De technologie gaat snel. Heel snel. Nieuwe social apps vliegen de markt op, AI en machine learning nemen een vlucht, 5G doet zijn toetreden en AR (artificial intellegence) en VR (virtual reality) worden steeds gebruikelijker termen. Naarmate de technologie ook steeds verder ontwikkelt, veranderen de verlangens mee. Merken moeten daardoor bijblijven. AR en VR zijn op dit moment zo doorontwikkeld, dat het de perfecte manier is om je merk naar een hoger niveau te tillen. 

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

AR en VR zijn termen die je hoogstwaarschijnlijk al wel eens voorbij hebt horen komen en worden ook steeds belangrijkere termen voor je marketing strategie. Het is een trend die merken in staat stelt consumenten unieke ervaringen te bieden via mobiel. En laat mobiel nu net het apparaat zijn wat op dit moment het belangrijkste mediatype is waarmee consumenten interactie hebben met merken en waar ze aankoopbeslissingen nemen. 

Het creëren van een nieuwe, onverwachte of leuke augmented reality ervaring kan resulteren in een aanzienlijke buzz voor een merk als het goed wordt uitgevoerd. 

Ook wanneer we kijken naar het veranderende winkelgedrag rondom de Corona-crisis. Winkelen konden we niet. En toch willen mensen producten kopen, maar minder snel zonder te testen. AR en VR kunnen deze drempel weghalen en de producten letterlijk in de kamer of op de persoon laten tentoonstellen.

Wat is AR/VR?

Ken je nog het spelletje “Pokemon GO”? In 2016 werd deze app gelanceerd en daarmee kreeg AR meteen een grote boost. Snapchat is een ander bekend voorbeeld waar AR intensief wordt gebruikt. Met de AR Snap filters kun je gemakkelijk hondenoortjes op je hoofd plaatsen, make-up uitproberen of zelfs je eigen avatar in je ruimte laten wandelen. 

Verwachting AR spending

VR neemt je nog net een stapje verder mee. Door het opzetten van een bril verplaats je jezelf naar een totaal andere wereld. Hierdoor kun je nog beter een verhaal vertellen en de gebruiker meenemen. 

Met de opkomst van Twitch, waarbij je meekijkt met een gamer, zien we dat we steeds meer mensen gewend raken om aan te haken bij bepaalde situaties en letterlijk erbij te zijn. VR kan gebruikt worden voor:

  • Product Marketing
  • Storytelling
  • Werving
  • Evenementen / beurzen / congressen
  • Reizen
  • Trainingsdoeleinden

Ik hoor je nu denken, wat is nu het echte verschil tussen AR en VR? Ze liggen ook heel dicht bij elkaar. Beide ervaringen zijn “virtueel”, maar er zit één groot verschil tussen de twee ervaringen. Bij AR voeg je namelijk iets toe aan een bestaande ervaring, zoals een filter op je hoofd of een product in je ruimte. Bij VR daarentegen VR creëer je een “denkbeeldige” / nieuwe ervaring. Door het opzetten van een bril verplaats je jezelf naar een andere ruimte, bijvoorbeeld je favoriete vakantiebestemming of aan tafel bij de klant. 

Een AR ervaring maken is een stuk makkelijker dan VR en daarmee maak je het dus laagdrempeliger om te starten met AR in je branding strategie. Daarnaast is er voor gebruikers geen bril nodig om de ervaring te testen, waardoor je ook in je online campagnes hier makkelijker op inspeelt. VR zou daarentegen weer perfect zijn om toe te passen in je offline winkels, zoals bij een reisbureau. 

Omdat AR makkelijker is om mee te starten, gaan we nu kijken naar wat AR voorbeelden. Want hoe pas je dit nu goed toe? Waar kun je aan denken?

Voorbeeld AR filter

Taco Bell

Taco Bell was een van de eerste merken die experimenteerde met AR filters. Zij hadden een filter gemaakt die ervoor zorgde dat je hoofd omgetoverd werd in een enorme taco. Hij was voor één dag te gebruiken (Cinco de Mayo) en op die dag alleen voor meer dan 100 miljoen keer gebruikt (!). 

5 Reasons to use Augmented Reality for your next marketing campaign

Waarom zijn AR en VR belangrijk voor je strategie?

De twee belangrijkste resultaten door het integreren van AR/VR in je branding strategie zijn reach en engagement. Een AR filter heeft een gemiddelde engagement tijd van 75 seconden. Dit is 4 keer zoveel als video content in je social feed bijvoorbeeld. 

AR filters zorgen ervoor dat merken een unieke merk-specifieke ervaring kunnen geven die vaak voor een langere tijd bij blijft. 

Alle voordelen opgesomd:

  • Verhogen brand awareness
  • Verhogen customer engagement
  • Verbeteren customer experience
  • Online en offline naar elkaar toe brengen

Mogelijkheden van AR & VR

Er zijn verschillende manieren waarop je AR en VR kan gebruiken in je branding strategie.

#1 Try before you buy – productgerelateerd

Allereerst “try before you buy”. Met deze technologie kun je consumenten letterlijk je product laten proberen voordat ze het kopen, en ze hoeven er niet eens voor naar je winkel. Je bent hierdoor in staat om de gebruiker echt mee te nemen in jouw producten en kun je meteen de stap maken naar verkoop.

Voorbeeld: AR filter Adidas & Snapchat

Adidas heeft nauw samengewerkt met Snapchat om samen een van de eerste try before you buy producten in AR te maken, namelijk de Ultraboost 2019 hardloopschoen. Op deze manier combineer je dus AR met e-commerce. 

Een ander voorbeeld is KLM met de “try before you fly”. De reisbranche is uitermate geschikt voor AR/VR. Via Facebook advertenties hebben zij het mogelijk gemaakt om bestemmingen te ontdekken op een meeslepende manier. Bij het openen van de camera zie je als gebruik jezelf op reis gaan. 

Als laatste kun je ook je product letterlijk bij jezelf in je woonkamer zetten. Dit heeft ons zusje/broertje Boldly XR namelijk gedaan voor Van Moof fietsen. Hierbij kon je de fiets in jouw woonkamer zien en had je letterlijk het idee hoe de fiets er in het echt uitziet.

#2 Branding materials

Wanneer je niet per se fysieke producten hebt kun je ook nog kijken naar je merk en of je daaromheen een AR ervaring kan creëren om wat meer de buzz op te zoeken. 

Voorbeeld: AR filter Headspace

Headspace is een populaire meditatie-app. Zij hebben voor de AR ervaring verschillende elementen uit de app in de AR filter geplaatst. De filter had kalmerende muziek en de kleuren van het merk. Op deze manier willen ze de consument al een kleine sneak preview geven van de ervaring in de app. 

#3 Gamification

Naast dat je je producten wil laten zien of misschien een ervaring naar voren wil halen, kun je ook je merk en producten laten zien middels een game in AR. Op deze manier krijg je een enorme boost in engagement en merkherkenning bij je product.

Voorbeeld: Frooti  #TheFrootLife

Frooti, een mango-drankje, heeft een spel ontworpen middels AR waarbij er mango’s naar beneden vallen en je deze met je mond moet opvangen. Aan het einde van het spel kwam het drankje in beeld en kon je doorklikken naar de website. Want zeg nou eens eerlijk, die mango’s waren lekker toch? 

Hoe pas je dit toe in je strategie?

Veel platformen gaan steeds meer mogelijkheden ontwikkelen en uitrollen om AR in te zetten in bijvoorbeeld campagnes of je feed. Zo is social media een uitermate geschikt platform om AR in te zetten.

Snapchat was de eerste speler, maar ook Instagram en Facebook maken het nu mogelijk om je AR filter te delen, op te slaan op je feed en ook in te zetten in je advertenties. Daarnaast geeft de Spark Studio je AR filter Facebook-proof te maken. 

Wanneer we kijken naar VR is een van de bekendste apparaten de Oculus Rift, van Facebook. Het is te verwachten dat de integratie steeds groter gaat worden.

Het is dus super belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden van AR en VR en hoe je deze technologieën kan inzetten om jouw merk verder te laden. AR en VR zijn de toekomst, doe jij mee?

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social

Lees meer over