Linkbuilding vs. Linkbaiting

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

Op een schaal van 8 tot 10 krijgt autoriteit een 11 als het gaat om organische vindbaarheid. Domain en page authority zijn samen met het aantal backlinks de meest invloedrijke factoren voor de onbetaalde zoekresultaten.

Om deze te vergroten kun je aan de slag met linkbuilding en linkbaiting. Maar welke is nou beter? En welke past er beter bij je?

Voordat we verder gaan, doen we een klein testje. Herken jij jezelf meer in links of rechts? Don’t worry, er is geen optie beter dan de andere. #NoPressure

Impulsief

vs

Weloverwogen

Snel enthousiast

vs

Terughoudend

Emotie

vs

Ratio

Ongecontroleerd

vs

Gecontroleerd

Ongeorganiseerd

vs

Systematisch

Risico nemend

vs

Risico vermijdend

Doen

vs

Denken

Herken jij jezelf meer rechts?

Grote kans dat je dan je ei (of linkjes) kwijt kunt met linkbuilding. Linkbuilding is het systematisch aanschrijven van pagina’s om te vragen of beheerders een linkje naar jouw pagina willen opnemen.

De voordelen van linkbuilding

  • Je weet precies op welke pagina je linkje komt te staan
  • Je weet precies onder welke anchor tekst (klikbare deel) je linkje komt te staan
  • Hierdoor kun je dus gemakkelijker sturen op hoe jij gevonden wilt worden
  • En dus backlinks op een hoge kwalitatieve manier verkrijgen
  • Je behoudt de controle doordat je zelf bepaalt welke pagina’s je wel en niet aanschrijft

De nadelen van linkbuilding

  • Het is tijdsintensief. Je wilt alleen sites aanschrijven van hoge kwaliteit. Dit kost veel uitzoekwerk! En als je wilt dat je linkje ook daadwerkelijk geplaatst wordt, moet je een persoonlijk en gepast mailtje opstellen. Van massale spam mail wordt namelijk niemand blij.
  • Het kan ondankbaar aanvoelen. Je moet beheerders vragen om een linkje te plaatsen, en waarom zouden ze dit zomaar gratis en voor niets voor een onbekende doen?  
  • Je moet oppassen dat je niet teveel ‘kunstmatige’ backlinks hebt, het moet voor Google namelijk nog wel natuurlijk ogen. Houd er variatie in door te verwijzen naar meerdere URL’s en gebruik diverse anchor teksten. Het liefst in de 60-30-10 formatie. 60% van je totale aantal backlinks bestaat uit branded/merk gerelateerde anchors. 30% een combinatie van je merk + specifiek zoekwoord en maar 10% uit alleen het zoekwoord.

Meer linksgeoriënteerd?

Kijk dan eens of je een leuke linkbait actie kunt bedenken. Linkbaiting is het creëren van shareable content waarbij je hoopt dat andere sites naar deze actie zullen linken. Denk aan grappige filmpjes, infographics, giveaway acties & wedstrijden. Probeer reacties uit te lokken of gebruik humor in je content. Hopelijk gaat je actie/content viral!

Rondom 1 april zijn er ook altijd leuke linkbait acties. Zo ook deze, van LampenOnline.com, die aankondigde met Jomanda samen te werken om licht te brengen in huiskamers. Daar was natuurlijk niks van waar, maar het was wel een goede linkbait actie. Binnen een paar uur opgepikt door verschillende nieuwszenders, waaronder Shownieuws, en behoorlijk wat reacties uitgelokt!

Linkbaiting

De voordelen van linkbaiting

  • Het is minder tijdsintensief. Onderschat het niet, je moet wel alles goed uit hebben gedacht, maar als je eenmaal je actie hebt uitgerold en het wordt opgepakt, is het een kwestie van sit back en relax (en uiteraard blijven monitoren).
  • Het is dankbaarder. Je hebt niet te maken met afwijzingen nadat je hebt geploeterd op het perfecte mailtje.
  • Je backlinks verkrijg je op een natuurlijkere wijze. Beheerders kunnen zelf beslissen hoe ze naar je linken, waardoor het minder gekunsteld is in de ogen van Google.

De nadelen van linkbaiting

  • Je hebt minder controle over waar je backlinks komen te staan (en of deze wel van goede kwaliteit zijn).
  • Je kunt minder sturen op zoekwoord, omdat de anchor teksten niet door jouzelf worden bepaald.
  • Je weet niet hoe je actie/content wordt weggezet, in welke context of frame. Je actie kan bijvoorbeeld backfiren en in een negatief daglicht komen te staan.
  • Je hebt geen garantie of je content of actie wel goed wordt opgepikt. Het kan ook zo zijn dat je veel moeite hebt gestoken in een hele gave actie, maar dat deze niet wordt opgepikt en je vervolgens met lege handen thuis komt.

Voor beide manieren valt wel iets te zeggen. Probeer ze vooral allebei uit, wissel eens af. Je merkt vanzelf wat beter werkt. En vergeet niet dat je er vooral ook plezier in moet hebben. Dat zullen je teksten ook uitstralen, waardoor je vanzelf meer links krijgt. Succes!

Toch nog vragen over linkbuilding of linkbaiting? Neem gerust contact op met ons om meer te weten te komen.

Lees meer over