Zet je push meldingen in, of overweeg je hiermee te gaan experimenteren? Dan is deze Smart Lab het kijken waard. Het is namelijk zo dat pushmeldingen zeer effectief kunnen zijn, maar dan moet je wel zorgen dat je het goed aanpakt. Hoe voorkom je irritatie bij je doelgroep? En wat voor type pushmeldingen werken het beste?
Bekijk aflevering #46 van Smart Lab:
Heb je de video gezien? Mooi. Dan is het nu tijd om wat extra uitleg te geven over de verschillende experimenten die aan bod komen.
De opt-in
Dit is de opt-in die we hebben ingezet voor Kwalitaria:
Dit lijkt een onschuldige opt-in, en dat is hij natuurlijk ook. Maar zo’n soort opt-in kan al snel vervelend worden.
Met de volgende tips zorg je ervoor dat mensen op ‘Toestaan’ klikken bij jouw opt-in:
- Kom niet schreeuwerig over. Zeg precies waarom jij pushmeldingen naar je doelgroep wilt sturen. Hoe duidelijker je bent, hoe meer vertrouwen je wint van je doelgroep.
- Toon niet té veel meldingen. Naast een opt-in toon je waarschijnlijk ook een cookiemelding, heb je een aantrekkelijke hero image met krachtige afbeelding en boodschap, en misschien toon je later zelfs nog wel een exit intent of een andere pop-up. Zorg ervoor dat je niet teveel tegelijk laat zien. De gebruikerservaring van je bezoeker is en blijft het allerbelangrijkste.
- Wacht een paar seconden voordat je de melding toont. Zeker op mobiel lijkt zo’n pushmelding best wel op een cookiemelding, of een andere soort pop-up. Door deze pas na een paar seconden te tonen, valt je melding extra op en weet je zeker dat je doelgroep hem leest. Bovendien zijn misschien niet alle bezoekers binnen één seconden bekend met je merk, product of dienst. Gun ze even de tijd om te kijken.
Zoals in de video gezegd, is het belangrijk dat je niet té veel weggeeft in je pushmelding. Deze melding heeft natuurlijk ook maar één doel: een klik genereren. Op de pagina die volgt, heb je veel meer tijd en ruimte om de lezer te overtuigen van jouw aanbieding.
Abonneer je nu op Smart Lab!
Extra tips
- Zorg er ten alle tijden voor dat je relevant bent. Probeer niet té vaak meldingen te sturen. En als je belooft dat je acties deelt met je doelgroep, deel dan ook alléén acties. Andere content, zoals nieuwsberichten, kun je wellicht beter via andere kanalen delen.
- Denk niet dat pushmeldingen een vervanger kunnen zijn van bijvoorbeeld e-mail marketing. Dit zijn twee totaal verschillende kanalen. E-mail marketing heeft een hele andere lading en wordt bovendien minder snel doorgepusht naar het homescreen van mobiele apparaten. Aan de andere kant kun je er wel véél meer creativiteit in kwijt, omdat je veel meer ruimte hebt.
- Denk goed na over de timing van je bericht. Zo blijkt uit onderzoek dat in de ochtenden, de avonden en in het gehele weekend je het beste je pushmeldingen kunt versturen. Dit verschilt echter wel ontzettend per branche.
- Veel mensen zullen je push notificatie op hun mobiele apparaat ontvangen. Zorg er dus voor dat je landingspagina ook voor mobiele apparaten geschikt is. Let op: mensen hebben weinig tijd en bovendien een ontzettend korte aandachtsspanne. Een sterke, korte boodschap is essentieel.
- De belangrijkste: blijf continu experimenteren! Dat pushmeldingen in eerste instantie misschien niet meteen het gewenste resultaat opleveren, hoeft niet meteen te betekenen dat het nooit voor jou zal werken. Test verschillende soorten momenten, aanbiedingen, boodschappen, call to actions, enzovoorts.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw eigen ervaringen met push notificaties. Ook als je tip hebt voor andere marketeers, ben je meer dan welkom om die te delen. De beste plek waar je dit kunt doen, is onder de video op YouTube.