Hoe je de 3 grootste fouten van merkpositionering voorkomt

leestijd 4 minuten
23 augustus 2023

Waar ligt de kracht van jouw merk? Raken. Zorgen voor beweging, zowel in- als extern. Dat is wat een sterke merkpositionering kan doen. Maar in de praktijk lijken sommige bedrijven een plaat voor hun hoofd te hebben. Hallo, zie jij welke kansen je laat liggen?

Want je merkpositionering is niet zomaar een statisch document. Nee, het is het kloppende hart van je bedrijf! Zie het als de ziel waar je alles terug naartoe brengt. Hoe jij dat ook voor elkaar krijgt? We schudden je graag even wakker. Lees mee welke 3 fouten de groei van een sterk merk in de weg staan. En kom erachter hoe je deze voorkomt.

1. Interne uitlijning: vergrendel je merkpositionering

Misschien is dit wel een herkenbare fout voor je: de merkpositionering is een taak voor de marketingafdeling. Zij moeten de kernwaarden, missie en visie van het bedrijf in de communicatie representeren. Ho, think again. Daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar je wilt toch dat alle medewerkers de essentie begrijpen? Alleen zo creëer je een interne cultuur waarbij de merkboodschap consistent wordt uitgedragen.

Ja, je leest het goed: de ontwikkeling van je merkpositionering is pas het begin van wat je er allemaal mee kan bereiken. Weet je waar het echte werk begint? De vergrendeling en insluiting in je bedrijfsvoering en -cultuur. Je merkpositionering is een fundament voor elke afdeling en ieder team. Betrek daarom actief al je medewerkers in dit proces. 

Even een voorbeeld
Tony’s Chocolonely. Dit chocolademerk heeft niet alleen een smakelijk product, maar ook een duidelijke missie om de cacaosector slaafvrij te maken. Deze missie zit diep verweven; van hun productieproces tot de interne cultuur. Medewerkers zijn trots op de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijf, wat bijdraagt aan een sterke merkidentiteit.

2. Emotionele connectie: je merk tot leven brengen

Een merkpositionering is niet zomaar een reeks woorden op papier. Maar jammer genoeg is dat vaak wel de realiteit. Terwijl daarna juist het leukste komt: je uitwerking tot leven brengen in de interactie met je klanten. Jij wilt toch ook bouwen aan een sterke klantrelatie? Hup, begin te werken aan de emotionele connectie met je doelgroep.

Want elk contactmoment is een kans om je merkidentiteit te laten zien. Zo bied je een onvergetelijke werkervaring. En bouw je aan langdurige relaties. Dat klinkt mooi, nietwaar? Maar let op: het is wel belangrijk dat je consistent bent, op alle fronten. Van klantinteracties tot productontwikkeling en communicatie: alles draagt bij aan een krachtig en gedenkwaardig merk.

Neem bijvoorbeeld CoolBlue 
CoolBlue is een elektronicawebwinkel die bekend staat om zijn vriendelijke en vrolijke karakter. Ze staan altijd klaar met het beste advies en helpen je graag bij de juiste keuze. Dat karakter zie je terug in hun klantenservice, maar ook in hun creatieve verzenddozen. Of wat dacht je van de opdruk van de busjes waarmee de pakketjes worden bezorgd? Een eigen verzendservice was zelfs een doorvertaling van hun merkpositionering. 

Een sterk merk wekt emoties op en creëert betrokkenheid. Dat leidt vervolgens weer tot grotere merkloyaliteit en meer mond-tot-mondreclame.

3. Evolutie en innovatie: houd je merk relevant

Stilstaan is achteruitgaan. Want de markt verandert, consumenten eisen steeds meer, trends komen en gaan. En jij blijft maar vasthouden aan dezelfde positionering. 

Als jouw jas niet meer past, ga je toch ook voor iets nieuws? Dat geldt net zo voor een verouderde merkpositionering. Maak gebruik van de kracht van evolutie en innovatie. Herzie regelmatig of de jas van je merkpositionering nog wel past in de huidige tijd. Zo blijft je merk fris, relevant en aantrekkelijk, voor zowel bestaande als nieuwe klanten.

Kijk eens naar Booking.com
Deze reiswebsite blijft relevant in de snel veranderende reisindustrie. Zo innoveren ze constant met nieuwe functies en diensten. Booking.com past geavanceerde datatechnologieën toe om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen aan gebruikers. Gebaseerd op eerdere zoekopdrachten en boekingen, presenteert de website accommodaties en bestemmingen die aansluiten bij de interesses van de gebruiker.

Laat je merk groeien

Het voorkomen van deze drie veelgemaakte fouten bevordert je groei. Werk aan een positionering die niet alleen leeft op papier. Je wilt dat je merkpositionering wordt geademd, in alle facetten van je bedrijf. Alleen zo bouw je aan een sterke merkidentiteit waarmee je raakt. En mensen in beweging brengt.

Misschien vraag je je nu af: hoe ontrafel en vertel ik mijn verhaal? Want elk merk is uniek. Onze expertise ligt in het creëren van verhalen die verbinden en een blijvende indruk achterlaten. Stel dus zeker je vraag, we helpen je graag.

Meer over Geertje

De kracht van een merk ligt in zijn vermogen om mensen te raken en in beweging te brengen.

Geertje van Trier
Creatief Strateeg

Lees meer over