Mobile Marketing anno 2015

leestijd 6 minuten
18 oktober 2019

29 oktober was het zover; de eerste editie van Mobile University in het SX-gebouw in Eindhoven. Een dag die helemaal in het teken stond van mobile, bijbehorende trends en ontwikkelingen ondersteund door feiten en cijfers.

Sprekers Marc Bond (Google), Jaap Jacobs (Fingerspitz), Lennart Boven (Triple Double Sportmarketing) en Sjoerd van Oosten en Bas van Kuijck (E-sites) zorgden voor een nieuwe kijk op mobile en vertelden waarom het anno 2015 belangrijk is om voor de mobiele gebruiker goed vindbaar te zijn.

Digitale Sportmarketing

De aftrap werd gegeven door Lennart Boven, manager online bij Triple Double sportmarketing, die ons in zijn presentatie in een vogelvlucht meenam door SX. Dit gebouw in EIndhoven is van origine een Philips pand waar vroeger het glas werd geblazen voor de gloeilampen. Inmiddels is het gebouw omgetoverd tot hét centrum voor sport, marketing en media.

Buiten dit stukje geschiedenis, heeft Lennart uitgelegd wat Triple Double precies doet. Dit aan de hand van twee specifieke cases, waarbij mobile en sport samen kwamen. Eén daarvan was Opel.

Opel is sinds 2013 de hoofdsponsor van Feyenoord en met de hulp van Triple Double als sportmarketing bureau is het hen gelukt de merkvoorkeur onder Feyenoord-supporters voor Opel te verhogen met 18%, onder andere door de inzet van een Twitterwall. Daarnaast geeft 55% van de Feyenoord-supporters aan te kiezen voor Opel wanneer zij op zoek zijn naar een nieuwe auto; een geslaagde match!

De presentatie van Lennart kun je hier bekijken.

Micro-momenten in de customer journey

Na Lennart was het woord aan Marc Bond, agency development manager bij Google, die inzicht gaf in de zogenaamde micro-momenten. Micro-momenten zijn kritische ’touch points’ binnen de hedendaagse customer journey. Touch points zijn alle momenten waarbij de potentiële klant in aanraking komt met je merk of product. Al deze touch points bij elkaar bepalen hoe de customer journey eindigt.

Deze reis bestaat uit vier stappen. Allereerst is het van belang om er te zijn; Be There! Anticipeer wanneer deze micro-momenten zich voordoen bij gebruikers in jouw industrie. En zorg dat je er bent voor deze gebruikers om hen te helpen wanneer nodig.

Waarom is dit zo belangrijk? Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de smartphone gebruikers nog niet helemaal zeker is voor wat voor merk zij willen gaan en zijn daarom online op zoek naar informatie. Een uitgesproken kans voor bedrijven om hier op in te springen en de consument ervan te overtuigen om voor jouw merk te gaan.

Daarnaast is het van belang om bruikbaar te zijn: Be Useful! Wees relevant voor de consument en voorzie deze op het juiste moment van het juiste antwoord.

Er kan onderscheid worden gemaakt tussen vier soorten “informatie zoeken”:

  1. I-Want-To-know”; mensen willen antwoord op hun vragen op ieder moment van de dag. 90% van de smartphone gebruikers geeft dan ook aan dat zij gebruikmaken van hun mobiele telefoon om bepaalde processen te versnellen. Dit kan omdat het altijd mogelijk is om informatie te vergaren via het internet.
  2. I-Want-To-Go-Moments”; mensen zijn op zoek naar een connectie in de fysieke wereld en bedrijven kunnen hier de boodschap op aanpassen.
  3. I-Want-To-Do-Moments”; hoe repareer ik mijn auto, hoe lang moet ik een ei koken, etc. Allemaal vragen die online kunnen worden beantwoord. Door video content is de mogelijkheid ontstaan om de consument stap-voor-stap uit te leggen hoe bijvoorbeeld een lekkage kan worden gerepareerd.
  4. “I-Want-To-Buy-Moments”; mensen willen en zijn altijd in staat om op ieder moment van de dag aankopen te doen. Dit kan onderweg, op het werk, in het openbaar vervoer, etc. Het is dan ook belangrijk dat bedrijven deze mogelijkheid aan de consument bieden. 48% van de smartphone gebruikers geeft aan eerder tot aankoop over te gaan wanneer bedrijven ook een mobiele website hebben of een applicatie waardoor zij direct tot aankoop over kunnen gaan.

Tot slot is het belangrijk om snel te zijn: Be Quick! Consumenten willen iets NU en het is belangrijk om hierin mee te gaan. 60% van de online gebruikers geeft dan ook aan dat zij dankzij de mogelijkheid om online informatie te vergaren, eerder overgaan tot een aankoop dan toen zij het internet nog niet als informatiebron gebruikten. Meer weten over micro-momenten? Bekijk het hier.

Hoe gebruik je mobiel als groeimiddel?

Na de presentatie van Google was het de beurt aan Jaap, managing director bij Fingerspitz. Hij begon met het feit dat mobielvriendelijke websites voorrang krijgen op niet mobielvriendelijke websites in het organisch zoekverkeer.

Mensen zijn continu in beweging, doen meerdere dingen tegelijkertijd (multitasking), zijn overal, ongeduldig en snel afgeleid. Als bedrijven mee willen blijven gaan dienen zij zich aan te passen aan deze mobiele gebruiker. Dit kan door de website te vertalen naar een applicatie, maar het creëren van een mobielvriendelijke website kan ook al voldoende zijn. Het stelt de gebruiker in staat om gebruik te maken van een dienst on the go.

Daarnaast is het voor bedrijven mogelijk om de boodschap aan te passen aan de bezoeker. Zoals Jaap aangaf is de ene Jumbo shopper de andere niet. Waar de één op zoek is naar de openingstijden is de ander op zoek naar een recept en bestelt direct de bijhorende producten online waarna het kan worden afgehaald bij een Pick-Up Point. Het is mogelijk om op basis van de zoekopdracht de resultaten hier op aan te passen. Op deze manier wordt de belangrijkste en meest relevante informatie getoond en is de kans aannemelijker dat er gebruikgemaakt gaat worden van de dienst. Bekijk de presentatie van Jaap.

Tinder for wearables

De laatste sprekers, Sjoerd van Oosten en Bas van Kuijck (Creative Director en Lead Mobile Developer bij E-sites) sloten af met een interactieve sessie; Tinder for wearables. Ze maakten hierbij gebruik van twee schermen. Op het ene scherm werd een video van een wearable getoond, waarbij de sprekers ook toelichting gaven over het product. Middels hun eigen smartphone konden de bezoekers, net als bij Tinder, aangeven of ze het product leuk vonden of niet. De resultaten werden real-life op het tweede scherm getoond.

Hieronder de wearables die de hoogste score kregen tijdens de presentatie:

De bijzondere wearables die werden getoond gaven een goed beeld hoe mobiel wij anno 2015 zijn en wensen te zijn. De mogelijkheid om alles zelf vast te leggen is er, of het nu gaat om gezondheid of fun; alles kan en alles is mobiel! 

De dag werd afgesloten met een informele borrel waarbij de mogelijkheid bestond om vragen te stellen aan de sprekers. De bezoekers konden tevens met Lennart mee voor een rondleiding door het SX-gebouw. Onder het genot van een hapje en een drankje werd de middag nabesproken en eventuele vragen werden nog beantwoord. Kortom, een zeer geslaagde middag en wat ons betreft voor herhaling vatbaar!

Bekijk het fotoalbum van Mobile University op onze Facebook pagina!

Lees meer over