The new kids on the block laten steeds vaker de bekende social media platforms zoals Instagram en Facebook links liggen en schakelen over op nieuwe sociale media zoals Snapchat, TikTok en wat onbekende platformen zoals Caffeine en Vero. Welke nieuwe platformen hebben de potentie om groots te worden en moet je daarom in de gaten houden als marketeer? En hoe ontwikkelen platformen zoals WhatsApp, Pinterest en YouTube zich als social media? Wat kun je als merk hier nu daadwerkelijk mee? 

Om in te schatten of een platform here to stay is, is het belangrijk dat je naar onder andere twee onderdelen kijkt:

  1. Trends & ontwikkelingen online
  2. Consumentengedrag

Trends & ontwikkelingen online

Meer dan de helft van de wereldbevolking gebruikt social media. 3.5 biljoen mensen. Dat zijn heel veel mensen. Daarnaast zien we dat we gemiddeld 2,5 uur online te vinden zijn per dag. 

Wat zijn andere trends die belangrijk zijn?

Video crushes it!

Video is het meest gebruikte, het meest favoriete en op dit moment ook het goedkoopste medium om te gebruiken op social media wereldwijd. Volgens een studie van Cisco is de verwachting zelfs dat in 2022 82% van alle online content video gaat zijn. 

Dit laat zien dat het niet alleen belangrijk is om video in je social strategie op te nemen, maar ook dat bewegende beelden en video-content een prominent onderdeel zou moeten krijgen in een social media app. Het is niet gek dat TikTok booming is geworden en Instagram Reels introduceert, waarbij videos centraal staan. 

The future is private

“The future is private” – Mark Zuckerberg tijdens de Facebook conference in 2019. Privacy is het nieuwe normaal en het helemaal verbonden zijn absoluut niet meer. 

Digital Detox

Deze trend staat gelijk aan de privacy issues die veel mensen hebben. We worden steeds meer digital savvy waardoor onze me-time en persoonlijke relaties soms hierdoor lijden. Daardoor zie je steeds meer dat mensen gaan digital detoxen. Minder gebruik van telefoon tijdens momenten met vrienden en familie, of zelfs dagen zonder telefoon en internet. 

Rise of the communities

Social media wordt steeds meer gefocust op communities en je passies voor onderwerpen met elkaar delen. 

AR & VR adoption

Ondanks dat we denken dat AR en VR technologieën zijn die we al lang gebruiken heeft de meerderheid van de bevolking nog nooit een AR of VR ervaring beleefd. En dat terwijl 93% van onze device hier capable voor zijn. 

AR en VR kunnen voor verbazing zorgen, een next level experience dat mensen aan je merk kunnen koppelen. 

Je ziet nu dat social media steeds meer integraties gaat koppelen om een AR of VR ervaring naar de mensen te brengen. Kijk naar Facebook die AR lenses laat integreren in Instant Experiences.

Waarom is dit belangrijk in nieuwe apps? Het verbaast en entertained. Dat is wat de gebruikers op dit moment willen.  

Consumentengedrag

Het consumentengedrag is wat veranderd door COVID-19. We zien dat we dagelijks langer online zijn en social media gebruik is booming. In China zagen we zelfs dat in februari Chinezen 7,3 uur per dag aan tv en online media. 

Daarnaast wordt het duidelijk dat we op zoek zijn gegaan naar entertainment. Het onderzoek van Facebook laat zien dat 25% van de gebruikers op zoek is naar meerdere entertainment typen. 

We luisteren meer podcasts en bekijken meer video’s. Daarnaast zien we ook dat mensen accounts blijven aanmaken. Zo heeft een gebruiker gemiddeld 8,8 accounts en zit er veel overlap tussen de kanalen. Oftewel, wanneer iemand Facebook heeft heeft diegene vrij gebruikelijk ook Instagram. En wanneer iemand Snapchat heeft, hebben veel mensen ook YouTube. 

Welke apps moeten we dan in de gaten houden?

TikTok

Real. Short. Videos.

Dat is precies hoe dit nieuwe social media kanaal zichzelf beschrijft in hun Twitter account. 

TikTok is de nieuwe video app, razendpopulair onder ‘Generatie Z’ – tieners dus. Je weet hoe dat gaat, hè. Als je niet meedoet, hoor je er niet bij. Het is een heerlijke én kloppende mix van mobile-first video’s (langwerpig), muziek (veel kennen de app als musical.ly, die in augustus 2018 werd overgenomen door TikTok), VR-filters (zoals op Snapchat), hashtags, populaire merken, en influencers.

Ondertussen gaat de app echt keihard en maakt het echt al wel deel uit bij veel mensen zijn/haar dagelijkse routine (ja echt, dagelijkse routine). COVID-19 heeft zeker bijgedragen aan het succes van deze app. 

Op 25 augustus 2020 zagen we dat TikTok in Nederland groeit tot 4,5 miljoen gebruikers. En wat is het meest opvallende? Tieners zijn niet meer de grootste gebruikersgroep. Gebruikers in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar vormt 35 procent van alle gebruikers in Nederland. Dat is de grootste groep. Tieners tussen dertien en zeventien zijn goed voor 28 procent, 25 – 34 jaar 22 procent en alles van 35 of ouder heeft geen flauw idee. Vijftien procent van hen weet dat de Chinese app meer is dan een playback- en danspas.

Wanneer we puur business-wise hier naar kijken. Wat kun je er dan mee? 

Kansen binnen TikTok

  • Doelgroep bereiken
  • Interactie met je doelgroep

Uitdagingen binnen TikTok

  • Privacy zorgen
  • Adverteermogelijkheden beperkt

Reclame op TikTok staat nog in de kinderschoenen. Het is echter al veel verder dan waar Facebook was toen dát net nieuw was. Merken kunnen rekenen op een groot bereik, maandelijks 16,5 miljard minuten kijktijd, en ‘top of funnel clicks.

Instagram Reels

Wanneer we het over TikTok hebben dan moeten we het ook over Instagram Reels hebben. Dit is nu écht “the new kid on the block”. Mark Zuckerberg strikes again, hij introduceert een platform dat bijna 1-1 gelijk is aan een ander platform. Reels versus TikTok. Hij deed dit eerder met Snapchat met Instagram Stories. Net als TikTok moedigt Reels gebruikers aan om content creators te worden en zichzelf te zijn.

Het is een in-app-bewerkingstool – en ja je raadt het al – om korte video’s te creëren (15 seconden) in synchronisatie met muziek en andere elementen. Het helpt je om creatieve content te maken. Het is geen geheim dat Instagram van TikTok heeft afgekeken. Danny Stein, director of product management bij Instagram, geeft TikTok zelfs credits. 

Fun fact: Wist je dat Zuckerberg meer dan 3 miljoen heeft geboden voor Snapchat? Dat accepteerde ze niet en nu is Instagram Stories nog succesvoller. 

Wat zijn de verschillen met TikTok?

  • TikTok is een apart platform, Reels zit ín Instagram
  • Time limit: bij TikTok kan je video 60sec. duren, waarbij Reels gelimiteerd zijn tot 15 seconden.

Kansen binnen Instagram Reels

  • Deel van Instagram & Facebook > breder bereik
  • Interactie met doelgroep

Uitdagingen binnen Instagram Reels

  • Nog geen advertentie-mogelijkheden met Reels
  • Reels moet je echt opzoeken
  • Hashtags spelen minder grote rol

Caffeine

Caffeine.tv is een platform dat gebouwd is door ex-Apple designers, waarbij je live kan broadcasten voor vrienden en volgers. De broadcasts worden in je feed vertoond en kijkers kunnen door middel van emoji’s of tekstuele reacties reageren hierop. 

Naast live video kan je ook streamen vanuit je computer of TV. Dit wordt bijvoorbeeld veel gebruikt rondom de gaming industrie. Met name op dit stukje gaat caffeine.tv de strijd aan met Twitch. 

Wanneer je veel views en volgers krijgt kun je geld verdienen, een beetje een vergelijkbaar model als YouTubbers of Influencers op Instagram. Caffeine heeft nog iets extra’s toegevoegd, namelijk een verdienmodel waarbij je beloond wordt wanneer je veel interacteert met broadcasters. Zo wordt het echt een engagement-platform. 

Wat kunnen we er business-wise mee?

  • Impact live video 

Caffeine laat zien hoe succesvol live video kan zijn en je betrokkenheid hier omheen kan creëren. Mijn verwachting is dat wanneer de app interesse gaat behouden marketeers deze app zouden kunnen gaan gebruiken om hun merk te laten zien met behind-the-scenes videos, Q&A’s, of andere toffe live videos. Met name industrieën als nieuws, entertainment, gaming en sports zijn hier interessant. 

Volgens Livestream zou 80% van de consumenten liever een live video bekijken dan een blog lezen. Dat zou betekenen dat een platform als Caffeine veel aandacht kan krijgen en interactie, en niet enkel voor gamers.

Kansen binnen Caffeine

  • Live broadcasting

Uitdagingen binnen Caffeine

  • Vooral gaming, entertainment & sports
  • Nog weinig advertertentie-ruimte

Vero

Wanneer we kijken naar social media en de trends hieromheen is dat we zien dat social gebruik alleen maar toeneemt. Dit zagen we gelijk met COVID-19, het social media gebruik is nog nooit zo hoog geweest als nu. Echter zien we al een tijdje een beweging die hier juist helemaal tegenin gaat; “Digital Detox”. We zijn steeds meer bezig om juist af te sluiten van social media en het altijd online staan. 

Vero is een app die hierop inspeelt. Ze zeggen het zelf: No Ads. No Data Mninig. No Algorithms. Privacy staat bij deze app voorop. Jij bepaalt helemaal zelf wat je wil zien en wat je wil delen. De app is ook gebouwd als frustratie rondom de grote 3 social platformen. De app is nog niet super bekend bij heel veel mensen en wanneer gebruikers zagen dat de posts ge-owned werden door “vero” stopte ze met het gebruiken van de app. Het feit dat deze app niet meteen aanslaat wil niet per se zeggen dat we hem niet in de gaten moeten houden, zeker met de digital detox in gedachten. 

Uitdagingen binnen Vero

  • Geen mogelijkheid tot adverteren

Triller

Hét TikTok alternatief waarbij “create, share en connect” centraal staan. Op Triller kun je net als op TikTok dansmoves opnemen en editen met muziek. Maar Triller neemt wel de volgende stap. Zo kun je er ook complete vlogs op zetten wat weer meer richting Instagram TV (IGTV) gaat. Het voordeel? Triller bewerkt alles voor jou.

Het unieke verder aan Triller is dat het gebruik maakt van AI (Kunstmatige Intelligentie). Hierdoor kan de app je video’s voor jou bewerken op basis van de voorkeuren van je app gedrag en keuzes. Iedereen krijgt de video dus net op een andere manier te zien. 

Kansen binnen Triller

  • Losstaande tool die werkt met Instagram & Facebook
  • Langere video’s

Uitdagingen binnen Triller

  • Enkel mogelijkheid om te partneren met een influencer qua adverteren

Uiteindelijk is het belangrijk je te realiseren dat het de content creators zijn die een platform maken of kraken. Wanneer de mensen plezier hebben en op een makkelijke manier content kunnen maken en delen zullen zij langer blijven hangen en de app daardoor meer kans hebben om de markt te bereiken.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social

Lees meer over