Microconversies

leestijd 2 minuten
7 juli 2023

Dit artikel is geschreven in opdracht van het modevakblad Textilia.

Met tegenzin speel ik soms een potje golf met mijn vader. Ik ben er te ongeduldig voor. Maar ik heb wel aanleg, in tegenstelling tot hem. Toch is zijn spel de afgelopen jaren verbeterd. Door zijn inzet. Stap voor stap. Terwijl wij er in de online wereld aan gewend zijn dat alles snel gaat, wat de gewenste resultaten niet altijd ten goede komt. Het zou beter zijn om successen van tevoren in te schatten. En dat kan, door gebruik te maken van microconversies.

Stel een doel

Voor wie het (nog) niet weet: conversie is het aantal verkopen gedeeld door het aantal bezoekers van een webwinkel x 100. Voorbeelden van microconversies zijn: een inschrijving op een digitale nieuwsbrief, een vraag via een contactformulier op de website, het bezoeken van een vestigingspagina of bijvoorbeeld een like op je Facebook-pagina. De bezoeker heeft nog niets gekocht, maar is een potentiële klant, want hij is op de goede weg. Wie beter wil worden, moet een doel voor ogen hebben. Dat werkt zo in de sport, maar net zo goed wanneer je zakelijk succes wilt realiseren. Om dit proces geleidelijk aan te volgen, is het raadzaam om met microconversies te werken. Deze ondersteunen het primaire doel, zoals het verhogen van de daadwerkelijke conversie.

Meten is verbeteren

Microconversies zijn eenvoudig te meten. Voor een hardloopschoenenketen maakten wij bijvoorbeeld een Facebook-quiz met als doel het verzamelen van e-mailadressen. Hiervoor was het noodzakelijk dat zoveel mogelijk consumenten op de startknop klikten. Door middel van verschillende testjes concludeerden wij dat de quiz 69 procent meer werd gespeeld wanneer de startknop een andere kleur had. Het verbeteren van deze microconversie had direct een positief effect op het aantal verzamelde e-mailadressen.

Eenvoudig toe te passen

Google Analytics (de gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen) is onlangs aangepast waardoor het nog eenvoudiger is om doelen zoals microconversies te meten. Hiervoor zijn templates beschikbaar. Ook voor microconversies zoals een accountregistratie, het zoeken naar een dealer of het delen van content. Allemaal stapjes die kunnen leiden tot het beoogde resultaat.

Lees meer over