Hotjar: hoe effectief in te zetten voor conversie optimalisatie?

leestijd 7 minuten
25 juni 2020

Hotjar is een prachtige tool die antwoord geeft op vragen als; waarom bezoekers niet converteren, hoe bezoekers navigeren en hoe je je website daarvoor kan optimaliseren. Met de tool krijg je eenvoudig inzicht in bezoekersgedrag en gebruikerservaring.

Maar hoe kun je conversie optimalisatie toepassen aan de hand van resultaten uit Hotjar? Wij leggen het je uit!

Optimaliseren via Hotjar

Er zijn al tal van analyse -en feedbacktools om je website te optimaliseren. Toch is Hotjar één van de eenvoudigste All-in-one Analytics en Feedback tools. En wellicht niet onbelangrijk; relatief goedkoop en eenvoudig in gebruik.

Via zeven praktische functionaliteiten, zoals heatmaps, visitor recordings en het instellen van conversie funnels, krijg je via een dashboard handig (visueel) inzicht in bezoekersgedrag.

Door het verzamelen en analyseren van deze resultaten kun je effectief inzetten op conversie optimalisatie.

Voor je hiermee aan de slag gaat, is het handig te weten wat je precies met Hotjar kunt doen. Hieronder worden de functionaliteiten van de tool kort beschreven.

Wat kun je met Hotjar?

Hotjar biedt mogelijkheden om verschillende onderdelen van je website te testen op gebruikerservaring. Er zijn vier tools voor het analyseren van je bezoekers en drie tools die gericht zijn op het verzamelen van feedback.

Door de gebruikerservaring te verbeteren kun je het aantal conversies verhogen. Hoe beter je de resultaten in kaart brengt, hoe makkelijker je dit kan vertalen naar relevante conversie optimalisaties.

De 7 functionaliteiten:

1. Heatmaps
Voor verschillende pagina’s kun je heatmaps verzamelen. Hierbij wordt data van bezoekers verzameld, zoals muisklikken, en muis- en scrollbewegingen. Dit kun je instellen voor specifieke pagina’s.

Voor de clickheatmap geldt: hoe groter en feller de kleur van de stippen in de heatmap, hoe vaker hierop geklikt is. Op basis van deze informatie kun je bijvoorbeeld zien of call-to-action buttons en afbeeldingen door de bezoeker worden gebruikt.

Naast de clickheatmap, zijn er ook move heatmaps en scroll heatmaps. Met de move heatmap kan worden bepaald waar bezoekers naar kijken op een pagina.

Hoe groter en feller de kleuren, hoe meer muisbewegingen hebben plaatsgevonden. Op die manier heb je snel inzicht in waar bezoekers voornamelijk naar kijken.

Vervolgens kun je met de scroll heatmap het scroll-gedrag van bezoekers in kaart brengen. Ook hier geldt hoe feller de kleur, hoe meer bezoekers het gedeelte van de pagina zien.

Zo kun je ervoor zorgen dat het belangrijkste gedeelte van de pagina zichtbaar is zonder te scrollen (boven de vouw).

2. Visitor recordings
Dit heeft wat weg van ‘Big Brother is watching you’. Via de visitor recordings kun je zien hoe bezoekers navigeren op je website. Op deze manier kun je het navigeren van bezoekers analyseren. Bekijk recordings vanuit de ogen van jouw bezoekers.

Erg handig wanneer je de sterke en zwakke punten van je website wilt inzien.

Vervolgens biedt het uitgebreide filter bij de recordings de mogelijkheid om een specifieke doelgroep of pagina te analyseren. Er kan bijvoorbeeld worden gefilterd op browser, besturingssysteem of het device van de bezoeker.

3. Conversie funnels
Het maken van een conversie funnel is erg handig om conversiepaden te analyseren. Waar haken bijvoorbeeld bezoekers af in het proces? Denk daarbij aan een aankoop- of registratieproces.

Vanuit de trechterweergave kan worden bepaald in welke stap de meeste bezoekers afhaken.

Dit is natuurlijk ook mogelijk met Google Analytics, maar het grote voordeel is dat je van afhakers ook recordings kunt terugkijken. Hierdoor wordt het duidelijker waarom iemand afhaakt.

4. Form Abandonment
De analyse tool voor formulieren geeft onder andere inzicht in hoe lang bezoekers over een formulierveld doen, of ze het veld überhaupt invullen en waar bezoekers in een formulier afhaken. Met Form Abandonment kun je eenvoudig formulieren op je website analyseren.

Omdat formulieren vaak tot een conversiedoel behoren is het belangrijk te weten of een formulier daadwerkelijk goed functioneert.

Hotjar heeft nog andere functionaliteiten die meer gericht zijn op het verzamelen van feedback.

Deze drie tools geven meer antwoord op de waarom-vraag.

5. Feedback PollsFeedback poll
Middels de polls kun je eenvoudig een vraag stellen via bijvoorbeeld een pop-up op de website.

Zo krijg je op een laagdrempelige manier relevante feedback over waarom bezoekers een pagina verlaten of wat men vindt van de geboden informatie.

Het is mogelijk om één vraag te stellen die wordt getoond op de ingestelde pagina. Daarnaast kunnen er nog allerlei andere dingen worden aangegeven, zoals waar de pop-up moet verschijnen op de pagina en op welk device deze moet worden getoond.

6. Surveys
Leveren de Feedback Polls te weinig informatie op, kies dan voor surveys. Met deze tool is het mogelijk om via een korte enquête bezoekers meer vragen te stellen.

Voor waardevolle resultaten is het van belang dat je goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers benadert. Benadruk bijvoorbeeld waarom de feedback van bezoekers waardevol is en wat je met de uitkomsten gaat doen.

7. Recruiters
Met de Recruit User tool kun je bezoekers uitnodigen voor gebruikerstesten, nieuwsbrieven of anderen soorten gebruikersonderzoeken. Let er bij het instellen van een Recruit User Tester op dat dat je een uitnodigende titel en een beschrijvende tekst formuleert.

Bij de bovengenoemde tools is het van belang dat je zoveel mogelijk data van bezoekers verzameld voor je conclusies trekt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar bepaalde trends bij het analyseren van de resultaten. De verschillende tools kunnen je zo helpen effectief in te zetten op conversie optimalisatie.

Wat heb je aan de resultaten?

Gebruikersfeedback en online gedragsanalyse zijn een belangrijke bron van informatie voor conversie optimalisatie en het verbeteren van de user experience. Deze zijn vaak inherent aan elkaar want een goede gebruikerservaring leidt vaak tot een hoger conversiepercentage.

Hoe beter je de resultaten in kaart brengt, hoe makkelijker je dit kan vertalen naar effectieve conversie optimalisatie.

Aan de slag met conversie optimalisatie

Voor het realiseren van een hoger conversiepercentage is het van belang dat de eventuele conversie-drempels inzichtelijk zijn. Deze kun je dan stap voor stap aanpakken.

Vervolgens kun je met de feedback tools erachter komen wat een conversie ‘maakt of juist kraakt’. Dit kun je doen door bezoekers op bijvoorbeeld de bedank-pagina te vragen wat hen heeft overtuigd tot het doen van een aankoop of registratie.

De verschillende tools in Hotjar geven op een laagdrempelige manier meer informatie over je bezoekers.

Zijn er ook nadelen aan Hotjar? De tool is in sommige opzichten minder uitgebreid dan andere partijen. Er zijn bijvoorbeeld relatief weinig mogelijkheden voor het aanpassen van de inhoud en de lay-out bij de feedbacktools.

Wellicht dat deze functionaliteiten in een later stadium nog worden uitgebreid.

Al met al een waardevolle tool voor het optimaliseren van je website en het meer inzicht verkrijgen in het bezoekersgedrag.

Wat kost Hotjar?

Hotjar biedt verschillende abonnementen aan: Basic, Plus en Business. Afhankelijk van de hoeveelheid data die je wilt verzamen kun je hier een keuze in maken.
De verschillen op een rij:

  • Basic: een beperkt abonnement voor het opslaan van maximaal 2.000 pageviews per dag. Mogelijkheid tot instellen van maximaal 3 heatmaps, funnels, formulieren, polls, surveys en maximaal 300 visitor recordings. De opgeslagen data wordt bewaard voor 3 maanden. Vooral bestemd voor studenten en voor gebruikers die de tools voor het eerst willen testen. Het Basic-abonnement is gratis te gebruiken.
  • Plus: met name voor websites met minder traffic en startups. Het abonnement slaat maximaal 10.000 pageviews per dag op. Daarnaast een ongelimiteerd aantal snapshots en recordings. De opgeslagen data wordt bewaard voor 6 maanden. De kosten bedragen €29 per maand.
  • Business: interessant voor bedrijven die meer data willen verzamelen en voor langere periode. Mogelijkheid tot het opslaan van 20.000 tot 2 miljoen pageviews per dag. Daarnaast ook een ongelimiteerd aantal snapshots en recordings. De opgeslagen data wordt bewaard voor één jaar. De kosten voor het abonnement bedragen €89 per maand. Ook kan Hotjar branding in de tools worden verwijderd.

Wanneer je dus eerst de verschillende tools wilt testen voor je website, kun je eenvoudig starten met het gratis Basic-abonnement. Zo kun je op een laagdrempelige manier de werking van Hotjar ontdekken en verzamelen wat voor jou het meest relevant is. Vervolgens kun je gefaseerd aan de slag met conversie optimalisatie aan de hand van de resultaten.

Let’s go!

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over