iOS 14 update Facebook

3 minuten

Met de komst van iOS14 update gaan er een aantal dingen veranderen voor het adverteren, met name op Facebook. Tijdens deze update zal een gebruiker bij het downloaden van een app mogen kiezen of hij/zij gegevens wil delen met de app. Wanneer er voor niet gekozen wordt, zullen er een aantal zaken veranderen. Zo wordt het bijvoorbeeld moeilijker om deze mensen te targeten (denk aan custom audiences) en gaan er ook qua meetbaarheid wat zaken veranderen. 

Wat zijn (tot zover bekend) pijlers waarop we verandering gaan zien?

Targeting

  • Custom Audiences worden kleiner omdat niet iedereen meer opgenomen kan worden in deze doelgroepen. Dat betekent dat wanneer mensen dus geen toestemming geven voor het delen van gegevens dat deze niet meer gematched kunnen worden. Ook dynamische remarketing wordt hierdoor lastiger.

Measurement

  • Het attributie window van Facebook is al een tijdje geleden van 28 dagen naar 7 dagen klik en 1 dag view-through conversie gegaan. Nu met deze update gaat het attributie window naar naar enkel 7 dagen klik-conversie. Dat betekent dat je een dip kan verwachten in je conversies vanuit Facebook zelf. Minder conversies worden aan de campagne toegerekend. 
  • De website conversies (Facebook events) zullen worden gerapporteerd op het moment dat de conversies daadwerkelijk gebeuren en niet op de tijd van het zien/klikken op de advertentie wat nu het geval is. Daarom kan er een delay van 24-48 uur in je conversies zitten van iOS gebruikers.

Apps

  • Er kunnen geen mobile app custom audiences meer gebruikt worden.
  • Nieuwe app install campagnes gaan geen app connections targeting meer hebben
  • Verwachting: hogere kosten per actie
  • Ook hier de vertraging in conversies.

Conversies/advertising set up

  • Maximaal 8 conversie events per domein
  • Wanneer je value optimization gebruikt kan dit maar op 4 gebeurtenissen
  • Wanneer je een event veranderd heeft deze 72 uur nodig “to cool down” voordat campagnes kunnen uitleveren op dit event

Wat kun je doen qua voorbereiding?

  • Verify domain: zorg ervoor dat je je domein verifieert. Dit betekent dat je aan Facebook laat weten dat jij eigenaar bent van het Facebook account en de website. 
  • Wanneer je meer dan 8 conversie gebeurtenissen hebt, zorg dan dat je een plan gaat maken voor wanneer dit gaat veranderen en welke events je graag wilt blijven meten. 
  • Wanneer je nog een 28 dagen attributie window gebruikt, zorg er dan voor dat je alvast gaan kijken wat de impact gaat zijn zodat je je ook hierop kunt voorbereiden.

Heb je een app? Dan zit het iets complexer in elkaar. Check de stappen via de bijgevoegde PDF.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social

Lees meer over