Heb je het al meegekregen? Er heerst paniek! Wat gaat er gebeuren nu Google Analytics onder vuur ligt? Vrijwel iedereen gebruikt de webstatistieken-tool van Google, dus de impact is logischerwijs groot. 

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Wat is er aan de hand?

De Oostenrijkse privacytoezichthouder rondde in januari 2022 een onderzoek af naar het gebruik van Google Analytics door een Oostenrijkse website. Google Analytics blijkt volgens de Oostenrijkse toezichthouder in dit onderzochte geval niet aan de AVG te voldoen.

Op de website van de Nederlandse toezichthouder wordt gemeld dat ze momenteel twee klachten onderzoeken over het gebruik van Google Analytics. De Autoriteit Persoonsgegevens: “Na afronding van dat onderzoek, begin 2022, kan de AP zeggen of Google Analytics nu is toegestaan of niet.”

Wat is de reactie van Google?

Google haalt flink uit en komt met een eigen statement. Vrij vertaald zegt Google het volgende:

Onze gegevensstromen, het gemak en de economische voordelen komen steeds meer in het gedrang. Vorige week oordeelde de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit dat de implementatie van Google Analytics door een lokale webuitgever geen passend beschermingsniveau biedt, op grond van het feit dat de Amerikaanse nationale veiligheidsdiensten in theorie toegang hebben tot gebruikersgegevens.

Maar, Google biedt al meer dan 15 jaar Analytics-diensten aan bedrijven over de hele wereld en heeft in al die tijd nog nooit tot speculaties geleid.

Google voegt hieraan toe:
Wij zijn ervan overtuigd dat de uitgebreide aanvullende maatregelen die wij onze klanten aanbieden, een praktische en doeltreffende bescherming van gegevens garanderen die aan alle redelijke normen voldoet.

Desondanks moeten we afwachten of Google in het gelijk wordt gesteld. In de tussentijd wordt er steeds meer gespeculeerd dat er in deze situatie meer problemen ontstaan wanneer we overseas willen handelen met Amerikaanse organisaties. Daar zijn we met zijn allen economisch gezien niet bij gebaat. Daarom roept Google op om te werken aan een duurzaam framework en akkoord tussen de EU en US om gebruikersdata uit te wisselen. 

Wat kun je doen als je meer controle wilt hebben over je eigen data en niet afhankelijk wilt zijn van Google Analytics?

Voor nu is er nog weinig duidelijk. Zorg er in ieder geval voor dat de configuratie van Google Analytics overeenkomt met de huidige richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Check daarnaast met name of je IP-adressen in Google Analytics anoniem maakt.

Blijf verder vooral rustig, geen paniek. Er is nog geen definitief uitsluitsel. De vraag is of Google met een juiste oplossing komt en hoe streng de EU en landelijke autoriteitsdiensten gaan handelen.

Mochten jij je willen voorbereiden op de mogelijkheid dat die oplossing er niet komt, dan zijn er genoeg alternatieven: PiwikPro, Usefathom, Simpleanalytics en bijvoorbeeld Plausible.

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!