Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Benieuwd naar welke trends het marketing automation landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest ze hieronder!

Marketing automation; een begrip waar menig marketeer anno 2021 bekend en bezig mee zou moeten zijn. Want wát kunnen hier veel voordelen uit gehaald worden. Uit de trends van van het nieuwe jaar komt naar voren dat ook sales kan gaan profiteren van marketing automation. Recruitment automation is upcoming en Artificial Intelligence, Virtual Reality én Augmented Reality zullen steeds meer worden gebruikt.

Onze experts pakte hun glazen bol erbij en voorspelde uitgebreid de marketing automation trends voor 2022. In dit blog gaan we dieper in op elke trend, zodat jij weet wat er voor het nieuwe jaar aan zit te komen!

Sales en marketing groeien steeds beter naar elkaar toe

Marketing automation begint vaak als een marketingtool, maar al snel blijkt dat ook sales kan profiteren van de voordelen van marketing automation. Deze trend spotten wij ook in de features die op de diverse roadmaps van marketing automation tooling staat. Steeds meer features worden uitgerold om de handover van marketing naar sales zo soepel mogelijk te maken en het salesproces te automatiseren. Denk aan:

  • Het proactief inlichten van accountmanagers bij een bepaalde leadscore of actie van de prospect
  • Inzage in gewonnen of verloren opportunities, waardoor ook de Retrun On Investment van begin tot eind berekend kan worden
  • Het koppelen van alle communicatie vanuit de accountmanager naar de prospect
  • Betere attributie zodat er bepaald kan worden welke kanalen welke waarde in de gehele customer journey vertegenwoordigen
  • Het automatiseren van salesprocessen zoals het toewijzen van de juiste accountmanager of het overdragen van prospects van new business naar sales

Bereid je dus voor op een intensievere samenwerking met je salescollega’s!

Maak je klaar voor Recruitment Automation

Recruitment is booming business. De economie trekt enorm snel aan na de enorme impact van de Corona pandemie, waardoor recruiters bakken vol werk hebben om de juiste personen te vinden voor bedrijven. Ook marketing automation heeft zijn intrede gemaakt bij HR om personeel en processen zo effectief mogelijk in te zetten.

Recruitment automation staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar de eerste stappen worden gezet. Deze stappen omvatten voornamelijk het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het efficiënter inzetten van de resources. Denk aan het automatiseren van het eerste screeningsproces, het boeken van een eerste gesprek met een kandidaat of het uitvoeren van een assessment bij een kandidaat. Ook de communicatie tussen de recruiter en de kandidaten kan volop geautomatiseerd worden via bijvoorbeeld Linkedin en E-mail.

Klanten en leads krijgen meer controle over hun data

We leven in een wereld waarbij de consument steeds stricter gaat worden op welke data met welke organisaties gedeeld wordt. Er zijn al een aantal ontwikkelingen gaande welke hier een gevolg van zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verdwijnen van third-party cookies
  • Strictere wet- en regelgeving op het gebied van privacy (GDPR)
  • Opt-ins verplicht stellen bij formulieren
  • Het toenemende aantal datalekken die plaatsvinden

Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat marketeers steeds meer op eigen verkregen data binnen de organisatie gaan leunen, en deze inzetten voor marketingdoeleinden. Hier heb ik de afgelopen maand al een blog over gelezen, welke je hier terug kan lezen.

Binnen marketing automation zorgt dit ook voor de nodige veranderingen. Zo worden de functionaliteiten voor het opslaan van opt-ins steeds uitgebreider en worden er steeds meer maatregelen genomen om de privacy van de gebruikers te waarborgen. Zo zijn de meeste tools bezig om Europese servers op te zetten, om aan de GDPR wetgeving te voldoen.

Marketing Automation en AI maken hun opkomst

Meer dan de helft van de B2B organisaties gebruiken een vorm van marketing automation technologie, en dit zal alleen maar toenemen. Ook geven deze organisaties aan dat 70% gaat starten met de implementatie van Artificial Intelligence binnen marketing automation in de komende 12 maanden (volgens onderzoek van Forrester). 

Het implementeren van Artificial Intelligence is ook een vrije logische vervolgstap. De afgelopen jaren hebben organisaties veel data verzameld, welke ze nu willen gaan inzetten. Door de inzet van AI willen ze voornamelijk:

  • Een efficiëntieslag slaan
  • Betere klantervaringen aanbieden (door relevantere content)
  • Betere beslissingen nemen op basis van data
  • Groei realiseren binnen de organisatie

De eerste ontwikkelingen vinden al plaats bij de verschillende cloudoplossingen zoals Microsoft Azure en Google Data Cloud. Deze zijn bezig om AI te implementeren, waarna deze data via een marketing automation tool ingezet kan worden. Deze ontwikkeling is er zeker eentje om in de gaten te houden!

Het gebruik van VR en AR gaat toenemen

De eerste VR (virtual reality) en AR (augmented reality) toepassingen zijn al ingeburgerd in de maatschappij. Denk aan IKEA, die AR inzet om te laten zien hoe de stoel er in je woonkamer uit komt te zien. Of aan makelaars, die VR inzetten om digitaal door je nieuwe, aangeklede huis te lopen. Deze techniek zal zich steeds meer gaan doorontwikkelen en hoe breder deze beschikbaar komen, hoe eerder deze ook binnen marketing automation van toepassing gaan worden. Deze technieken kunnen namelijk in de opvolging van leads gebruikt worden om meer zekerheid bij de lead te krijgen (past deze stoel in mijn woonkamer) en deze sneller door het beslissingsproces te laten lopen.

Heb je een product of dienst die aansluit bij deze ideeën? Zorg er dan zeker voor dat je deze trend in de gaten gaat houden!

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Meer over Remco

In een markt waar de ontwikkelingen zo snel gaan is het up-to-date houden van je kennis ontzettend belangrijk.

Remco van Meel
Lead Marketing Automation

Lees meer over