Recruitment marketing: 6 ingrediënten voor een succesvolle campagne

leestijd 7 minuten
25 juni 2020

In 2019 ligt het werkloosheidspercentage op 3,6%. In 2014 was dat nog 8%. Conclusie: de werkgelegenheid trekt aan.Geweldig nieuws voor werkzoekenden natuurlijk, maar minder leuk als je nog een aantal posities binnen je organisatie in te vullen hebt. Niet de werkgevers, maar de werknémers hebben de macht. Tijd om aan de slag te gaan met recruitment marketing.

Volgens dit onderzoek uit 2018, ziet 64% van de professionals grote voordelen in het regelmatig switchen van baan. Denk daarbij aan redenen als hogere salarissen en betere doorgroeimogelijkheden. Onder medewerkers tussen de 18 en 34 jaar is dat zelfs 75%.

Toch jobhoppen de meeste mensen niet alleen voor wat extra centen of een hogere functie. Volgens ManPowerGroup vindt de jongere generatie het steeds belangrijker dat een werkgever zijn of haar talenten erkent en dat er waardering is voor creativiteit en flexibiliteit. Daarnaast zoeken ze naar een baan die aansluit bij hun leefstijl, zowel binnen als buiten kantoor.

Bedrijven moeten beter hun best doen om talenten aan te trekken. Daardoor wordt de recruitmentmarkt steeds competitiever.

Contentmarketing en recruitmentcampagnes worden steeds vaker ingezet om potentiële kandidaten te bereiken. In dit artikel deel ik een aantal concrete voorbeelden van ingrediënten die samen de ideale recruitmentmarketing-cocktail vormen.

Ingrediënt 1: USP’s

Wil je talent aantrekken, motiveren én behouden? Zorg dan ten eerste dat je aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden hebt. Een recruitment campagne opzetten is leuk, maar je moet natuurlijk ook wat te bieden hebben.

Maar een goed salaris is al lang niet meer voldoende. Kijk vooral naar secundaire arbeidsvoorwaarden, daarmee maak je het verschil.

Maar hoe weet je wat de wensen van toekomstige kandidaten zijn? Ga om te beginnen eens in gesprek met de huidige medewerkers binnen je bedrijf. Werkgevers denken vaak te weten wat hun medewerkers waarderen. Toch komen uit zo’n gesprek (of survey) vaak nieuwe inzichten naar boven. De moeite waard dus!

Wat ideetjes:

  • Sportieve activiteiten, zoals een wekelijkse training met een personal trainer, een gezamenlijk rondje hardlopen na werk of korting op een sportschoolabonnement.
  • Dagelijks of wekelijks een geheel verzorgde gezonde lunch en/of gratis onbeperkt fruit.
  • Duurzame initiatieven, zoals aandacht voor het milieu, inzamelingen voor goede doelen of acties voor het milieu van de lokale omgeving.
  • Opleidingsmogelijkheden zoals een boekenkast met gratis boeken, gespecialiseerde trainingen of de mogelijkheid om branche-gerelateerde events bij te wonen.
  • Relaxmomenten zoals een wedstrijdje tafelvoetbal, FIFA of tafeltennis, een vrijdagmiddagborrel op kantoor, teamuitjes of teambuildingactiviteiten.

Eigenlijk is het heel simpel: een vacature met aantrekkelijke voorwaarden is nu eenmaal makkelijker in te vullen dan een vacature waar je al hoofdpijn van krijgt als je ‘m leest.

Ingrediënt 2: branding

Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om een beleving te creëren voor de consument. Laat je niet voldoende van je horen in de vorm van reclames, social media, campagnes of andere uitingen, en doet je concurrent dat wél? Dan trekt hij automatisch alle aandacht en daarmee het publiek naar zich toe.

Dit is niet anders in de recruitmentwereld. Waarom zou iemand liever werken voor de Albert Heijn dan voor de Aldi? Vanwege het imago en de emotionele waarde dat het merk heeft.

Het is dus de hoogste tijd om aan de slag te gaan met je merkbeleving, als je dat nog niet doet. Bas schreef een steengoede driedelige serie over branding:

  1. Branding, het ondergeschoven kindje van de marketingklas
  2. Je klant is de superheld van je merk
  3. Highlights van OnBrand ’18, hét brandingcongres van Europa

Ingrediënt 3: video

Die standaard recruitmentvideo waarin een medewerker vertelt over de werkzaamheden en doorgroeimogelijkheden? Dat is natuurlijk allemaal een beetje achterhaald. Toch is video een super goed medium om potentiële kandidaten een kijkje achter de schermen te geven.

Een pakkende video is het halve werk! Denk bijvoorbeeld aan een verhaal, serie of quiz waarin je huidige medewerkers de hoofdrol spelen.

Aan de slag gaan met video is vaak een drempel voor bedrijven, omdat de perceptie heerst dat het veel tijd én geld kost. Tip: de content voor recruitment campagnes hoef je niet altijd helemaal vanuit het niets uit je mouw te schudden. Videomateriaal uit eerdere campagnes kan hergebruikt worden.

Zo zette onze klant Van Wanrooij op een vrij simpele manier een recruitmentvideo in elkaar, door bestaande foto’s, gifjes en tekst te combineren:

Ingrediënt 4: landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waar een bezoeker op terecht komt nadat deze op een banner of advertentie heeft geklikt. Deze pagina heeft één specifieke aanbieding of actie, wat zorgt voor minder afleiding en een hogere conversie.

Een landingspagina is hét middel om in te zetten voor recruitment campagnes. Je kunt de inhoud van de pagina namelijk volledig toewijden aan je belangrijkste doel: het werven van sollicitanten.

Tip: Schrijf deze pagina compleet in de tone of voice die je doelgroep aanspreekt. Voor de eerdergenoemde campagne van Van Wanrooij gebruikten we deze laagdrempelige landingspagina compleet in de tone of voice van de doelgroep om meerdere timmermannen te werven in een recruitmentmarkt waar ontzettend veel schaarste heerst. Bekijk hier de landingspagina.

Wil je dit ook toepassen? Voor het bouwen van landingspagina’s maak ik zelf graag gebruik van Unbounce. Met Unbounce bouw je super simpel een landingspagina zónder developer, dankzij een easy-to-use drag & drop systeem. Handig!

Ingrediënt 5: Facebook Lead Ads

Een andere manier om gemakkelijk en goedkoop leads te verzamelen is via Facebook Lead Ads. Met deze advertenties bied je gebruikers een laagdrempelige manier om content te downloaden, door middel van formulieren binnen de advertentie zélf.

In deze Smart Lab van een tijdje geleden, bespreekt Jaap de voordelen van Lead Ads en onthuld hij hoe je met een slim trucje zelfs gratis leads genereert:

Het mooie is: wij zijn erachter gekomen dat je ze ook prima voor recruitment in kunt zetten! Je laat potentiële kandidaten zichzelf aanmelden voor een job alert óf om direct gebeld te worden over een vacature. Je vraagt een e-mailadres of telefoonnummer. Et voila, nu kun je ze gemakkelijk nabellen om te kwalificeren!

Via Facebook Lead Ads wisten we voor onszelf sollicitanten te werven voor slechts €1,00 per lead! Yeah!

Ingrediënt 6: Chatbots

Nog een goede tip: bouw zelf een chatbot. Dat klinkt lastiger dan dat het is. We hebben dit een tijdje terug met succes voor een eigen recruitmentcampagne ingezet. We merkten dat het lastig en zeer tijdsintensief is om in contact te komen met potentiële trainees.

Daarom hebben we via Mobile Monkey een eigen chatbot gemaakt voor Facebook Messenger. Het doel was om zo vroeg mogelijk in contact te komen, een vacature te sturen of een gesprek aan te gaan via de chatbot.

Het resultaat mocht er wezen: binnen 24 uur hadden we via de chatbot 6 gesprekken gevoerd met geïnteresseerde kandidaten, voor zo’n €2,89 per lead.

Daarbij stonden zij nu in een lijst in Facebook Messenger, nog voordat ze echt gesolliciteerd hadden. Dat gaf ons de kans om gemakkelijk contact met ze op te nemen.

Kortom: er zijn genoeg mogelijkheden. Het gaat erom dat je de juiste ingrediënten samenvoegt om tot de juiste mix te komen voor je recruitmentcampagne. Creativiteit loont.

Schakel je liever de hulp in van een expert? Dat kan! Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Lees meer over