Handpicked Festival: de recap

Op vrijdag 15 november vond de tweede editie van het Handpicked Festival plaats. De feestelijke bijeenkomst van Handpicked Agencies, een collectief van 6 Brabantse digital agencies, streek dit keer neer in Breda. Na een geslaagd debuut in het voorgaande jaar, stond anno 2019 alles in het teken van ‘Welcome to Wonderland’. Er werd een plek gecreëerd om te leren, elkaar te inspireren en samen te proosten. 

In twee grote circustenten werden de ruim 300 gasten welkom geheten. De aankleding, die reikte van circusartiesten en verse popcorn tot een spectaculaire lichtshow, liet niets te wensen over. Als inspiratie hiervoor diende het steeds groter wordende collectief van de Brabantse labels. Elk bureau heeft zijn eigen talent en speelt zijn eigen show, maar samen vormen ze één groot circus. 

Nathan de Groot, auteur van het satirische online nieuwsmagazine ‘De Speld’, nam als chairman of the day alle aanwezigen mee langs een tal van talks en workshops. Hij trapte de dag interactief af en liet gasten discussiëren over vragen die ons doen verwonderen.

Hoe zetten we technologie in als middel, niet als doel? 

Dit vraagstuk stond centraal in de verbazingwekkende presentatie van biohacker Peter Joosten. Tegenwoordig heeft technologie een steeds grotere impact op ons leven en ook het menselijk lichaam moet eraan geloven. We meten steeds meer biomedische data en maken op basis hiervan beslissingen. Denk bijvoorbeeld eens aan je Apple watch, die constant je hartslag in de gaten houdt.

In China gaan ze zelfs nog een stapje verder: met een bril worden de hersengolven van medewerkers gemeten op verschillende kantoren. Aan de hand van de uitkomsten hiervan, kunnen ze geadviseerd worden om een kleine pauze in te lassen of juist wat extra opdrachten op zich te nemen. Of dit niet een beetje ver gaat voor wat extra productiviteit, vragen we ons wel af.

Ook Amazon heeft laten weten in de toekomst aan de slag te gaan met biomedische data. Voicerecorders in het callcenter moeten de gemoedstoestand van de beller gaan bepalen, zodat hier vervolgens beter op ingespeeld kan worden. Boze klanten kunnen dan bijvoorbeeld automatisch doorgeschakeld worden naar de medewerkers met iets meer ervaring. 

Peter zelf zegt niet terug te deinzen voor biohacking. Zo heeft de toekomstdenker een chip in zijn hand laten plaatsen waar zijn visitekaartje op staat en draagt hij verschillende slimme gadgets waarmee hij onder andere zijn slaap in kaart brengt. 

Visual first

Stefan van Opstal, CCO van Tweakwise, nam ons 30 minuten lang mee naar de toekomst. Een toekomst, die volgens hem steeds visueler wordt. Niet gek natuurlijk: we leren en denken al grotendeels visueel. Ook de grootste social platforms van dit moment zijn visueel gestuurd. Platte sales is niet langer het belangrijkste: we willen klanten juist inspireren. Hierdoor zien we ook steeds vaker atypische webshops terug, die eerder op een magazine lijken. Een goed voorbeeld hiervan is de webshop van het Spaanse Zara.

Ook de zoektocht naar producten wordt steeds visueler. We schreven hier zelf ook al eerder een blog over. Met Google Lens zoeken gebruikers gemakkelijk naar informatie door zelf een foto te maken bijvoorbeeld. De Britse online fashion gigant Asos maakt gebruik van deze vorm van artificial intelligence door klanten kunnen via de ‘style match’ een foto uploaden van een stijl die ze aanspreekt. Vervolgens toont de webshop alle producten die overeenkomsten vertonen met de geuploade afbeelding. 

Een overstap op visuals is overigens niet alleen een aanrader om de klantbeleving positief te beïnvloeden. Wie nu inzet op visual search, verzekert zichzelf volgens onderzoeksbureau Gartner van meer omzet door een stijging in de orderwaarde. Bovendien wordt het pad naar conversie hiermee een stuk korter. 

Ook Daan Jansonius, commercial strategist bij Snap Inc., ziet dat visuals steeds belangrijker worden. Beelden stellen je in staat om emoties veel makkelijker over te brengen dan bijvoorbeeld tekst. Bovendien stijgen de verwachtingen van consumenten met betrekking tot visuele communicatie. We wennen steeds meer aan technologie en vooral augmented reality is geen vreemde meer. Sterker nog: veel klanten verwachten het zelfs van je! We willen brillen online kunnen passen voor de aankoop, verschillende haarkleuren kunnen testen en schoenen virtueel passen onder de outfit die we in gedachten hebben. 

Snapchat zet deze technologie nu al in en creëert hier ware hypes mee. Denk bijvoorbeeld eens aan de filter waarmee je jezelf kunt zien als het andere geslacht. De app won er duizenden gebruikers mee!

Personaliseren kun (of eerder: moet) je leren

Wist je dat maar liefst 74% van alle website bezoekers gefrustreerd raakt als de content op een website niet gepersonaliseerd is? Desiree van der Horst, CRO lead bij Fingerspitz, had haar talk eigenlijk hier al kunnen stoppen. De boodschap is meer dan duidelijk: wie zijn content nu nog niet personaliseert, mist de boot. 

Dit zien we ook terug aan de enorme groei in de CDP (customer data platformen) industrie. 19 nieuwe platformen en ruim 2000 nieuwe medewerkers: CDP’s zijn overduidelijk booming. Denk alleen niet dat je er al bent op het moment dat je een CDP aanschaft. Een peperdure auto maakt je immers ook niet gelijk de beste bestuurder ;-). 

Het recept voor succesvolle personalisatie, stel je samen met deze 7 belangrijke ingrediënten:

  1. Stel meetbare en concrete doelstellingen op voor je personalisatie. Waarom wil je eigenlijk personaliseren? Wat wil je bereiken en wat is het belang ervan voor de organisatie?
  2.  Zorg dat je al je data op orde hebt! Meet je eigenlijk al alles wat je wil weten? Kijk wel uit voor een informatie overload. Dingen die niet van belang zijn voor je doelstellingen, laat je links liggen. Vergeet ook je campagne data niet: is deze goed inzichtelijk?
  3. Breng in kaart wie je doelgroep is. Verdeel deze in segmenten op basis van data en gedrag. 
  4. Ga testen. Verzamel inzichten. Leer van je fouten. En hou hierbij vooral in je achterhoofd dat af en toe op je bek gaan er wel een beetje bij hoort (en zeker niet erg is)! 
  5. Breng je customer journey in kaart. Waarom? Dan weet je precies wanneer en op welke manier je iemand het best kunt beïnvloeden. Wel zo handig. 
  6. Ga voor jezelf na of je een CDP nodig hebt. Je kunt elk kanaal ook afzonderlijk personaliseren, zonder CDP. Als je de volledige customer journey wilt personaliseren, zul je de stap toch echt moeten wagen.
  7. Kies de juiste verhouding tussen datagedreven en klantgedreven personalisatie. Het is geen of/of, maar altijd een en/en. Wat de juiste verhouding hierin is ontdek je door te testen, testen, TESTEN!

De toekomst voorspellen doe je niet met koffiedrap 

Nu al weten waar de toekomst van je organisatie heen gaat: dat is wat ieder bedrijf wil. Hoe je grip krijgt op de toekomst en een toekomstbeeld kunt creëren legt Wim La Haye, commercial director van Bluebird Day, uit tijdens zijn sessie. Scenarioplanning is hierbij ‘the way to go’. Door de trends in én buiten je vakgebied in de gaten te houden en op basis hiervan verschillende scenario’s uit te werken kun je als bedrijf sneller reageren en beter met onzekerheden omgaan. 

Met deze 6 take-aways uit de talk van Wim, kun je vandaag nog aan de slag:

  1. Bepaal interessante onzekerheden. Hou hiervoor de trends binnen en buiten je vakgebied goed in de gaten en duik eens met je neus in trendrapporten.
  2. Denk na over mogelijke toekomstbeelden. Hoe zouden de trends zich kunnen ontwikkelen? 
  3. Bekijk hoe klaar je binnen je organisatie bent voor de toekomstbeelden die je hebt opgesteld. Zijn er dingen die je nu al kunt aanpassen om er vroeg bij te zijn?
  4. Leer vroege signalen van elk mogelijk toekomstbeeld te herkennen. Zo ben je altijd haantje de voorste en kun je de toekomstbeelden die je had opgesteld ook waar nodig nog aanscherpen. 
  5. Werk de ‘killer concurrent’ uit voor elk toekomstbeeld. Wat kun je van hun leren? Hoe kun jij het nóg beter doen?
  6. Plan periodieke sessies om in te spelen op ontwikkelingen. Iets wat vrij voor de hand liggend lijkt, maar nog in te weinig organisaties gebeurd!

Hoe we grip kunnen krijgen op de toekomst houdt ook Jaap Jacobs, managing director bij Fingerspitz, bezig. Hij richt zich hierbij vooral op de veranderingen op search-gebied. Ongeacht hoeveel kennis je hebt of hoe groot je platform ook is: de toekomst blijft een onzeker ding en ook experts hebben het vaak genoeg mis. 

Maar hoe kunnen we dan toch een blik in de toekomst werpen? Volgens Jaap hebben we hier vooral héél veel informatie voor nodig. We moeten meer kennis met elkaar te delen en zelf ook vooral gebruik maken van alle informatie die door anderen beschikbaar wordt gesteld. 

De belangrijke take-aways van zijn talk zijn:

  1. Bereik de toppositie. Veel mensen zien het voordehand liggende vaak over het hoofd, maar het halen van positie één, twee of drie in Google blijft echt cruciaal.
  2. Probeer Google een handje te helpen. Zorg dat je content de juiste data bevat, zodat het systeem er van kan leren.
  3. Vertrouw niet op één ding. Probeer verschillende dingen uit en kijk wat het beste werkt voor jouw bedrijf.
  4. Creëer een optimale, snelle beleving. Kijk hierbij vooral naar hetgeen dat handig is voor de gebruiker zelf. Een betere user experience betekent vaak namelijk ook betere conversie. 
  5. Ga op jacht! Doe zoveel mogelijk experimenten. Wees hierbij ook niet bang om te falen. Uiteindelijk leer je door vallen en weer opstaan pas wat écht werkt. 

Durf te falen, maar doe het snel en goedkoop

De laatste to do van Fingerspitz’ Jaap inspireerde nog andere sprekers op het Handpicked Festival voor hun talk. Samet Yilmaz, innovator bij Handpicked’s nieuwste start-up Tminus10, ziet vaak dat bedrijven wel weten dat innoveren een must is, maar ze geen idee hebben hoe ze dit nou moeten aanpakken. 

We zijn vaak veel te bang om te falen, terwijl het juist een belangrijk leermoment kan zijn. Durf dus te falen! Wie niet durft te falen, zoekt namelijk nooit echt zijn grenzen op. Maar: let er wel op dat je dit zo snel en goedkoop mogelijk doet. Een korte innovatiecyclus is de sleutel tot succes. 

Hoe doe je dat dan precies, snel én goedkoop falen? Fake it till you make it ;-)! Maak gebruik van pretotyping. Bouw bijvoorbeeld een simpele website op Squarespace waar je je product op aanbiedt. Klanten kunnen het dan niet écht kopen, maar jij weet wel direct of er behoefte voor is en of mensen er ook daadwerkelijk voor willen betalen! 

Ook Sarah Bacom van Growth Tribe hield zich tijdens haar power session bezig met het doen van experimenten, falen en wat we ervan kunnen leren. Laat je eens inspireren door wat de grote bedrijven doen! Amazon, Google en co. voeren stuk voor stuk meer dan duizend experimenten per jaar uit. Ook hoog tijd voor jou om hiermee aan de slag te gaan dus. Het voordeel is dat het maken van keuzes zo niet langer een gokje is, maar dat je het kunt onderbouwen met wat je hebt geleerd uit experimenten. 

See you in 2021

De closing keynote werd verzorgd door Marcel Molenaar van LinkedIn. Hij verraste het publiek met een tal van wonderlijke weetjes over het platform. Wist je bijvoorbeeld dat Nederlanders het best vertegenwoordigd zijn op LinkedIn? Volgens Marcel zijn we door onze sociale aard de geboren netwerkers!

Voordat gasten hun favoriete momenten met elkaar konden delen en er geproost werd op een inspirerende en gezellige dag, liet Rob Peters de aanwezigen niet langer in spanning over de toekomst van het festival. In de zomer van 2021 gaat Handpicked Festival in de derde ronde! Of je ook dan weer wordt welkom geheten in het circus dat Handpicked heet, staat voor nu nog in de sterren. 

Lees meer over