Optimaal feedmanagement om je productiviteit en effectiviteit te vergroten

leestijd 9 minuten
28 juli 2022

Als jij net als de meeste marketeers altijd op zoek bent naar manieren om je werkproces en resultaat te verbeteren, sla dan zeker een feedmanagement systeem niet over!

Ik hoor je al denken: “Dat is toch alleen interessant als ik een webshop heb?”.

Het tegendeel is waar, ook voor websites zonder webshop is een feedmanagement systeem een tool die je niet kan missen voor het optimaliseren van bijvoorbeeld je Google Ads search campagnes. 

Feedmanagement is een van de belangrijkste onderdelen om je productfeed goed te maken voor verschillende online marketingkanalen.

Want zeg nou zelf, je wil toch het beste resultaat uit je campagnes halen?

En in dit geval is een goed begin écht het halve werk, misschien nog wel meer dan de helft! 

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!!

Heb je een website met veel verschillende diensten, onderwerpen of producten? Dan is het handmatig bijwerken van je feed of campagnes een tijdrovende klus.

Die tijd kun je veel beter besteden aan het uitwerken van een goede strategie of het optimaliseren van campagnes.

Het aanmaken van een feed is stap één, maar het opmaken van die feed en vullen met de meest relevante content is nog veel belangrijker. 

Hoe beter je je feed op orde hebt, hoe beter je online resultaat gaat zijn.

Gelukkig kun je daar veel in automatiseren, wat jouw werk een stuk gemakkelijker maakt én waardoor je meer tijd kan besteden aan wat echt belangrijk is: resultaat behalen!

Wat is een productfeed?

Stiekem ga ik ervan uit dat je weet wat een productfeed is, maar mocht je helemaal nieuw zijn met de term: een productfeed is simpel gezegd een lijst met al jouw producten die je op je website aanbiedt.

In de meeste gevallen is dit een XML bestand waarin per product eigenschappen staan die nodig zijn om online te verkopen.

Denk aan de URL van je product, de prijs, de voorraad, de kleur, in welk land je het verkoopt, etc.

Die productfeed is de basis om te starten met online marketing campagnes. 

Het mooie is dat geen enkele productfeed 100% optimaal is, dus er is altijd ruimte om jouw feed te verbeteren.

Dat heet feedmanagement. 

Wat is feedmanagement eigenlijk? 

Met feedmanagement ga je aan de slag met het uitfilteren van je productdata door alle informatie die je hebt te verrijken, op te delen en te categoriseren.

Hierdoor kunnen de online marketingtools waar je gebruik van maakt het beste communiceren met jouw feed. 

Want zodra je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google Shopping, Marktplaats Ads of Bol.com worden jouw advertenties getoond aan een doelgroep die op basis van een zoekopdracht naar alle waarschijnlijkheid op zoek zijn naar jouw product.

Die keuze wordt gemaakt op basis van een technisch algoritme die een connectie legt met jouw feed.

Als jouw feed informatie bevat die de tool kan matchen aan een zoekopdracht, heb je kans dat jouw doelgroep je advertentie voorbij ziet komen. 

Er zijn verschillende manieren waarop een productfeed tot stand komt.

In de meeste gevallen biedt je CMS een mogelijkheid met een plugin om een productfeed te genereren.

Mocht je samenwerken met een webbouwer, dan heeft je webbouwer daar ook goede oplossingen voor. 

Over het algemeen bevat je bronfeed (basisfeed) de meest basale informatie zoals een titel, afbeelding en prijs.

Voorbeeld productfeed

In de meeste gevallen komen daar nog een aantal kenmerken bij.

Verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan kan ik me voorstellen dat je de maat en kleur in de bronfeed hebt staan. Met de bronfeed bedoelen we alle kenmerken van een product die je op je webshop hebt staan.

Hoe uitgebreider je jouw productpagina maakt, hoe uitgebreider je productfeed zal zijn. 

Ga je aan de slag met adverteren op nieuwe kanalen zoals Google Shopping of Bol.com, dan vragen deze kanalen om meer informatie van jouw product om die het beste te kunnen indexeren en aan de relevantste bezoekers te laten zien.

In de meeste gevallen is het verrijken van je productfeed noodzakelijk om het beste resultaat te behalen. 

Juist het optimaliseren en verrijken van je feed is wat je met feedmanagement doet.

En geloof me: dit gaat een tijdrovende klus worden als je dit handmatig doet.

Gelukkig zijn er hele fijne feedmanagement systemen die je helpen om op basis van regels en triggers je bronfeed te managen, zodat je optimaal gebruik kan maken van de online marketingkanalen waar jij graag wil verkopen. 

Wij werken al jaren samen met Channable en zijn daar ook trotse Gold Partner van.

Samen met Channable vergroten we het rendement op je online marketing campagnes.

Deze software geeft ons de kans om feeds en API’s aan te maken voor vrijwel alle mogelijke online marketingkanalen. Dat maakt het voor ons mogelijk om jouw feed naar al die kanalen te sturen. 

Met een dagelijkse check op de productfeeds verzekert Channable ons dat we het meeste uit onze campagnes halen op een gebruiksvriendelijke manier.

Starten met feedmanagement

Zoals ik eerder vertelde is een bronfeed essentieel om te starten met feedmanagement.

Die bronfeed moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit is de informatie die je in ieder geval toegevoegd wil hebben: 

  • Producttitel: de naam van het product.
  • Productbeschrijving: een uitleg van het product of de dienst.
  • De prijs: hoeveel moet ik ervoor betalen?
  • Beschikbaarheid: is het product op voorraad?
  • Kwantiteit: hoeveel producten ontvang je? 
  • Unieke identifier: een EAN/GTIN code.

Natuurlijk kan je bronfeed meerdere velden bevatten, maar bovenstaande punten zijn wel echt de basis. 

Zodra je die op orde hebt, ga je aan slag met het uploaden van jouw bronfeed in je feed managementsysteem.

Dit is een kwestie van een mapping instellen. Geef het systeem de tijd om al jouw productgegevens te uploaden zodat je van start kan met feedmanagement. 

Mapping is een belangrijke stap in het uploaden van je productfeed. Hierin geef je namelijk aan hoe je velden gevoed worden met informatie.

Zo koppel je bijvoorbeeld je producttitel aan de producttitel in het systeem en niet aan het veld voor de prijs.

Vaak worden de velden overgenomen uit jouw bronfeed en is het een kwestie van controleren of alles goed staat en je bent er!

Klopt het toch niet helemaal, dan kan je altijd zelf extra velden aanmaken zodat de basis goed staat. 

Vervolgens heb je de mogelijkheid om per kanaal een productfeed aan te maken en te optimaliseren.

Dat optimaliseren doe je op basis van regels, zodat je het meeste rendement haalt uit jouw campagnes. Om je een idee te geven van hoe je te werk zou moeten gaan: 

1. Producten met verkoopprijs €0 of prijs die leeg is

We zien het stiekem nog wel eens voorkomen: producten waarvan de prijs niet klopt of zelfs leeg is, die wil je niet meesturen naar je marketingkanaal.

Zorg er dan voor dat je deze producten uitsluit van je feed. 

2. Producten uitsluiten

Het aanbod per kanaal kan nog wel eens verschillen. Dat kan er bijvoorbeeld mee te maken hebben dat je kosten per conversie te hoog zijn of je ROAS te laag voor producten die een verkoopprijs hebben onder de €20. 

Natuurlijk kun je ook regels instellen voor bepaalde type producten of merken om uit te sluiten.

3. Brandname is leeg

Alle marketingkanalen vragen om basisinformatie om je producten te kunnen verkopen.

Eén van die voorwaarden is dat de merknaam bekend is. Zorg er daarom echt altijd voor dat er een merknaam gekoppeld is. 

4. Beschrijving schoonmaken

Vaak zien we een productfeed waarin de beschrijving in HTML-taal is opgemaakt.

Deze wordt letterlijk in je bronfeed overgenomen. Niet echt leesbaar…

Maar geen zorgen. Met slimme regels weten we van de beschrijving een duidelijk leesbaar verhaal te maken. 

Dit zijn slechts een aantal tips die je kan gebruiken om je productfeed te optimaliseren.

De mogelijkheden voor het maken van regels zijn ontelbaar!

Start vandaag nog met de basis zodat je een steeds geavanceerdere feed krijgt. 

Heb je feedmanagement wel echt nodig?

We weten nu wat feedmanagement precies is en wat de basisprincipes zijn, maar ik neem je ook graag nog even mee door een aantal redenen waarom je eigenlijk niet zonder een dergelijk systeem kan. 

  1. Je bespaart tijd en daarmee geld

Het handmatig bijhouden en managen van een productfeed is echt veel te bewerkelijk.

Zeker in de tijd van nu met zoveel manieren waarop je jouw doelgroep kan bereiken, zorgt het aanmaken van meerdere feeds voor verschillende kanalen echt voor een tijdbesparing.

Die tijd kan je vervolgens besteden aan het uitwerken van een nieuwe online strategie. 

  1. Je voorkomt fouten in je productfeed

Zodra je jouw productfeed in gebruik hebt bij een marketingkanaal kan het wel eens voorkomen dat bepaalde data niet meer klopt, verouderd is of zelfs mist.

Een feedmanagementsysteem geeft je een melding wanneer dit het geval is zodat je het kan verbeteren. 

Zo voorkom je dat jouw advertenties worden geweigerd. 

  1. Alles in één tool

Met een feedmanagementsysteem voorkom je dat je, wanneer je meerdere advertentiekanalen gebruikt, telkens alle schermen open moet hebben staan om te optimaliseren.

Met slechts één login heb je toegang tot al je feeds. 

  1. Altijd up-to-date

De data die in je productfeed staat wordt dagelijks ververst, waardoor de meest actuele data automatisch verwerkt wordt in het systeem.

Zo voorkom je teleurgestelde klanten als je product bijvoorbeeld niet meer op voorraad is. 

  1. Het is super schaalbaar

Het fijne van een feedmanagement systeem is dat je heel eenvoudig je horizon kan verbreden. 

Ben je al overtuigd? 

Verhoog je productiviteit met een feedmanagement systeem. Je bespaart een hoop tijd en voorkomt fouten zodat je het maximale uit je campagnes haalt. 

Hulp nodig of wel je meer weten? Neem contact met ons op!

Meer over Lars

Mijn ultieme online marketing strategie begint met goed luisteren naar jouw ideale klant om samen verder te groeien naar een duurzame relatie.

Lars Dam
Digital Marketing Consultant

Lees meer over