Je hebt op internet een leuk T-shirt gezien, maar je twijfelde en hebt ‘m niet gekocht. Vervolgens surf je verder op andere sites, maar dat T-shirt blijft je via banners achtervolgen. Het is toch wel een erg leuk shirt. Je klikt op de banner en besluit uiteindelijk om het shirt alsnog te kopen. Herkenbaar? Je bent gevallen voor een remarketing campagne.
Het woord – remarketing – geeft het eigenlijk al aan. Je probeert mensen te bereiken die jouw website eerder hebben bezocht. Zij zijn al bekend met jouw merk, dienst of product, dus de kans op conversie is groot. Maar wat zijn nu de mogelijkheden van remarketing en wat is voor jou als bedrijf de meest ideale remarketingstrategie?
Welke mogelijkheden biedt Google Ads voor remarketing?
Remarketing kan via Google Ads op verschillende manieren worden ingezet. Afhankelijk van het doel van je te lanceren remarketing campagne zijn er de volgende drie opties:
1. Remarketing via het zoeknetwerk
Dit is simpelweg het opnieuw benaderen van eerdere website bezoekers via het zoeknetwerk van Google. Dit gebeurt via zoekwoorden, tekstadvertenties, doelgroepen en landingspagina’s die je zelf opgeeft. Het voordeel van remarketing for search ten opzichte van remarketing in het Display Netwerk is dat het een zeer gerichte benaderingswijze is. Wanneer een bezoeker je website heeft bezocht en vervolgens niet tot de gewenste actie is overgegaan maar een paar dagen later nogmaals zoekt naar jouw product of dienst via Google, is het mogelijk om de bezoeker opnieuw te verleiden met een specifieke boodschap in de tekstadvertentie. De persoon zoekt nu gericht naar jouw product of dienst én is al bekend met jouw website, dus is de kans bij een goede boodschap zeker aanwezig dat de persoon alsnog overgaat tot de gewenste actie. Bij remarketing for search is het echter wel noodzakelijk dat de opgebouwde doelgroep uit minimaal 1.000 unieke bezoekers over de laatste 30 dagen bestaat.
2. Remarketing via het Display Netwerk
Bij remarketing via het Google Display Netwerk benader je potentiële klanten, die al interesse in je product of dienst hebben getoond door een bezoek aan jouw website, door het tonen van relevante beeldadvertenties binnen het Display Netwerk. Het voordeel van remarketing via het Display Netwerk is dat je de eerdere bezoekers verleidt met een (bewegende) beeldadvertentie of tekstadvertentie terwijl hij of zij andere websites aan het bekijken is die zijn aangesloten op het Google Display Netwerk. Hiermee breng je een bepaalde actie onder de aandacht of motiveer je de bezoeker om terug te keren naar jouw website om vervolgens over te gaan tot de gewenste actie.
Bij remarketing via het Display netwerk zijn er een paar belangrijke punten die je moet onthouden. De opgebouwde cookielijst(en) moet(en) minimaal 100 unieke bezoekers bevatten over de laatste 30 dagen, een stuk minder dus dan bij remarketing for search. Stel daarnaast een frequency cap waarde in bij je campagne instellingen. Hiermee geef je aan hoe vaak de beeldadvertentie dagelijks aan een bepaalde gebruiker getoond mag worden. Het moet natuurlijk geen overkill worden; je wilt geen geen aversie opwekken.
Sluit daarnaast ongewenste sitecategorieën uit, zoals geparkeerde domeinen, foutpagina’s of seksueel suggestieve pagina’s. Hiermee voorkom je snel en gemakkelijk eventuele imagoschade. Loop daarom ook altijd de daadwerkelijke plaatsingen door in de campagne om irrelevante of niet wenselijke plaatsingen uit te sluiten. Ook is het mogelijk om – indien van toepassing op je doelgroep – te targeten op specifieke demografische kenmerken (geslacht, leeftijd en eventueel ouderlijke status).
3. Dynamische remarketing
Dynamische remarketing gaat nog een stapje verder dan remarketing via voorgaande tekst- of beeldadvertenties. Hiermee toon je dynamische beeldadvertenties waarin specifiek dat product te zien is dat die ene bezoeker al eens op jouw website heeft bekeken (zoals bijvoorbeeld dat leuke shirt). Dit is een zeer gerichte manier van remarketing. Het stelt je in staat de bezoeker te herinneren aan dat ene product dat hij of zij al eens heeft bekeken of in het winkelmandje heeft geplaatst.
Voor het inzetten van dynamische remarketing is wel een product- of servicefeed vereist. Dit is een feed met al je producten of services, samen met details over elk item (unieke ID, prijs, afbeelding en meer). Als je ook een Google Shopping campagne hebt lopen, gebruik je dezelfde feed. De details uit de feed worden in de dynamische advertentie geplaatst. Het Google Ads systeem biedt goede mogelijkheden om zelf dynamische beeldadvertenties op te stellen die gebruikmaken van de gekoppelde gegevensfeed.
Stap voor stap naar dynamische remarketing
- Maak een Google Shopping feed aan
- Dien je Google Shopping feed in via www.google.nl/merchants
- Koppel je Google Ads account via het Google Merchant Center
- Maak in Google Ads een nieuwe remarketingcampagne aan. Google Ads geeft je dan de optie om dynamische remarketingbanners te maken via een hulpprogramma. Google maakt dan automatisch een aantal remarketinglijsten voor je aan, bijvoorbeeld: ‘alle bezoekers’ en ‘mensen die hun winkelwagen verlaten’.
- Vervolgens moet je een aangepaste remarketingtag toevoegen aan iedere pagina van je website. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n remarketingtag. Je ziet drie extra parameters (in het groen). Vraag je webbouwer om hier het Product-ID (overeenkomend met het ID in je Google Shopping feed) in te vullen, het paginatype (in dit geval ‘product’) en de waarde van het product. Als alternatief mag je gebruikmaken van Google Tag Manager om dit zelf in te stellen.
Bekijk de volledige instructie voor plaatsing.
Als bezoekers van je webshop nu een bepaald product bekijken, slaat de remarketingcode de extra informatie op. Als het opgeslagen Product-ID overeenkomt met het Product-ID in je Google Shopping feed, weet Google welke productafbeelding, naam en prijs in de banners getoond moet worden.
- Ga aan de slag met de opmaak van je banners. Google laadt automatisch de productafbeeldingen in acht verschillende formaten banners. Je hoeft dan alleen nog maar de stijl opmaak en eventuele teksten te bewerken.
In bovenstaand screenshot zie je hoe het hulpprogramma voor dynamische remarketingbanners eruitziet.Je kiest uit meerdere sjablonen of Google automatisch een geschikte lay-out laten kiezen. Vervolgens voeg je stijlelementen van je merk toe, zoals een bedrijfslogo en button. Een tekstveld is optioneel, evenals een achtergrondkleur en disclaimer.
Welke vorm van remarketing past bij mij en wat is de meest ideale strategie?
Dit is helemaal afhankelijk van je product of dienst. Wanneer je een remarketing campagne gaat inzetten moet je je eerst afvragen wat precies het doel is van de campagne. Wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je dat de bezoeker alsnog overgaat tot aankoop of bijvoorbeeld een contactaanvraag? Daarnaast kun je je eerdere bezoekers ook weer onderverdelen in verschillende doelgroepen, om ze vervolgens weer op de meeste effectieve wijze te benaderen.
Meerdere cookiepools met bijbehorende storytelling
Afhankelijk van je aangeboden product of dienst verdeel je je cookiepools onder in verschillende remarketinglijsten. Het is mogelijk om cookiepools op te bouwen die gebaseerd zijn op het aantal dagen. Op deze manier maak je onderscheid tussen bezoekers die vandaag je website hebben bezocht en bezoekers die bijvoorbeeld twee weken geleden je website hebben bezocht. Iemand die vandaag of gisteren je website heeft bezocht is zich wellicht nog actiever aan het oriënteren dan iemand die twee weken geleden op zoek was naar jouw product of dienst. Deze bezoekers wil je dan ook met een andere boodschap benaderen. Pas je boodschap aan aan de specifieke cookiepool waartoe je advertentie behoort.
Een andere optie is om cookiepools op te bouwen die gericht zijn op de conversiefunnel. Hiermee benader je bezoekers die tijdens het bestelproces zijn afgehaakt. Dit doe je door aan te geven welke specifieke URL’s een bezoeker gezien moet hebben om opgenomen te worden in de betreffende cookiepool.
Kortom, de meest ideale remarketing strategie hangt helemaal af van jouw product of dienst, jouw doelgroep en de boodschap die je op dat moment wilt overbrengen. Vaak is een combinatie van verschillende remarketing strategieën een goede uitkomst.
Meer over Ramez
Ik geloof in duurzame klantrelaties en het sturen van online marketing inspanningen op klantdoelstellingen.
Ramez Khader
Manager Digital Marketing