Het tijdperk van data-gestuurde attributie in Google Ads en Google Analytics 

leestijd 3 minuten
30 juni 2023

Key Takeaways

  • First-click, Linear, Time decay en Position-based attributiemodellen verdwijnen uit Google Ads en Google Analytics.  
  • Google begint het tijdperk van data-driven attributie. Deze overgang kan leiden tot een stijging van 6% in conversies.
  • In mei 2023 zal GA4 stoppen met het aanbieden van de oude modellen, gevolgd door Google Ads in juni 2023.

Maak jij op dit moment nog gebruik van de attributiemodellen: First-click, Linear, Time decay & Position based, binnen Google Ads en Google Analytics? Dan moet je even opletten! 

Want deze attributiemodellen gaan verdwijnen en daarmee luidt Google het tijdperk van data-driven attributie in. Lees mee wat precies verandert. 

Dag oud, hallo nieuw

Het zat er al een tijdje aan te komen, sinds september 2021 om precies te zijn. Google ontdekte namelijk dat minder dan 3% van de conversies deze vier modellen gebruikten. Dat is een kleine druppel in de oceaan. 

Google slaat dan ook een nieuw pad in. Data-gestuurde attributie wordt de standaard. Het effect? Gewoonlijk volgt een stijging van 6% in conversies, aldus Google. Jouw conversieratio’s staan daarmee op het punt een boost te krijgen!

Waarom dit belangrijk is voor jouw marketingcampagnes?

Eerste-klik-, lineair-, tijdsverloop-, en positie-gebaseerde attributiemodellen hadden een open, voorspelbaar patroon. Eerste klik gaf alle eer aan het eerste contactpunt. Lineair verdeelde de eer gelijkmatig over alle klikken. Terwijl tijdsverloop vooral de nadruk legde op de contactpunten die het dichtst bij de conversie lagen. Daarnaast gaf het positie-gebaseerde attributiemodel 40% aan de eerste en laatste klik en 20% aan de anderen.

Maar data-gestuurde attributie verschilt enorm van de huidige attributiemodellen. Het is een op maat gemaakt model dat alle interacties in de customer journey meeweegt. Daarbij houdt het model ook rekening met een groeiend aandeel gebruikers waarvan gegevens door bijvoorbeeld ad blockers of browser tracking prevention ontbreken. Dit betekent wel dat informatie vinden over het eerste of laatste contactpunt lastiger wordt. Die informatie kun je nog wel achterhalen door analyses te doen via een GA4 datastream naar Google BigQuery. 

Jouw toekomst vormen met data-driven attributie

In de komende maanden zal je een paar veranderingen zien. GA4 stopt namelijk met het aanbieden van de vier oude modellen in mei 2023. En Google Ads volgt in juni. 

Maar raak niet in paniek. Data-gestuurde attributie lijkt misschien mysterieus, maar het biedt een uniek, gepersonaliseerd model voor elke adverteerder. Het doorzoekt je accountgeschiedenis en begrijpt welke contactmomenten het belangrijkst zijn. Daarmee komt het dichter bij de werkelijkheid dan de andere modellen die gaan verdwijnen. Dus zie het vooral als een kans om jouw marketingcampagnes naar een nóg hoger niveau te tillen! 

Mocht je deze verandering toch spannend vinden? Fingerspitz volgt deze ontwikkelingen op de voet. Twijfel daarom ook niet om ons aan te haken om jouw data goed in te richten. 

Lees meer over