Geeft datalek Yandex inzicht in het Google algoritme?

leestijd 5 minuten
10 maart 2023

De connectie tussen Yandex en Google

Zoek jij een website of een bepaald product op het internet, dan is de kans groot dat je gebruik maakt van een zoekmachine. Google ken je vast. Mogelijk maak je soms gebruik van een alternatief zoals Bing, Yahoo! of Ecosia. Maar heb je ook al wel eens gehoord van Yandex Search?

Met een marktaandeel van ongeveer 62% is Yandex een populaire zoekmachine in Rusland. Waarom is deze zoekmachine dan relevant voor mij?

Nou, in de afgelopen jaren zijn Google medewerkers aan de slag gegaan bij Yandex. Zo hebben zij meegewerkt aan de ontwikkeling van de broncode van Yandex. Deze zoekmachine is geen één op één kopie van Google. Toch is het met recht de ‘Russische Google’ te noemen. 

Lek in van de broncode

27 januari 2023 lekt er een stuk van de broncode van Yandex uit. Interessant voor de hele online marketing wereld. Maar vooral voor de SEO-experts onder ons. Guess what, het is geen mini lekkage. Maar liefst 1.922 factoren van het algoritme lekken uit. 

But what’s leaking? Waardevolle inzichten. Inzichten die je helpen met het verbeteren van je organische rankings in zoekmachines. Yandex en Google zijn geen tweeling. Maar de verwachting is wel dat ze beide in dezelfde algoritme-familie zijn geboren. Veel overeenkomsten dus. 

Welke lessen haal je uit dit uitgelekte algoritme? 

De inhoud van de Yandex leak

Om te leren van het lek, wil je maar één ding weten. Waar ligt je focus als je hoger wilt ranken in zoekmachines? Wij delen graag een overzicht van de belangrijkste SEO inzichten: 

Backlinks

Les 1: houd in je backlinkprofiel rekening met verschillende factoren. Welke factoren zijn dat in het Yandex algoritme?

  • Leeftijd van de backlinks

Een nieuwe backlink geeft meer waarde dan een oudere link. Stop dus nooit met linkbuilden. Blijf steeds nieuwe links naar je website aantrekken. Zo claim je autoriteit en blijf je je concurrenten een stap voor.

  • De verhouding tussen goede en slechte backlinks

Of een link goed is, is lastig te zeggen. Het is wel goed te zien of een link van een spam website kom. Deze linkjes hebben een kenmerkend uiterlijk, zoals veel advertenties of een onprofessionele uitstraling. Trek dus vooral goede backlinks aan. Spam backlinks zijn niet te vermijden, zeker niet wanneer je voor een groot merk werkt. Maar zorg dat dit niet uit de hand loopt. 

  • Links van hoog rankende pagina’s 

Misschien een open deur, maar links van hoog rankende pagina’s zijn waardevoller. Gebruik links met veel verkeer. Laat websites die niet hoog ranken zoveel mogelijk achterwege.

  • Wikipedia

Yandex ziet Wikipedia als belangrijke bron. Links van deze site hebben dus ook relatief veel waarde. Het lijkt erop dat Google ook fan is van Wikipedia. Zo behaalt Wikipedia vaak hoge rankings. Backlinks van Wikipedia zouden dus ook waardevol kunnen zijn voor Google. 

De structuur van een webpagina

Zoekmachines houden rekening met de ervaringen op een landingspagina. Welke lessen volgen uit deze kennis?

  • Leeftijd en laatste update van een pagina

Is een pagina oud of een lange tijd geleden geüpdatet, dan wordt dit beoordeeld als minder relevant. Vanuit de SEO-bril is het daarom nodig om steeds kleine updates te geven. Zo laat je je relevantie zien aan de zoekmachine.  

  • Hoeveelheid advertenties

Hoe meer ruimte advertenties innemen, hoe negatiever de zoekmachine je beoordeelt. Wat het effect is van één of meerdere advertenties weglaten is onduidelijk. Interessant om daarmee te experimenten met een SEO A/B test

  • Kwaliteit van de content

Om vindbaar te zijn op specifieke zoekwoorden, schrijf je pagina’s. Maar let op: je content moet van goede kwaliteit zijn. Dat geldt niet alleen voor blogs. Nee, Yandex kijkt naar alle pagina’s op je website om jouw ranking te bepalen. Mogelijk vinden andere zoekmachines je overall content ook zo belangrijk. 

  • Google Analytics

Heb jij je Google Analytics goed ingericht? Mooi! Yandex vindt het namelijk belangrijk dat een website Google Analytics heeft. Waarom? De veronderstelling is dat deze websites aandacht krijgen. En dus ook kwalitatief beter zijn. Geen gekke gedachte dat dit voor Google ook een ranking factor zou zijn. 

  • Hoofdlettergebruik

Een bijzonder inzicht. Mocht je paginatitel visueel er mooier uitzien in hoofdletters? Think again. Dit kan je rankings negatief beïnvloeden.

URL-structuur

De URL-structuur voor je website is het liefst zo optimaal mogelijk. De uitgelekte informatie vertelt ons eigenlijk niks nieuws. Wat we al wisten over zoekmachine algoritmes, wordt juist bevestigd. 

Maak gebruik van zoektermen in je URL-structuur. Voorkom daarnaast dat je cijfers en slashes gebruikt in je URL, want dat is niet goed leesbaar voor de zoekmachine. Voorkom ook 40X en 50X foutcodes, welke schadelijk zijn voor je rankings. Ook moet jouw website content goed werken, zoals bijvoorbeeld je video’s.

Zoekverkeer

Naast sterke content, backlinks en een goede URL-structuur speelt je websiteverkeer ook een rol.

  • Verhouding organisch, betaald en direct verkeer

Koop je veel verkeer in via advertenties? Waardoor je dus minder organisch verkeer hebt? Dan heeft een extra negatief effect op je rankings. Ook is het belangrijk om voldoende direct verkeer aan te trekken. Dit bewijst voor de zoekmachine dat jouw website kwalitatief is. En dus te vertrouwen. 

  • Laatste pagina in een sessie

Is een pagina tijdens een sessie regelmatig de laatste pagina die wordt bezocht? Dit boost je rankings. Waarom? Blijkbaar vind je dan op deze pagina meteen wat je nodig hebt. 

  • Terugkerende gebruikers

Terugkerende bezoekers geven aan dat je website kwalitatief sterk is. Ontwikkel dus content waarvoor mensen terug willen komen. 

Wat doe je met deze inzichten?

Nu weet je hoe zoekmachines rankings bepalen. Althans, hoe Yandex dat doet. 

We verwachten een grote correlatie tussen het Yandex algoritme en het Google algoritme. En mogelijk ook voor andere zoekmachines. 

Wil je zeker weten of dit algoritme ook zo voor Google werkt? Experimenteer! 

Maar onthoud: deze uitgelekte inzichten zijn geen slimme hacks. Gebruik het als hulpmiddel. En het allerbelangrijkste; schrijf jouw content altijd voor je websitebezoeker. Uiteindelijk bepaalt dat voor het grootste deel je resultaten.

Meer over Ryon

Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.

Ryon Matton
Head of SEO

Lees meer over