Waarschijnlijk stuur jij al regelmatig e-mail updates om in contact te blijven met je doelgroep. Onmisbaar in je e-commerce strategie. Maar iets ontbreekt. Want je zet in op massacommunicatie; dezelfde boodschap naar een hele grote groep mensen. Dat is precies waar je kansen laat liggen!
Stel je eens voor dat je jouw e-mailnieuwsbrief niet zomaar verstuurd, maar dat deze verzendingen ook jouw e-commerce prestaties versterken? De juiste boodschap naar de juiste persoon, op het juiste moment. Zo til je jouw e-commerce marketing naar een hoger niveau. En dat is waar marketing automation om de hoek komt kijken.
Door slimme inzet van deze tooling bouw je aan diepere klantrelaties én meer omzet. Dat klinkt misschien als een verre droom. Graag maken we dit voor jou in drie stappen helder, haalbaar en binnen handbereik.
De voordelen van Marketing Automation
Je e-mail nieuwsbrief is een mooie start. Maar als je echt wil knallen, dan begin je vandaag nog met Marketing Automation. Want je wilt naast meer omzet toch niet al deze voordelen mis lopen?
- Gerichte communicatie: Door triggers verstuur je berichten die relevant zijn op specifieke momenten, bijvoorbeeld speciale aanbiedingen op een verjaardag. Je speelt in op meerdere fases in de customer journey.
- Hogere klanttevredenheid: Jouw klanten waarderen de persoonlijke touch. Sterker nog, dat wordt tegenwoordig van je verwacht. Op die manier voelt je doelgroep zich begrepen.
- Optimalisatie van je marketingactiviteiten: Door automatisering krijg je inzicht in klantgedrag, waardoor je gerichte acties uitzet die je resultaten verbeteren. Je maakt op een heel ander niveau blijvend impact.
- Tijd en efficiëntie: En die automatisering geeft ook tijd, zodat jij je kunt concentreren op wat echt belangrijk is. Bijvoorbeeld nadenken over strategische handelingen en workflows om nog meer resultaat te boeken.
In 3 stappen beginnen met Marketing Automation
Vaak zien we beren op de weg. Drempels die je tegenhouden om actie te ondernemen. Want wat is nu de route naar succesvolle Marketing Automation? Deze stappen helpen je op weg:
- Kies de beste tool
Je hebt een hoop opties tot je beschikking, maar welke past bij jouw bedrijf? Ga niet meteen voor de meest populaire tool. Focus op de functionaliteiten. Kun je al jouw databronnen koppelen? Ook op de lange termijn? Kies voor Marketing Automation die jouw eisen en doelen vervult. Systemen als Klaviyo of Constant Contact zijn goede voorbeelden.
- Definieer je workflows
Denk na over welke acties je wilt automatiseren. Inventariseer. Wat voor berichten wil je sturen? Welke data heb ik daarvoor nodig? Welke triggers zijn relevant? En wanneer? Begin bijvoorbeeld met een welkom flow. Of stel: een klant laat een product achter in het winkelwagentje zonder af te rekenen, dan is een herinnering na 24 uur een slimme zet. Je kunt automatisering ook voor je laten werken om herhaalaankopen te stimuleren.
- Blijf optimaliseren
De digitale winkelwereld staat nooit stil. Wat nu effectief is, kan morgen al minder relevant zijn. Blijf daarom testen, evalueer je resultaten en finetune je strategie.
Geen luxe maar noodzaak
Marketing Automation in e-commerce is geen luxe, maar een noodzaak. Jij benadert je contacten op de meest gunstige momenten, omdat ze zelf de trigger af laten gaan. Door je data in te zetten, trek je ze over de streep. Keer op keer, op naar meer conversies. Maar als je niks doet met deze mogelijkheden, dan behaal je nooit die resultaten.
Maak je al gebruik van Marketing Automation en wil je jouw strategie optimaliseren? Check dan onderstaande video:
We snappen dat Marketing Automation overweldigend kan zijn. Want het is een stukje technischer en strategischer dan simpelweg nieuwsbrieven versturen. Herkenbaar? Bewandel het pad naar een geoptimaliseerde marketingstrategie dan niet alleen. Zo maak je je volgende stap in e-commerce marketing niet alleen mogelijk, maar ook eenvoudig. Jij bepaalt jouw bestemming, wij helpen je er te komen.
Meer over Falco
Falco Kusters
Data & Automation Consultant