Het optimaliseren van de kosten is ook voor jouw organisatie een van de belangrijkste doelstellingen, toch? Je wilt simpelweg een maximale winst behalen tegen zo laag mogelijke kosten. Kostenoptimalisatie verdient dan ook absoluut een eigen hoofdstuk in je groeistrategie.

Waar kostenoptimalisatie voorheen wellicht betekende ‘verhuizen naar een goedkoper pand’ of ‘15% van het personeel ontslaan’, ligt de focus nu veel meer op het optimaliseren van de waarde van IT en marketing. De groei van bedrijven wordt namelijk steeds meer gevoed door slimme toepassingen van technologie. En het vinden van de juiste balans hierin is een doorlopend proces.

Met de mantra ‘Eliminate, Automate and Delegate’ kun je een vliegende start maken met je kostenoptimalisatie. Door het afslanken van je bedrijf word je in sommige gevallen wendbaarder. Zo kun je sneller investeren in slimme technologieën en marketingkanalen die je écht winst opleveren. In deze blog leg ik je dan ook graag uit hoe je hiermee aan de slag kan gaan.

Kostenoptimalisatie in the digital age

Kostenoptimalisatie is een continu proces waarbij je enerzijds de kosten zoveel mogelijk drukt en anderzijds werkt aan het maximaliseren van de bedrijfswaarde. En dat behelst meer dan bezuinigen op zoekwoorden die niet renderen.

Een goed startpunt voor het efficiënter inrichten van verschillende zaken aan de hand van de mantra ‘Eliminate, Automate and Delegate’.

  1. Welke zaken voegen geen waarde toe aan je bedrijf en kunnen worden geëlimineerd?
  2. Welke bedrijfsprocessen hebben potentie om te worden geautomatiseerd?
  3. En welke processen worden efficiënter als je ze uitbesteedt aan anderen?

Het doorlopen van deze drie stappen kan je bedrijf enorm stroomlijnen. Dat maakt je wendbaar en klaar om mee te bewegen met de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig. Want groei wordt steeds meer gevoed door slimme toepassingen van technologie. Met slimme investeringen in technologie kun je enorm op kosten besparen door:

  • Het zo veel mogelijk automatiseren en digitaliseren van verschillende bedrijfsprocessen
  • Het optimaliseren van de ROI van je marketing budget

Kosten besparen door slimme technologie

Het gebruik van duurzame technologieën is een goede manier om je budget onder controle te houden. Technologie helpt je je efficiëntie te verbeteren en te besparen op gebied van personeel, resources en administratie.

Efficiëntie verbeteren

  • Data centraliseren. Investeer in software die alle data binnen het bedrijf op één plek kan centraliseren en real time beschikbaar kan maken. Hiermee kun je de juiste beslissingen nemen om je kosten te verlagen.
  • Internet of Things. Door de komst van het IoT kunnen we systemen implementeren waarin elk apparaat de mogelijkheid heeft om alle variabelen te meten en door te sturen voor analyse. Dit stelt je in staat te anticiperen op errors en tekorten, wat je bedrijfscontinuïteit bevordert.
  • Foutmarges verkleinen. Een deel van de kosten die een onderneming maakt, is te wijten aan menselijke fouten. Dit kan leiden tot gemiste deadlines en verminderde kwaliteit: dat wil je tot een minimum beperken. Als oplossing hiervoor denk ik vooral aan automatisering door middel van machine learning door ‘prediction engines’.

Besparen op personeel en resources

  • Personeelskosten. Door bepaalde taken te automatiseren, bespaar je op inzet van personeel en de kosten die daarbij komen kijken.
  • Werken in de cloud. Met name voor grotere bedrijven is het aantrekkelijker om met een cloudgebaseerd systeem te werken dan met een eigen fysieke infrastructuur. Je bent daarbij ook nog eens verlost van het plegen van onderhoud.
  • Energiekosten. Het digitaliseren van alle bedrijfsprocessen zorgt voor meer inzicht in het energieverbruik. Dat stelt je in staat je systemen en apparatuur in optimale staat te houden. En, ook mooi meegenomen: het is beter voor het milieu!

Besparen op gebied van administratie

  • Beheer van betalingen. Goede management software zorgt voor meer tijdige betalingen en geeft je op elk moment een helder beeld van de beschikbare budgetten.
  • Administratie, correspondentie en kantoorinventaris. Door het digitaliseren van je administratie en correspondentie bespaar je op kosten die worden gemaakt voor papieren administratie, waaronder personeel, verzendkosten, papier en printkosten.

Kostenbesparing door attributie

Als het gaat om kostenbesparing op het gebied van online marketing, is attributie misschien wel je beste vriend. Attributie is: ‘het toewijzen van activiteiten en oorzaken aan gemeten resultaten en effecten’. Simpel gezegd dus: het in kaart brengen van welke online marketing inspanningen hebben geleid tot een bepaald resultaat.

Een veel voorkomende vorm van attributie is conversie-attributie. Met behulp van cookies en referers wordt er geregistreerd via welk kanaal, bijvoorbeeld een zoekmachine, nieuwsbrief of online advertentie, een bezoeker binnenkomt én of deze bezoeker converteert. Welke bezoekers gaan eerder over tot een aankoop? Zijn dat de bezoekers die op een online advertentie klikken, of de bezoekers die via social media zijn binnenkomen? Door dit te tracken, kun je kosten en opbrengsten aan elkaar koppelen. En kun je makkelijker bepalen welke online marketing activiteiten je de meeste conversies opleveren.

Let op: ‘over-investering’ ligt op de loer

Op basis van je conversie-attributie onderzoek kun je je budget dus nog gerichter inzetten. Er is echter een valkuil waar menig marketeer nog wel eens in valt. Door de focus op resultaat ligt ‘over-investering’ op de loer.

Kanalen als Google, affiliate en social advertising worden meer dan ooit ingezet. Maar er is een kantelpunt waarbij meer budget niet automatisch meer leidt tot meer conversies. Toch zie je vaak dat er desondanks extra budget in deze performance kanalen wordt gestoken. En hoewel er wellicht een lichte stijging is te zien, zijn de kosten per conversie misschien wel vele malen hoger. Zonde van het budget, want misschien is er wel een ander kanaal waarbij je met dat extra budget veel meer resultaat zou kunnen boeken! Blijf hier dus kritisch op.

Attributie over meerdere kanalen

Vaak gaan er natuurlijk meerdere touch points aan een conversie vooraf. Het is dus eigenlijk niet realistisch om de conversie toe te schrijven aan één specifiek kanaal. Om toch goede beslissingen te kunnen nemen, zijn er allerlei attributiemodellen die je hierin kunnen ondersteunen. Deze modellen kijken naar de verschillende touch points en hoe de attributie daarover verdeeld moet worden. Hiermee verklein je meteen het risico op over-investering in één kanaal.

Ook groeien door kosten te besparen? Onze Growth Marketing Course is gratis voor leden!

Fingerspitz ontwikkelde de allereerste gratis online cursus over Growth Marketing. Wil jij jouw organisatie laten groeien? Train je skills, haal je certificaat en creëer je eigen effectieve groeistrategie! Meld je aan via onderstaande knop en voltooi de course!

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!

Meer over Jaap

Het mooie aan ons is dat wij echt meedenken over álle mogelijkheden.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over