Retargeting voor E-commerce

leestijd 6 minuten
29 oktober 2020

Geef je ook zoveel uit aan advertentiebudget? Moet dat niet slimmer kunnen?

Natuurlijk wel.

Met retargeting realiseer je meer sales én verbeter je het resultaat van andere kanalen. Heeft iemand niet meteen besteld, zorg er dan voor dat hij dat later alsnog doet. Maar waar moet je nou allemaal op letten bij het opstellen van een retargeting strategie? In dit blog leg ik je er alles over uit!

Veel webshops zien Zalando als voorbeeld. Ook wanneer het om retargeting gaat. De webshop wordt wellicht gezien als dé grondlegger van retargeting. Zalando weet je continu te achtervolgen.

Retargeting voor e-commerce. Lees over de mogelijkheden!

Waarom doen ze dat?

Om te beginnen levert retargeting meer transacties op. Ongeveer 97% van je bezoekers haakt af op je webshop. Met retargeting ben je in staat om deze bezoekers terug te laten keren. En alsnog te laten converteren. Dat wil jij ook. Toch?

Lees hieronder over de mogelijkheden en ga zelf aan de slag met een effectieve retargeting strategie.

Retargeting strategie ontwikkelen

Hoe begin je met het ontwikkelen van een retargeting strategie? De grootste angst om ermee te starten is de angst om irritant te zijn. En niemand vindt het leuk om irritant gevonden te worden. Niet waar?

Retargeting bestaat inmiddels al zo’n 5 jaar en is uitgegroeid tot een volwassen techniek om bezoekers terug te laten keren op je webshop. Met de juiste inzet is retargeting zelfs behulpzaam.

Een voorbeeld van retargeting:
Je hebt een webshop bezocht en producten bekeken, of toegevoegd aan je winkelmandje. Je hebt niet afgerekend en de webshop verlaten. Op een later tijdstip word je op Nu.nl eraan herinnerd dat er nog producten op je wachten.

Retargeting voor e-commerce. Lees over de mogelijkheden!

Je merkt dat gebruikers steeds meer gewend raken aan retargeting campagnes. Door de snelle ontwikkelingen in techniek en kennis mag de angst voor irritatie geen reden vormen om het niet in te zetten. Wanneer je dat wel doet loop je al snel achter op de concurrentie.

Volgens onderzoek van AdRoll zegt 90% van de marketeers dat retargeting vergelijkbaar, zo niet effectiever is dan e-mail marketing, display advertising en paid search. Retargeting is een belangrijk onderdeel van je advertentiestrategie.

Overtuigd? Hoe begin je met retargeting voor je eigen webshop?

Drie succesvolle elementen

Een succesvolle retargetingstrategie bestaat uit 3 elementen:de juiste frequentie, targeting en relevantie.

Frequency capping

Een belangrijk onderdeel is de frequentie. Je wilt niet irritant zijn en blijven adverteren zonder resultaten. Dat betekent dat je op zoek moet naar het meest effectieve aantal herhalingen.
GfK heeft dat jaren geleden, in het begin tijdperk van de retargetingcampagnes van Zalando, onderzocht. Ondanks de ophef, retargeting was immers nieuw, werd duidelijk dat de voordelen louter positief zijn. Retargeting levert meer brand awareness en conversies op. Als je maar niet overdrijft in de frequentie.

Hoe doe je dat?

Dat doe je door gebruik te maken van frequency capping. Frequency capping is in te stellen bij je retargeting campagnes. Deze factor geeft aan hoe vaak er in een bepaalde periode retargeting banners worden getoond. Daarnaast moet je instellen hoe lang deze periode moet zijn.

Dat is duidelijk, en wat is de beste frequency capping?

Helaas is daar geen eenduidig antwoord op. Het is afhankelijk van je eigen campagnes. Je moet op zoek naar de juiste balans tussen de frequentie, CTR en conversie. Wanneer kom je op een punt dat een hogere frequentie een lagere CTR realiseert en weinig tot geen conversies realiseert?

Door middel van een koppeling tussen AdWords en Analytics is dat relatief eenvoudig te onderzoeken.

En hoe verder? Denk in hokjes

Ja, het mag als je daardoor relevant bent. Voordat je aan de slag gaat met het ontwikkelen van advertenties is het belangrijk om je doelgroep op te splitsen in meerdere segmenten. Het is van belang om je bezoekers in hokjes te stoppen.

Waarom?

Zo ben je in staat om op basis van koopintentie en gedrag een relevante advertentie te tonen. Wil je een aantal voorbeelden? Denk eens aan de volgende segmenten:

  • Alle bezoekers
    Plaats al je bezoekers die de website hebben bezocht in een retargetinglijst. Ideaal voor brand awareness en om bezoekers terug te laten keren.
  • Winkelmandje
    Alle bezoekers die eerder een product hebben geplaatst in de winkelwagen. Herinner ze eraan dat ze nog iets af moeten maken.
  • Product
    Toon relevante advertenties zodra ze een productpagina hebben bezocht maar nog geen producten in het winkelmandje hebben geplaatst.
  • Kopers
    Alle kopers, de bezoekers op de bedanktpagina. Ze zijn het namelijk gewend om bij jullie te kopen. Denk aan speciale aanbiedingen voor klanten of een loyalty-programma.

Investeer in het ontwikkelen van segmenten in Google Tag Manager. Dit maakt het eenvoudig om in razend tempo pixels te plaatsen. Google Analytics geeft daarnaast de mogelijkheid om retargetinglijsten te maken voor Google AdWords.

En dan nu de advertenties.

Hoe verbeter je de relevantie?

Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Zoals hierboven geschetst is het mogelijk om aan de slag te gaan met audience retargeting. Verder kun je nog denken aan transactional retargeting. Dat is bezoekers retargeten die al eerder specifieke producten hebben gekocht. Of search retargeting, op basis van gedrag in de Google zoekmachine.

Retargeting is er in verschillende vormen. Denk aan banners, tekstadvertenties, social media advertenties, video advertenties, maar vooral dynamische advertenties.

Retargeting voor e-commerce. Lees over de mogelijkheden!

Het is natuurlijk belangrijk om relevante creatives te maken. Maak het jezelf niet te makkelijk. Wees creatief. Test verschillende varianten met als doel een hogere CTR en conversie.

Waar moet je retargeting inzetten?

Ook hier is er helaas niet één antwoord. Begin eens via Google AdWords. Test naast Google zoveel mogelijk kanalen, mits je het gevoel hebt dat je doelgroep daar is.

Denk dus niet alléén aan standaard Google Display advertenties.

Zowel binnen als buiten Google zijn er veel meer mogelijkheden om te retargeten. Zo is het mogelijk om te retargetten via YouTube videoadvertenties of gebruik te maken van RLSA (Remarketing Lists for Search Ads).

De grootste kansen liggen naar alle waarschijnlijkheid op social media, of de inzet van een campagne bij een retargeting netwerk.

Een aantal opties:

  • Retargeting via Facebook
  • Retargeting via e-mail
  • Twitter advertising
  • Remarketing Lists for Shopping Ads

Retargeting netwerken

Rechtstreeks inkopen bij publishers of via een DSP (Demand Side Platform) is ook een optie. Maar bekijk ook eens spelers zoals Criteo en AdRoll. Zij hebben de afgelopen jaren een netwerk opgebouwd van grote en kleine publishers. In de meeste gevallen levert dit een lagere ROAS op (Return On Ad Spend).

Waarom?

Deze retargeting spelers hebben op vaste slots inmiddels deals gemaakt. Ze weten precies welke websites op welk moment het beste converteren. En dat betekent uiteindelijk de laagste kosten per conversie.

Om af te sluiten nog een aantal do’s en don’ts om zo effectief mogelijk te retargeten:

  • Toon geen advertenties van producten die al zijn gekocht.
  • Maak gebruik van dynamische content.
  • Beperk het aantal vertoningen. Niets is irritanter dan spam.
  • Denk na over cross- en upselling campagnes.
  • Meet continu het resultaat en optimaliseer banners en advertenties.
  • Bedenk hoe kanalen elkaar kunnen versterken.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over