Het effect van YouTube advertenties op voorkeur en koopintentie

leestijd 4 minuten
27 oktober 2020

YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Bijna 35% van de internetgebruikers gebruikt het. Het aantal mensen dat elke dag naar video’s kijkt op YouTube is met 40% gestegen sinds maart 2014.

Zet je YouTube advertenties in als marketingmiddel? Lees hoe je meer uit je YouTube advertenties haalt!
 

Lineair tv kijken versus video streamen

Lineair tv kijken – het ‘gewone’ tv kijken – wordt steeds minder populair. De essentie van tv kijken is berust op het samen iets beleven op een real time-moment, zoals een sportwedstrijd. Het streamen van video heeft als voordeel dat je kunt kijken waar je voor in de stemming bent, op het tijdstip dat je wilt.

De huidige trend is dat video streaming in beperkte mate het lineaire tv kijken vervangt, het is meer een en/en situatie. Alhoewel dit erg kan verschillen per doelgroep en content. Deze ontwikkeling gaat zich in de toekomst verder ontwikkelen, de consument gaat steeds meer video streamen.

Hoe ga je als bedrijf om met hét video stream kanaal met meer dan 1 miljard gebruikers: YouTube? Hoe zet je YouTube advertenties in en wat is het effect op het consumentengedrag bij het adverteren op YouTube?

In dit blog ga ik je uitleggen wat het effect is van het adverteren op YouTube. Ik gebruik hier de drie fases waar de consument in zit bij het aanschaffen van een product of dienst, namelijk het See – Think – Do model.

Blog - YouTube - Afbeeldingen

Fase 1 – See

Het voornaamste doel voor de meeste adverteerders op YouTube is het generen van zoveel mogelijk relevante views om de naamsbekendheid te vergroten. Hier is YouTube uitermate geschikt voor, er zijn namelijk diverse mogelijkheden om campagnes op te zetten en targeting methodes om je doelgroep te vinden, zoals YouTube kanalen of onderwerpen. Bovendien blijkt uit analyse van 50 branding campagnes onder Fortune 100 merken, dat de gemiddelde brand awareness stijgt met 17% bij een YouTube branding campagne.

Fase 2 – Think

Om het effect van YouTube advertenties te analyseren in de rest van de koopcyclus, is er in een recent onderzoek van Google gekeken naar overweging en de voorkeur van een product of dienst in honderden campagnes over verschillende categorieën. Het onderzoek is uitgevoerd naar TrueView video advertenties, dit zijn advertenties die na 5 seconden overgeslagen kunnen worden.

Uit de resultaten blijkt dat er in 57% van de video campagnes een verandering in de overweging van de consument waar te nemen was, met een gemiddelde toename van 13% voor het product. Onder de consumenten die minimaal 30 seconden van de video advertentie hebben bekeken, heeft 76% een verandering in de overweging gemaakt, waar de gemiddelde toename maar liefst 45% bedroeg!

Daarnaast is er ook gekeken naar de voorkeur voor het product. In 24% van de campagnes werd een verschil in voorkeur weergenomen, waarbij de gemiddelde voorkeur met 3% is gestegen. Bij de consumenten die minimaal 30 seconden van de advertentie hebben bekeken, werd er bij 52% een verschil in voorkeur waargenomen. De voorkeur voor het product was zelfs 14% hoger bij de consumenten die de advertentie hebben afgekeken!

Fase 3 – Do

In de See en Think-fase zien we dat YouTube advertenties ertoe bijdragen om meer zichtbaarheid voor je product of dienst te verkrijgen, bovendien leidt het tot een hogere voorkeur. Vervolgens is het interessant te analyseren in welke mate de actie van de consument daadwerkelijk is veranderd in de laatste fase van het aankoopproces, namelijk de koopintentie.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat er in 35% van de campagnes een verschil in het gedrag van de klant kon worden waargenomen, met een gemiddelde stijging van 4% op aankoopintentie. Onder consumenten die minimaal 30 seconden van de YouTube advertentie hebben bekeken, heeft 61% van de campagnes geleid tot een verandering in de aankoopintentie, met een gemiddelde stijging van maar liefst 19%!

YouTube adverteren loont
 Blog - YouTube - Afbeeldingen

Adverteren op YouTube kan bijdragen aan meer naamsbekendheid, betere voorkeurspositie en uiteindelijk een hogere aankoopintentie. Bovendien kun je concluderen dat langere kijktijd een groter effect heeft op consumentengedrag. Het maken van creatieve YouTube advertenties (die bijvoorbeeld grappig zijn of waar een BN’er in voorkomt) zorgt ervoor dat de consument de advertentie minder snel wegklikt. Creatieve YouTube advertenties maken loont!

De behoefte van de consument voor video content verandert snel. Dit brengt ook (grote) kansen met zich mee.

Benut jij de mogelijkheden van YouTube al?

Lees meer over