Profiteren van pre-valideren

leestijd 4 minuten
28 april 2022

Om groei binnen je organisatie te realiseren is het belangrijk om veel te experimenteren. Met de verkregen data en learnings van experimenten kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd binnen een bedrijf. 

Een experiment wordt vaak opgezet op basis van data en ander type onderzoek van voorgaande experimenten. Echter weet je nooit helemaal zeker of dit experiment ook daadwerkelijk succesvol zal zijn. Om het succesratio van experimenten met een significant positief resultaat te verhogen is het raadzaam om experimenten voorafgaand het live zetten te optimaliseren. 

Het optimaliseren van experiment opzetten kan heel gemakkelijk met pre-validatie. In deze blog leggen we je uit hoe je veel tijd en budget kunt besparen door middel van pre-validatie. 

Pre-valideren

Door middel van pre-validatie kan een experiment opzet geoptimaliseerd worden door het uitvoeren van simpele vervolgtesten. Deze optimalisatie wordt gebaseerd op de uitkomsten van korte testen van specifieke tools. Indien deze uitkomsten een positief effect hebben worden deze verwerkt in de experiment opzet.  Zo is een pre-validatie test minder tijdrovend dan bijvoorbeeld een A/B test maar kunnen we de kans van een winnend experiment vergroten. 

Het verbeteren van een experiment opzet door middel van deze pre-validatie resulteert in een hogere kans op succes bij het uitvoeren van experimenten. Dit kan onnodige kosten en tijd besparen, omdat er in dit geval experimenten met meer potentie worden uitgevoerd ten opzichte van voorheen. Laten we eens kijken naar een kort voorbeeld van een rekensommetje wat het vergroten van het succesratio voor impact kan hebben. 

Denk bijvoorbeeld aan dat in een gunstig geval 1 op de 5 testen significant positieve impact op de omzet zouden hebben. Wat zou het verhogen van het succesratio voor verschil maken?

Aantal experimenten per jaarWinnende experimentenSuccesratioGem. impact per experiment (p/j)Totale impact experimenten (p/j)
601220% (1/5)€20.000€240.000
601525% (1/4)€20.000€300.000

Het effect zou dus €60.000 op jaarbasis zijn, dat is natuurlijk een behoorlijke impact voor een paar minuten extra werk om een experiment te pre-valideren.

Pre-validatie vormt dus de brug tussen een experiment opzet en de livegang hiervan. Het verschilt wel per experiment opzet hoe uitgebreid de pre-validatie is. Het is natuurlijk niet zo dat een experiment dat bij de pre-validatie totaal niet presteert automatisch een negatieve impact tijdens een A/B-test zal behalen. Het is puur ter inzicht om je experiment nog verder te verbeteren door input van derde te verkrijgen. 

Daarnaast biedt een negatief of geen resultaat bij pre-validatie ook de kans om een vervolg validatie in te zetten. Omdat dit weinig tijd kost kun je bijvoorbeeld makkelijk 3-4 pre-validatie tests opzetten, waarna de kans op een significant positief resultaat bij een experiment opzet een stuk hoger is. Dit maakt het pre-valideren perfect om het succesratio van experimenten met een positief resultaat te verhogen, wat aansluit bij een hogere ROI op het A/B test-traject.

Voorbeeld

Om te onderzoeken waar een bezoeker naar kijkt op je website kun je een heatmap analyseren. Dit kan bijvoorbeeld via de tool Hotjar. Voor een betrouwbare heatmap heb je echter veel bezoekers nodig, waardoor het genereren van een heatmap soms weken kan duren. 

Deze kostbare tijd kan bespaard worden door middel van het programma Expoze.io. Zo kan deze tool voorspellen waar een bezoeker naar kijkt bij een bepaalde visual. Dit is mogelijk omdat Expoze.io is opgebouwd aan de hand van een neuraal netwerk dat blijft bijleren op basis van data. 

De voorspellingen van Expoze.io hebben een betrouwbaarheid van 94%. Dit percentage is gemeten door middel van benchmarks en wetenschappelijke analyses. Doordat het netwerk blijft bijleren wordt dit betrouwbaarheidspercentage steeds hoger. Hierdoor kun je bijvoorbeeld in vijf à tien seconden al een heatmap genereren die ongelooflijk accuraat is. 

Hierdoor kun je snel betrouwbare data verkrijgen en makkelijk dingen, in bijvoorbeeld een visual, aanpassen totdat het gewenste resultaat is bereikt. Dit is slechts een voorbeeld voor de mogelijkheden van het pre-valideren. Er zijn nog veel meer tools, wat ontzettend veel kansen biedt om het succesratio van experimenten te verhogen.

Ga hier mee aan de slag

Met pre-validatie kun je dus de kans op een succesvol experiment verhogen. Je kunt namelijk eerder al bepalen of je experiment het gewenste resultaat zal behalen. Zo is het pre-valideren niet ingewikkeld en uit te voeren in een korte tijd, wat het onmisbaar maakt bij het uitvoeren van experimenten. Vooral op lange termijn zal dit een groot verschil maken in omzet en bespaart het veel tijd.

Kortom, ga zeker eens testen met het pre-valideren van je experimenten!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Lees meer over