Hoe je slimmer adverteert met nieuwe GA4 audiences

leestijd 3 minuten
9 januari 2024

Jij als marketeer zoekt constant naar manieren om je campagnes te optimaliseren. Met Google Analytics 4-doelgroepen maak je slim adverteren in Google Ads een stuk makkelijker. Wat moet je weten over deze nieuwe update? 

Laten we wel aftrappen met een feitje.

Je hebt namelijk GDPR toestemming van je gebruikers nodig voordat je GA4 doelgroepen en -remarketing gebruikt. Heb je dit op orde? Top!

Tijd om te ontdekken hoe je betere doelgroepen samenstelt en je marketingstrategieën versterkt.

Nieuwe GA4 doelgroepenbouwer in Google Ads

GA4 introduceert nieuwe dimensies waarmee je segmenten kunt maken in Audience Builder, Segment Builder, Custom Reports Builder en de Data API. Met de GA4 Audience Builder maak je vanuit de Google Ads interface GA4 segmenten.

Hoe je dit instelt? Via tools en instellingen, doelgroepbeheer en dan segmenten. Op deze manier zijn GA4 en Google Ads dus beter geïntegreerd.

Extra GA4 segmentatiemogelijkheden

Maar dat is niet het enige. Behalve op bestaande dimensies als land en browser, kun je nu ook segmenteren op item dimensies. Denk bijvoorbeeld aan alle kopers van een bepaald product of merk. Ook kun je via deze tool segmenten maken op basis van gedrag. Dit gedrag voorspelt Google voor jou. Zoals een verwachte vervolgaankoop of churn.

De kracht van voorspellende doelgroepen

Stel je voor: je creëert een groep met de naam ‘Likely to purchase within 7 days’. Dit baseer je op Google’s voorspellende doelgroepen. Zo stuur je gerichter op herhaalkopen met een specifieke boodschap. Heel waardevol dus om je marketing euro’s zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zeker nu remarketing en social media advertising door het verdwijnen van third party cookies steeds verder worden ingeperkt.

Integratie met Google Ads Manager en PPID’s

En dat is nog niet alles.

Een andere belangrijke update is de mogelijkheid om Analytics-doelgroepen te exporteren naar Ad Manager. Voor gebruik in first-party segmenten met door de uitgever verstrekte ID’s (PPID’s). Dit verbetert de effectiviteit van je campagnes door doelgroepen te richten op gebruikers van hoge waarde.

Wil je optimale resultaten? Activeer PPID-targeting in je Ad Manager-account en schakel gepersonaliseerd adverteren in.

Wat betekent deze nieuwe update voor jou?

Of je inzicht wilt krijgen in je huidige doelgroep of nieuwe segmenten wilt verkennen. GA4 biedt je nu deze tools. Met de geavanceerde doelgroepfuncties van GA4 bereik je jouw doelgroep effectiever via Google Ads. Je leert ze beter te begrijpen. Dat leidt tot slimme beslissingen, effectievere inspanningen en een geoptimaliseerde marketingstrategie. 

Klaar om de nieuwe mogelijkheden van GA4 te gebruiken? Samen ontdek je meer dan alleen

Lees meer over