Predictive metrics in Google Analytics 4

leestijd 3 minuten
25 augustus 2021

Google Analytics 4 wordt de nieuwe standaard. Iets wat inmiddels wel bekend is onder online marketeers. Hoewel Google nog wat werk heeft om het tot een volwaardige vervanger te maken van de huidige Analytics, zitten er ook functies in die we nog niet eerder zagen.

Google Analytics 4 (ookwel GA4 genoemd) werkt samen met Machine Learning. Daardoor kunnen ze predictive metrics aanbieden, oftewel voorspellingen op basis van eerder vertoond gedrag. Google kan dus zeggen of een bezoeker een hogere kans heeft om te converteren. Heel interessant dus om deze doelgroep extra te targetten. Andersom kan het ook. Bezoekers die waarschijnlijk niet zullen converteren (tijdelijk) uitsluiten van je campagnes.

Doelgroepen

Doelgroepen die je aanmaakt in GA4 kun je gebruiken als ‘segmenten’ zoals ze voorheen bekend stonden om rapporten op te filteren. Maar, zoals je gewend bent, ook om naar Google Ads te sturen.

Als je een nieuwe doelgroep aanmaakt kun je momenteel voor 4 voorspellingen kiezen:

  • Kans op aankoop
  • Kans op gebruikersverloop
  • Kans op in-app-aankoop
  • Voorspelde opbrengst

Het is goed om je te realiseren dat het altijd gaat over een percentage van het totale aantal gebruikers. Bij ‘voorspelde opbrengst’ kun je dus niet selecteren dat Google verwacht dat gebruikers minstens €100 uitgeven, maar je selecteert bijvoorbeeld de top 20% van de gebruikers die zorgen voor de meeste omzet.

Door deze doelgroepen ook te gebruiken in je rapporten, kom je erachter wat voor gebeurtenissen er plaats vinden als ze in deze doelgroep geplaatst worden en dus extra interessant zijn voor je bedrijf.

Voorbeeld van het instellen van een doelgroep. Zoals je ziet zijn nog niet alle vertalingen aanwezig en werkt het tonen van de samenvatting niet altijd even goed.

Verkenningen

Een ander onderdeel waar je de voorspellingen-functie kan gebruiken is binnen het onderdeel ‘verkenningen’/’ontdekken’. Dit onderdeel kun je het beste zien als een kruising tussen ‘aangepaste rapporten’ uit de vorige Analytics en Data Studio.

Je selecteert hier uit dezelfde categorieën statistieken waarbij je uit voorgeselecteerde waardes kunt kiezen, zoals ‘Kans op aankoop: 90e percentiel’ en ‘Kans op gebruikersverloop: 50e percentiel’. Deze kun je combineren met verschillende dimensies, zoals ‘medium voor eerste gebruiker’ (het medium waarmee de gebruiker voor het eerst binnenkwam).

Een voorbeeld van de data die je terug kan krijgen met ‘verkenningen’.

GA4 beloofd veel goeds

De voorspelling-functies beloven veel goeds in GA4. Ik raad dan ook aan om aan de slag te gaan met diverse doelgroepen en deze ook naar Google Ads door te sturen en ter observatie in te stellen. Zo krijg je al de nodige inzichten en zie je snel of je er bodaanpassingen op deze groepen moet doorvoeren.

Meer over Jan

Jan van den Broek
Data & Automation Consultant

Lees meer over