Abonneer je nu op Smart Lab!
De Smart Lab-fans van het vroege uur zagen in aflevering 5 al eens het experiment met site search. Daarin stimuleerden we de bezoeker van een webshop om een zoekopdracht uit te voeren.
Zo’n zoekbalk staat vaak rechtsboven op de website, en is te herkennen aan de typbalk, en vaak ook het vergrootglasje.
Die stimulans kwam simpelweg door het prominenter in beeld brengen van een zoekbalk: we maakten hem sticky. Als iemand naar beneden scrollt, scrollt de zoekbalk mee. Hij is dus continu in beeld.
Toen al bleek dat het conversieratio flink hoger ligt bij sessies waarin een zoekopdracht wordt uitgevoerd: we zagen een verschil van 10,3%! Deze toename is in principe best eenvoudig te verklaren: een gebruiker die een zoekopdracht uitvoert, weet vaak al waar hij of zij naar op zoek is. De kans op een conversie is dus veel groter.
Ook voor Van Uffelen stimuleerden wij de bezoeker om een zoekopdracht uit te voeren. Bij hen lieten we de zoekbalk standaard uitgeklapt staan, zodat deze beter opviel. Dat het aantal conversies per sessie toenam, hebben we geweten. Bekijk de video voor het resultaat.
Geen e-commerce, maar focus op leadgeneratie?
Ik hoor het je denken: is dit interessant voor websites die geen producten verkopen, maar juist leads genereren?
Dat vroegen wij ons ook af. En dus hebben we op onze site aan het begin van dit jaar twee wijzigingen aangebracht:
- De zoekbalk in het hoofdmenu staat standaard opengeklapt. Voorheen moest je op het vergrootglasje klikken, om de zoekbalk tevoorschijn te laten komen.
- Ook op fingerspitz.nl/blog hebben we een zoekbalk geplaatst, onder de berichtcategorieën.
Als je geen webshop hebt, is het conversieratio niet het belangrijkste. Je wilt vooral dat je bezoekers lang op je website blijven, en snel vinden wat ze zoeken. Bovendien zijn dit soort statistieken ook steeds belangrijker voor je online vindbaarheid.
Het advies is dus om je bezoekers te stimuleren om een zoekopdracht uit te voeren. De impact die dit kan hebben, zie je in Smart Lab!