Performance Max, hoe en wat?

leestijd 4 minuten
23 juni 2022

Je hoort er iedereen over praten. De new talk of the town. Wat is het eigenlijk? 

Het nieuwe automatiseringsdingetje van Google:

Performance Max.

Waarom moet je ermee aan de slag?

Dat ga ik je uitleggen… Maar eerst:

Wat is het?

Performance Max is het nieuwste campagnetype van Google. Dit type combineert verschillende plaatsingen die voorheen vielen onder Shopping, Search, GDN, YouTube en local campaigns. 

Waarom is Google hiermee gekomen?

Google verlegt de focus van kanalen naar doelgroepen. Google is van mening dat de resultaten verbeteren als een adverteerder gebruik maakt van alle kanalen van gAds in plaats van bijvoorbeeld alleen Google Shopping.

Slim van ze! Nou, inderdaad.

Zo zal het aantal adverteerders op YouTube ook erg stijgen, wat ten goede komt aan het platform. 

Deze “one size fits all” campagne is de laatste stap van Google om machine learning te gebruiken om meer controle te krijgen over hoe je advertentie eruit ziet, wanneer ze worden geserveerd en aan wie ze worden geserveerd.

Wat is dan het voordeel?

Het idee is dat we minder tijd kwijt zijn door het gebruik van machine learning, maar dat het vooral meer conversies en een hogere conversiewaarde oplevert. 

Wat maakt marketeers huiverig over PMax?

PMax geeft het gevoel dat je nog weinig te zeggen hebt over je campagnes. Je hebt minder controle en inzichten.

Dat is gelukkig slechts gedeeltelijk waar: er zijn nog tal van manieren waarop je wel invloed kunt uitoefenen op je campagnedoelstellingen.

  • Doelstellingen
  • Budgetten
  • Creatives en copy
  • Geo-targeting
  • Google Mijn Bedrijf en productfeeds
  • Audience signalen
  • Biedingen

Waarom moet je het toch gaan gebruiken?

In de meeste gevallen is het antwoord simpel: je ontkomt er simpelweg niet aan. De huidige Local Campaigns en Smart Shopping campaigns worden binnen enkele maanden automatisch overgezet naar Performance Max.

Wanneer kun je dat beter niet doen?

Wanneer je (Smart) Shopping advertenties wilt blijven draaien ontkom je er niet aan, maar integreer pas als je goede content hebt voor Google Display en YouTube plaatsingen. De automatisch gegenereerde video’s vanuit Google zijn zachts gezegd ‘niet mooi’. 

Wanneer je geen Local Campaigns of Shopping Campaigns had draaien. Pure search spelers kunnen voorlopig nog zonder Performance Max.

Wat moet je weten over Performance Max?

De inzichten zijn erg beperkt, waardoor optimaliseren steeds lastiger wordt. Het wordt daarom nog belangrijker om goed te kijken naar de input en structuur van de Performance Max campagne.

Welke structuur kan je gebruiken?

In de basis zijn er drie verschillende structuren:

  • One campaign setup
  • Multiple campaign setup zonder segmentatie in de asset group
  • Multiple campaign setup met segmentatie in de asset group

Er zijn ontelbare variabelen waarop je campagnes of asset groups kunt splitsen, per situatie zijn er andere best practices.

Hoe werkt het?

Waar voorheen de basis zoekwoorden waren, is dit bij Performance Max anders. De belangrijkste input gaan je productfeed, website en audiences worden. Vanuit daar zullen potentiële klanten worden gedefinieerd, onafhankelijk waar zij zich online zullen bevinden worden ze getarget met assets.

Zijn er al slimmigheidjes waar je gebruik van kunt maken?

Google geeft steeds meer inzichten vrij. Zo kun je bij rapporten al verschillende performance max metrics vinden. 

Je kunt voortaan een ‘new acquisition campagne’ starten waarbij je je alleen richt op nieuwe klanten, interessant als je alleen aan prospecting wilt doen.

Oh en wist je dat je branded termen voor de zekerheid ook kunt laten uitsluiten door je Google account manager? Al zijn er twijfels over de waterdichtheid hiervan.

PMax is ook beschikbaar in de laatste Google Ads editor.

Laatste tip!

Ga minder in kanalen denken en accepteer dat gAds allesomvattend wordt. Vertrouw de geautomatiseerde technologie die achter dit campagnetype zit. Dan slaap je een stuk beter!

Waar kun je goede voorbeelden vinden?

Een aantal van onze klanten hebben Performance Max al succesvol geïmplementeerd. Neem vooral contact met ons op voor meer informatie. 

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Jaap

Het mooie aan ons is dat wij echt meedenken over álle mogelijkheden.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over