Waarschijnlijk ben je het ergens al een keer tegengekomen. De term (not provided). Het is helaas niet vergelijkbaar met de afkorting NP (no problem). Not provided staat namelijk voor de beperkte organische data die vandaag de dag in Google Analytics zichtbaar is. Het is een doorn in het oog voor menig internet marketeer. Door de wijziging is het namelijk niet meer mogelijk om op zoekwoordniveau de belangrijkste resultaten te zien. Wat nu?
A brief history
In de afgelopen maanden heeft Google steeds meer data (zoekwoorden) onzichtbaar gemaakt in Google Analytics. Google geeft aan dit te doen voor de veiligheid van de gebruiker, maar het betreft alleen de organische zoekwoorden. Zoekwoorddata via het advertentieplatform zijn wel zichtbaar. Hierdoor zijn veel experts van mening dat het vooral een truc is om meer met Google AdWords te doen.
Het begon in eerste instantie met het encrypten van zoekopdrachten wanneer iemand was ingelogd bij Google. Deze zoekopdrachten werden als (not provided) in Google Analytics getoond. De enige herkomst die je nog kon zien was dat de bezoeker via de organische resultaten werd bezocht. Deze ‘bescherming’ werd mondjesmaat uitgebreid door ook opdrachten op Chrome te beschermen.
Alles is afgeschermd
Binnenkort zijn alle zoekopdrachten encrypted. Dat betekent zowel voor ingelogde als niet-ingelogde Google gebruikers. Hierdoor bevatten de organische Google resultaten geen zoekwoorddata meer.
Wat zien we wel en niet?
Voor ons als internet marketeers betekent het dat we in Google Analytics niet meer kunnen zien via welke zoekwoorden ze organisch binnenkomen. Dat betekent ook dat we niet kunnen zien wat de belangrijkste zoekwoorden zijn. Niet qua bezoekersaantallen, maar ook niet qua tijdsduur en conversies. Het is daardoor misschien wat lastiger om een goede analyse te maken en de juiste strategie te voeren.
voorbeeld van de laatste twee weken bij een willekeurig account
En nu?
Gelukkig zijn er enkele alternatieven om te zien via welke zoekwoorden de organische bezoekers op websites komen. Handig is het niet, maar voor een goede SEO werkwijze is de data van Google Analytics nooit voldoende geweest. De meest voor de hand liggende optie is het gebruiken van Google Webmaster Tools. Daarnaast kun je binnen Google Analytics zelf kijken naar bestemmings-URL’s van organisch verkeer, dat zijn de pagina’s waarop je bezoekers binnenkomen. Daarnaast kun je voor de zoekwoorden waarop je adverteert ook de organische bezoekdata zien in AdWords. Kijk voor nog meer ideeën op: http://www.stateofdigital.com/not-provided-what-now/ of op http://moz.com/blog/100-percent-keyword-not-provided-whiteboard-tuesday. Jammer genoeg is er nog geen goede oplossing voor het meten van organische conversies.