‘Link in bio’. Waarschijnlijk de meest gebruikte zin in Instagram-berichten van e-commerce bedrijven. Want je wilt toffe foto’s plaatsen van de producten die je verkoopt, maar een link aan je bericht toevoegen mag niet…
Daar komt nu verandering in. Want Instagram – met dagelijks ruim 2.500.000 Nederlandse gebruikers – komt met iets nieuws: Instagram Shopping!
Update: Instagram Shopping is nu ook beschikbaar voor Stories!
Instagram Shopping: wat is het?
Instagram Shopping is een hele handige manier om gebruik te maken van de twee krachtigste onderdelen van het succes van Instagram voor marketeers, namelijk:
- het onder de aandacht brengen van je producten bij je fanbase;
- en het gebruik maken van waar Instagram voor bedoeld is: prachtige foto’s.
Het ziet er simpelweg zo uit:
Je hebt een prachtige foto, met daarop jouw product. Dat product geef je simpelweg een ‘tag’, zoals je hierboven ziet. De kijker kan op het product klikken, en het product direct kopen.
Dit is het belangrijkste wat je moet weten over Instagram Shopping:
- Shopping op Instagram is géén adverteermogelijkheid. Alleen op je gratis, organische berichten kun je producten taggen en uiteindelijk verkopen. Met andere woorden: het is gratis!
- Op zowel nieuwe als oude berichten kun je producten taggen in de foto’s.
- Je kunt maximaal 5 producten per bericht taggen. Plaats je meerdere afbeeldingen in één bericht? Dan maximaal 20.
- Op je bedrijfsprofiel staat een nieuw tabblad: ‘Shop’. Hierin staan foto’s van producten die je verkoopt. Steeds als iemand op een tag in een ander bericht klikt, gaat de gebruiker ook naar die specifieke foto. Voor dat extra tabblad heb je minstens 9 Shopping-berichten nodig.
- Je kan ook met Instagram Reels adverteren. Je leest er alles over in onze blog.
Hoe is dan de ervaring voor de eindgebruiker?
Zodra iemand op een tag klikt, opent het specifieke product. Daar zie je de productafbeelding, omschrijving, en prijs zoals in je productcatalogus. Onder de foto staat een knop. Zodra iemand daarop klikt, gaat hij naar de productpagina van je website.
Instagram Shopping instellen
Instagram Shopping is sinds april 2018 in Nederland beschikbaar. Voordat je er gebruik van kunt maken, moet je echter wel het een en ander aanpassen in je instellingen. Daar ga ik je bij helpen:
- Check of je account is goedgekeurd voor Shopping op Instagram. In de regels staat onder meer dat je account een bedrijfsaccount moet zijn, en gekoppeld aan je Facebook Catalogus. Als je al producten adverteert op Instagram, is dit allemaal al in orde.
- Open de Instagram-app op je telefoon (zorg er wel voor dat je de laatste versie hebt). Ga naar je profiel, tik op de ‘Aan de slag’-melding of ga naar de Instellingen als je de melding niet ziet.
- Tik op ‘Winkelen’*, en dan op ‘Tag producten’:
- Selecteer de juiste productcatalogus en tik op ‘Doorgaan’.
* – het kan zijn dat ‘Winkelen’ nog niet zichtbaar is. Dan is je account nog niet goedgekeurd voor Shopping. Check de Instagram-app iedere dag, want de beoordeling van je account kan een paar dagen duren.
Inderdaad, Shopping stel je in via de app. Niet via de Advertentietool van Facebook. Dat komt omdat Instagram Shopping géén advertentiemogelijkheid is.
Update: Instagram Shopping is nu ook beschikbaar voor Stories!
Producten taggen
Staan je instellingen goed? Is je bedrijfsaccount goedgekeurd? Dan kun je producten gaan taggen!
Producten taggen werkt in feite hetzelfde als mensen taggen:
- Kies de foto die je wilt uploaden, voeg een omschrijving en eventueel een mooi filter toe.
- Tik op de producten op de foto waar je een tag aan mee wilt geven.
- Typ de naam van het product. Instagram zoekt dan naar het product in de catalogus. Tik het goede product aan.
- Tevreden met je post? Tik op ‘Klaar’ en ‘Delen’.
Makkelijk, toch?
Meer omzet dan ooit uit je Instagram campagnes?
De Social Advertising 101 is dé onmisbare hub voor winnende campagnes op social media. Met recente statistieken, tips, en meer!
Haal het maximale uit Instagram Shopping: 4 tips
In een aantal landen is Shopping al een tijdje beschikbaar. Hoe boeken bedrijven uit die landen succes?
Op basis van enkele succesvolle Instagram-accounts die Shopping inzetten, heb ik een aantal waardevolle tips voor je.
#1: krachtige foto’s
De kracht van Instagram zit hem in de mooie foto’s. Daarvoor klikken mensen op de app, en als je het goed doet, is dat ook de reden waarom mensen jouw bedrijfsaccount volgen. Zorg dus voor mooie productfoto’s. Idealiter foto’s die inspireren, of zelfs een verhaal vertellen. Vermijd dus saaie productafbeeldingen, met witte achtergronden. Met mooie foto’s met een verhaal bereik je veel meer.
#2: analytics
Houd de analytics van je productafbeeldingen goed bij! Wordt er vaak op je producten geklikt? Welke zijn het populairst? Wat voor foto’s doen het goed bij je publiek?
Analytics van je berichten kun je per bericht zien, simpelweg op je profiel onderaan de berichten. Ook zie je in de Facebook Bedrijfsmanager hoeveel van je producten uiteindelijk via Instagram Shopping zijn verkocht.
#3: ‘Shop’-tabblad op je profiel
Zet ten minste 9 Shopping-posts live. Als dat gelukt is, krijg je een extra ‘Shop’-tabblad op je Instagram-profiel. Een inspirerend overzicht van je mooie productfoto’s, waar je volgers dus geen saaie productfoto’s maar juist een verzameling van je mooie foto’s zien.
#4: meer volgers
Instagram Shopping is gratis. Dat is fijn, mits je een grote fanbase hebt.
Je wilt van Shopping een succesvol en belangrijk middel maken. Daarvoor moet je volgers gaan verzamelen.! Het zit namelijk zo:
Toffe productfoto’s → Mooiere Instagram-feed → Meer volgers → Meer bereik → Meer clicks vanuit Shopping-berichten → Meer omzet
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!