product, producttitel, link naar het product, afbeeldingslink van het product, conditie van het product, beschikbaarheid van het product en de prijs. Voor sommige producten zijn er aanvullende verplichte velden. Bekijk deze velden hier voor een compleet overzicht.Ook zijn er aanbevolen velden door Google. Zo kun je een link naar een mobiele afbeelding, kleur, geslacht en materiaal toevoegen. Het is aan te raden om dit ook te doen. Deze velden geven Google namelijk meer informatie over het product en zorgen ervoor dat de kans groter is dat een zoekopdracht kan worden gekoppeld aan een relevant product.
- Kies de beste Google Product Categorie bij je product
Een van de meest belangrijke factoren bij een goede Google Shopping Feed is het linken van het assortiment aan de verschillende Google Product Categorieën. De Google-producttaxonomie biedt maar liefst ruim 5000 verschillende categorieën om je producten aan te koppelen. Het spreekt voor zich om hier dan ook de meest relevante categorie te koppelen aan het product dat je aanbiedt.Mocht je bijvoorbeeld een webshop in mobiele telefonie hebben en screenprotectors voor een toestel willen aanbieden via Google Shopping, dan is het raadzaam te kiezen voor categorie 5468 in plaats van 5466.
- Zorg ervoor dat de productfeed compleet is
Zorg ervoor dat elk verplicht en aanbevolen veld een ingevulde waarde heeft. Ontbrekende waarden in de velden zorgen voor gaten in je productfeed. Dit draagt ertoe bij dat Google niet de meest relevante bezoeker kan koppelen aan het product in je assortiment.Wanneer je verder gaat op basis van het voorbeeld van een webshop in mobiele telefonie, is het raadzaam om de screenprotector te koppelen aan een specifiek toestel. Elk toestel heeft namelijk een specifieke beeldschermgrootte. De kans is erg groot dat een klik op een screenprotector voor een Samsung door een iPhone gebruiker een verspilling van het marketingbudget is.
- Verrijk je productfeed
Optimaliseer je productfeed op basis van het zoekverkeer naar je producten. Op basis van de zoekwoorden waarop je bent gematched met Google Shopping advertenties en Google AdWords tekstadvertenties, kun je de informatie in je productfeed optimaliseren.Ook hier gebruiken we weer het voorbeeld van screenprotectors. Wanneer blijkt uit AdWords dat de kliks en conversies van Samsung screenprotectors komen van zoekopdrachten zoals ‘samsung screenprotector mat’ of ‘matte screenprotector samsung galaxy’ is het raadzaam om bijvoorbeeld ‘mat’ in de producttitel te verwerken.
Dit voorbeeld kan ook worden toegepast bij producten met verschillende kleuren, maten en andere uitvoeringen. Naast de producttitel, kun je deze informatie eventueel ook in je productomschrijving verwerken of een extra veld aanmaken.
- Het is een continu proces
De behoefte van de klant verandert continu, hierdoor verandert ook het zoekgedrag continu.Bekijk constant de zoektermen die leiden tot verkopen. Analyseer welke zoektermen dit zijn en probeer ze te groeperen of te combineren. Bekijk vervolgens de producttitel en de productomschrijving. Probeer de combinaties van woorden subtiel in de producttitel of productomschrijving te verwerken.
De belangrijkste tips voor deze velden zijn:
- Plaats belangrijke zoekwoorden (zoals het merk) waarop je gematched wil worden, zoveel mogelijk aan het begin van de producttitel.
- Benoem het geslacht, maat of uitvoering in de producttitel om meer relevant verkeer te verkrijgen, zoals ‘herenhorloge’ in plaats van ‘horloge’.
- Voeg een uitgebreide productomschrijving toe. Het is een gemiste kans als de productomschrijving te weinig woorden bevat of als de productomschrijving belangrijke zoekwoorden mist waarop je gematched wil worden.
Google Shopping tips van Google:
- Voeg prioriteiten toe.
- Maak gebruik van labels.
- Pas de tekst van de feed aan als deze minder presteert.
- Zet het beste zoekwoord vooraan, en niet een irrelevant productnummer.
- Analyseer & optimaliseer!
Met deze aanvullende tips ben je goed op weg om het maximale uit je Google Shopping campagnes te halen. Vergeet niet om je campagnes continu te analyseren en te optimaliseren voor de beste resultaten.
Heb je vragen of hulp nodig bij het inzetten van Google Shopping? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder om resultaat te boeken!