Hoe schrijf je voor de online lezer?

leestijd 5 minuten
22 december 2023

Niet iedere bezoeker is hetzelfde. Kijk eens naar een willekeurige retailer. Bezoekers hebben verschillende interesses. Je hebt de ‘alleen kijken, niet kopen’ bezoekers. Bezoekers die niet van verkopers houden. En er zijn bezoekers die snel willen afrekenen.

Online zijn er ook verschillende interesses. Deze diversiteit maakt schrijven een flinke uitdaging. Houd je rekening met de verschillende wensen dan verbeter je snel de verschillende ervaringen.

Geef zowel de scannende lezer als oriënterende bezoekers voldoende aandacht. Hoe doe je dat?

Regel 1: Schrijf nooit voor je baas

Je krijgt een mooie opdracht om met content marketing aan de slag te gaan. Lastig en vooral een leuke uitdaging.

Bedenk voordat je begint waarom het de lezer interesseert. Schrijf nooit voor je baas.

Verplaats je in de doelgroep. Schrijf nuttig, inspirerend en eenvoudig. Maak het makkelijk om te begrijpen. Kort en krachtig. Duidelijk en oplossingsgericht.

Stel, je verplaatst jezelf in de doelgroep, vraag je dan af:

  • Wat voor ervaring levert dit op?
  • Welke vragen ontstaan er tijdens het lezen?
  • Begrijp ik het artikel?

Regel 2: Geef snel antwoord

Slechts 1 op de 5 lezers leest artikelen woord voor woord. Dat blijkt uit een onderzoek van Dejan Marketing. Iedere lezer heeft een ander doel.

De meeste bezoekers scannen tijdens het lezen en willen snel antwoord. Ze zijn op zoek naar informatie.

Lees een aantal willekeurige pagina’s (offline en online) en de belangrijkste informatie staat aan het eind.

Daar is geen tijd voor!

Als een landingspagina 1500 woorden bevat om iets duidelijk te maken dan ben je deze bezoeker snel kwijt.

De oplossing? Geef snel antwoord. Nu vraag jij je af, waarom? In dat geval zijn ze binnen seconden weer weg.

Dat klopt. Alleen deze bezoekers zijn sowieso snel weg. Ze zitten in een rush.

Geef je bezoekers toch een positieve ervaring dan voorkom je dat ze verder zoeken en bij de concurrent belanden.

Regel 3: Gebruik een duidelijke verhaallijn

De volgorde van de content bepaalt of lezers blijven en een volgende actie ondernemen. Om de lezer in goede banen te leiden moet je hem structuur geven.

Dat begint bij het maken van een heldere verhaallijn. Maak het jezelf makkelijk. Gebruik een bestaand marketing-model. Duidelijkheid en het creëren van empathie maakt jouw content extra overtuigend.

Houd rekening met de verschillende type lezers. Je hebt wellicht één verhaal, maar meerdere verhaallijnen. Er zijn bijvoorbeeld bezoekers die:

  • Woord-voor-woord lezen
  • Alleen de titel en eerste alinea lezen
  • De titels en kopjes scannen

Daarnaast hebben visuals een belangrijke ondersteunende rol in het vormen van jouw verhaal.

Regel 4: Houd het krachtig

Je hebt weinig tijd om iemand te overtuigen. Wegklikken kost slechts één tel. Schrijf daarom ‘kort en krachtig’.

  • Schrijf met de gedachte ‘what’s in it for them’
  • Gebruik de titel om direct te overtuigen en verder te lezen
  • Maak scannen mogelijk door gebruik van kopjes
  • Houd alinea’s kort
  • Vertel één boodschap per zin
  • Spreek lezers aan in de 2de persoonsvorm (jij / je)
  • Wil je iets bewijzen of aanprijzen? Show, don’t tell

Vertel niet dat je goed bent. Laat het zien. Gebruik referenties of laat wat van je werk zien.

Regel 5: Geef de ogen rust

Een grote lap tekst is lastig om te scannen. Naast tekstuele structuur is lay-out dan ook erg belangrijk. Structuur geeft rust. Witruimte helpt daarbij. Met witruimte worden belangrijke alinea’s beter leesbaar.

De les: plaats voldoende witregels. Gebruik hiervoor geen afbeeldingen. Een sterke afbeelding heeft altijd een boodschap en is een verrijking voor je verhaal. Dat heeft een ander doel.

Regel 6: Maak het bullet proof

Bullet points en lijstjes geven rust en overzicht. Ze zijn uitermate geschikt voor ongeduldige lezers. Opsommingen geven een snelle indruk van je boodschap.

De lezer vraagt zich af: misschien moet ik toch maar even doorlezen.

Voorkom lange teksten achter bullets. De leesbaarheid van de tekst wordt in dat geval negatief beïnvloed.

Regel 7: Blijf jezelf

Verder de leesbaarheid verbeteren? Schrijf zoveel mogelijk in spreektaal. Vermijd lange woorden, vakjargon en een formele schrijfstijl. Kortom, schrijf zoals je praat. Schrijf zoals je bent.

Is grammatica en spelling niet je ding? De mens is vaak behulpzaam. Vraag iemand anders om je artikel eens te lezen. Dat is absoluut geen schande. Iedereen heeft zijn eigen kracht. Dat is niet altijd het Groene Boekje.

Voordat je iemand vraagt? Check eerst even Word. Bekijk de spelling- en grammaticacontrole en verbeter de meest opvallende punten.

Regel 8: Vergeet Google niet

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk wanneer je schrijft. Een artikel moet vindbaar zijn in Google. Anders wordt het niet gelezen.

Optimalisatie voor de vindbaarheid is belangrijk. Het mag alleen niet leidend zijn. Een prettige ervaring van de gebruiker staat voorop. Keyword stuffing werkt al jaren niet meer.

Wat werkt wel?

Geef teksten voldoende subkopjes. Zo geef je de lezer duidelijkheid en een verwachting. Deze kopjes tellen daarnaast extra mee voor zoekmachines. Gebruik daarvoor de juiste semantiek. Kristie legt uit hoe je SEO teksten beter vindbaar maakt.

Schrijf je meerdere pagina’s? Varieer voldoende met teksten en titels. Pagina’s mogen door Google niet gezien worden als duplicaat. Het wordt niet direct gestraft, alleen het levert niks op. Dat is zonde van je tijd.

Regel 9: Bak een uitsmijter

Maak het jezelf comfortabel wanneer je schrijft. Start met een goed gevulde maag en sluit af met een uitsmijter.

Een succesvolle tekst eindigt met een krachtig slot. In veel gevallen is dat een call-to-action. Zoals bijvoorbeeld het kopen van een product, het invullen van een formulier of het lezen van een artikel.

Vind je het lastig om een einde te schrijven? Bedenk wat je graag als volgende actie ziet. Of schrijf een samenvatting van de belangrijkste les.

Wil je nog meer weten over het schrijven van online content? Neem eens contact met ons op voor een online copywriting training 🙂

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over