Momenteel gebeurt er ontzettend veel in de wereld. We hebben te maken met een nieuwe recessie als gevolg van de COVID-19 pandemie. Veel bedrijven zien hierdoor hun omzet teruglopen en moeten daardoor op hun uitgaven gaan letten. Dit is in verschillende mate voelbaar in bijna alle branches en heeft soms helaas drastische gevolgen. Veel bedrijven moeten opeens de complete strategie omgooien, iets wat een enorme impact heeft op de bedrijfsvoering. Het is lastig om te bepalen wat de juiste manier is voor een bedrijf. Ook, omdat dit per bedrijf varieert.
Ook bij Fingerspitz ervaren we dat veel van onze relaties vol vragen zitten over de juiste (marketing)strategie. Omdat we je hier graag in bijstaan, hebben we op deze pagina enkele artikelen, webinars en onderzoeken, afkomstig van verschillende partijen, verzameld die je gaan helpen bij het bepalen van een (vernieuwde) marketingaanpak in deze crisis:
- ‘Marketing tijdens de COVID’19 crisis’ – Fingerspitz
In dit artikel legt Jaap, Managing Director van Fingerspitz, kort uit hoe om te gaan met marketing tijdens deze recessie. Hier gaat hij samen met onze collega’s verder op in tijdens het online webinar ‘Marketing tijdens recessie’. In dit webinar komen verschillende onderdelen aan bod, waaronder de inzet van CRO, SEA, SEO, Social Media, etc. Je kunt het volledige artikel lezen op deze pagina. Het webinar kan gevolgd worden via deze link.
- ‘Blijf investeren in marketing en reclame in tijden van coronarecessie’ – Adformatie
In dit blog legt Fons van Dyck, strategisch merkadviseur bij Think BBDO in Brussel, uit waarom het júist zo belangrijk is om ook op het moment van de recessie te blijven investeren in je marketingactiviteiten. Benieuwd naar dit artikel? Je vindt hem op deze pagina.
- ‘Slow down to make better decisions in a crisis’ – Harvard Business Review (EN)
In de praktijk komen we vaak tegen dat mensen ‘snel’ keuzes maken tijdens een crisis. Denk hierbij aan keuzes die variëren van het annuleren van je vakantie tot aan hoe om te gaan met de huidige situatie in de algemene omgeving. In dit artikel legt Art Markman, Professor psychologie & marketing aan de Universiteit van Texas, uit waarom het juist ook belangrijk is om wat dieper na te denken over bepaalde keuzes en hier wat meer tijd voor te nemen. Je vindt het artikel via deze link.
- ‘How to Market in a downturn’ – Harvard Business Review (EN)
Wanneer je kijkt naar de datum van dit artikel denk je misschien: dit is toch helemaal niet meer relevant? Think again! Dit artikel is in de tijd van de vorige economische recessie in 2009 geschreven door Professor John Quelch, maar nog steeds van toepassing. In dit artikel beschrijft Quelch consumentengedrag tijdens een crisis en hoe een bedrijf hier de strategie het beste op kan aanpassen. Wil je het volledige artikel lezen? Open dan deze link!
- ‘Advantages in adversity: winning the next downturn’ – BCG Henderson Institute (EN)
In dit artikel beschrijven verschillende auteurs hoe je je tijdens een lastige situatie de negativiteit kunt omzetten naar positiviteit. Een crisis kan namelijk ook kansen met zich meebrengen. Benieuwd naar deze kansen en hoe je hier op een proactieve manier mee omgaat? Je leest er meer over in dit artikel.
- ‘Beyond the recession: Recession Strategies to Take the Lead’ – Bain & Company (EN)
In 2019 brachten Tom Holland en Jeff Katzin van Bain & Company een rapportage naar buiten waarin wordt beschreven hoe je je kunt voorbereiden op een recessie en hoe je je door deze recessie heen slaat. Het volledige rapport is terug te vinden op deze pagina.