Hoe zet je Google Shopping succesvol in?

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

Op 7 mei organiseerde Google een Shopping seminar waar Fingerspitz voor uitgenodigd was. Lees meer over deze dag en ontdek hoe jij je Google Shopping resultaten kunt verbeteren.

Eerst wat cijfers..

E-commerce maakt op dit moment 12% van de totale markt uit in Nederland. En hier is nog steeds groei in mogelijk. Als je kijkt naar Duitsland is dit marktaandeel namelijk ruim boven de 20%. Dit heeft uiteraard ook met het land zelf te maken. Afstanden in Duitsland zijn veel groter en de behoefte is daarom ook groter. Om verder te groeien wordt de oriëntatiefase steeds belangrijker, zeker met de toename in smartphone gebruik. Mobiele Product Ads zorgden in Q4 2014 dan ook voor bijna 2x meer traffic naar merchants ten opzichte van Q4 2013. In 2015 gaat Google ook veel nieuwe features voor Shopping uitrollen die voor een nog betere (mobiele) Google Shopping ervaring gaan zorgen. Des te belangrijker dat de basis van jouw Shopping feed al in orde is, zodat je snel profiteert van deze updates!

The importance of product data

De meeste winst valt te behalen in een goed geoptimaliseerde datafeed met zoveel mogelijk ingevulde attributen. Hoe meer ingevulde specificaties, hoe sterker je advertentie. Hier wordt vaak niet bij stilgestaan. Met zwakke, betekenisloze advertenties tot gevolg. Een zwakke datafeed resulteert in een lagere kwaliteitsscore, wat dan weer zorgt voor hogere kosten per klik en een lager vertoningsaandeel. Om een goede datafeed te maken, moet je daarom onder andere aan de slag met de volgende optimalisaties:

  • De product titel wordt steeds belangrijker en dan met name de eerste vier woorden. Standaard heb je met de volgende opbouw een goede titel omschrijving: Brand, Gender, Color, Size. Zorg ervoor dat het producttype ook in de eerste vier woorden terugkomt. Gebruik ook Nederlandstalige titels, als je target op de Nederlandse markt.
  • Vul alle attributen en zorg ervoor dat alle attributen een passende waarde hebben. Het grote voordeel hiervan is dat je het meest relevante verkeer opvangt. Hiermee sta je meteen een stap voor op adverteerders die dat niet doen.

Het is belangrijk dat je je attributen zo vult dat Google de ingevulde term herkent. Gender moet dus male, female of unisex zijn. Girl of boy wordt om die reden niet herkend. En als deze attribuut niet is ingevuld, dan draagt dit vanzelfsprekend ook niet bij aan een betere advertentie. Het leeftijdveld moet gevuld zijn met newborn, infant, toddler, kids of adult. En Availability bestaat uit: in stock, out of stock of preorder. Brand betreft het merk van het product, en niet de naam van jouw webshop of winkel. Het is dus erg belangrijk dat je de vaste waardes van Google aanhoudt en geen andere termen gebruikt!

  • In de productomschrijving moeten de meest belangrijke zoektermen als eerste worden genoemd. Denk na over wat mogelijke zoektermen zijn om jouw specifieke product te vinden. Twijfel je over welke term meer gebruikt wordt? Kijk dan eens in Google Trends! Je producttype wordt toch gekoppeld met andere ID’s, dus deze wordt toch wel herkend.
  • Categorieën moeten goed in je feed staan. Hoe meer niveaus, hoe beter! Deze kun je vervolgens weer gebruiken om je advertentiegroepen samen te stellen. Hierdoor kun je specifiek richten op een bepaalde productcategorie en meer bieden als deze belangrijker is, omdat deze bijvoorbeeld een hogere marge heeft.
  • Total price kun je ook weergeven zonder shipping costs. Google laat niet alleen de goedkoopste advertenties zien, kwaliteitsscore en relevantie is hierbij belangrijker. Het is wel zo dat de kwaliteitsscore kan stijgen door een hoger doorklikratio op het moment dat jij een lagere prijs hanteert dan je concurrenten.

 

Wil jij ook aan de slag met Google Shopping of wil jij weten welke optimalisaties we kunnen maken voor jouw Shopping feed? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Lees meer over