Abonneer je nu op Smart Lab!
Video transcipt
Technische uitdagingen, enorme culturele verschillen, en een andere reclamewetgeving. Als je internationaal gaat met je website, kom je veel problemen tegen.
Jouw taak als marketeer: zo snel mogelijk conversies realiseren op een nieuw domein. Maar het copy-pasten en vertalen van de bestaande website blijkt niet genoeg, merkten we. Toch hebben we, dankzij slimme tools, het conversieratio al snel met maar liefst 175% kunnen verbeteren!
Dillema
Als marketeer heb je soms te maken met problemen die de verschillende onderdelen van marketing tegenspreken. Zo hadden wij voor onze klant Faceland een issue met Google Ads waarvan de oplossing totaal niet SEO vriendelijk was. Dilemma! Want we wilden natuurlijk voor allebei optimaliseren. Vandaag wil ik jullie vertellen hoe we dit hebben aangepakt.
Maar eerst wat meer over Faceland. Faceland is een keten van cosmetische klinieken op het gebied van injectables en plastische chirurgie. Inmiddels hebben ze 8 vestigingen in Nederland, maar ze wilden ook graag naar het buitenland. Dat werd Zürich. De nederlandse website werd gekopieerd en vertaald. Klaar! Laat die afspraken maar binnenkomen! Toch?
Nou, niet dus. Niemand was natuurlijk nog bekend met Faceland in Zwitserland. Bovendien werden onze Google Ads advertenties afgekeurd vanwege het gebruik van botox, fillers en andere verboden farmaceutische woorden op de landingspagina’s. Maar op dat soort termen lagen wel de meeste organische kansen! Er moest dus snel iets gebeuren want op deze manier kwamen er zowel organisch als betaald geen afspraken binnen.
Na een aantal impactvolle veranderingen, hebben we het voor elkaar gekregen dat het conversiepercentage met 176% is gestegen! En dit is wat we hebben gedaan.
Als eerste hebben we de Zwitserse doelgroep onderzocht. We hebben de concurrentie bekeken om een beter beeld te krijgen van de beauty scene in Zürich. Wat is de sfeer en feeling die deze concurrenten uitdragen? Hoe spreken ze de doelgroep aan? Met wat voor vragen loopt de doelgroep nog rond? Dit soort input hebben we gebruikt om samen met een designer een nieuwe, op de doelgroep gerichte, pagina’s te maken.
Unbounce
Als tweede zochten we een manier om die nieuwe pagina zo snel mogelijk online te zetten. Daar hebben we Unbounce voor gebruikt. Unbounce is een hele snelle, makkelijke tool om professionele landingspagina’s te maken. Zo konden we landingspagina’s maken waar geen verboden zoekwoorden op stonden voor onze betaalde campagnes en konden we on-site de pagina’s verbeteren voor SEO.
Dankzij deze slimme inzet van data en Unbounce steeg het conversiepercentage van 1,03% naar 2,84%. Inmiddels hebben we voor elke behandeling een losse unbounce pagina en zit de agenda met regelmaat helemaal vol!
Zit je zelf ook vast aan een website waar je weinig in kunt veranderen, heb je expansiedrift naar het buitenland of loop je tegen issues aan? Stel gerust je vragen.
En oja, vind je dit soort experimenten interessant? Abonneer je op ons kanaal. Om de week delen we weer een nieuwe video! Bedankt voor het kijken en tot de volgende!