Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Benieuwd naar welke trends het SEO landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest (en luistert) ze hieronder!

Wat staat er voor aankomend jaar qua SEO trends allemaal op de agenda? En waar moeten we rekening mee houden? Allemaal vragen die jij als SEO expert vast en zeker hebt.

Onze SEO experts pakte hun glazen bol erbij en voorspelde de trends voor aankomend jaar. Zo zien we dat Page Experience nog belangrijker gaat worden door de update van afgelopen zomer, CWV en pagespeed voorbij komen en dat high-quality content nog altijd het belangrijkste is. Verder komen er nieuwe ontwikkelingen aan op het gebied van AI & MUM, wordt er veel getest met SEO A/B testing en wordt video onderdeel van een SEO strategie. Verder verklappen we niet te veel, lees maar gewoon met ons mee.

Kortom; er staat genoeg op de planning voor volgend jaar! In dit blog gaan wij uitgebreid in op alle SEO trends, zodat jij weet wat je kan verwachten voor 2022. Welke trend ga jij zeker toepassing bij jouw strategie?

Page Experience doorslaggevende factor

Het was dé grote algoritme update van Google het afgelopen jaar: de Page Experience Update. In het voorjaar van 2020 al aangekondigd en in de zomer van 2021 dan eindelijk uitgerold. 

De Page Experience meet onder andere of een website mobielvriendelijk en veilig te gebruiken is. Het is een van de honderden ranking signalen die Google gebruikt. 

Met de update van de Page Experience werden er drie nieuwe statistieken toegevoegd, de Core Web Vitals.

Google Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn ontworpen om te meten hoe gebruikers de snelheid, responsiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina ervaren. 

Er zijn drie type Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

In je Google Search Console account kun je nagaan welke URL’s van je website de site-vitaliteit test doorstaan. Deze site-vitaliteit test meet op zowel mobiel als desktop hoe goed URL’s scoren op de Core Web Vitals. 

Scoren sommige pagina’s onvoldoende? Gebruik dan de PageSpeed Insights van Google om te analyseren op welke punten je die pagina’s kunt verbeteren.

Wat merken we tot nu toe van de Page Experience Update?

Het advies van Google? Gebruik de drie Core Web Vitals als leidraad voor het realiseren van een optimale gebruikerservaring op alle pagina’s van je website. De kans is aanwezig dat je nog niet direct iets merkt van de Page Experience optimalisaties die je doorvoert. Veel websites hebben hun zaakjes wat dat betreft nog niet op orde. Maar dat is geen reden om dit te laten liggen. 

Content is nog altijd een van de allerbelangrijkste factoren, maar wanneer Google twee vergelijkbare websites ziet, dan kan Page Experience de doorslaggevende factor zijn. Scoor je goed, dan heb je daarmee wellicht nét die voorsprong om hoger te scoren dan je concurrentie. 

John Mueller, Webmaster Trends Analytics bij Google, zegt hierover het volgende:

“So just because your website is faster with regards to Core Web Vitals than some competitors doesn’t necessarily mean that come May (2021) you will jump to position number one in the search results.

We still require that relevance is something that should be kind of available on the site. It should make sense for us to show the site in the search results because, as you can imagine, a really fast website might be one that’s completely empty. But that’s not very useful for users.

It’s useful to keep that in mind when it comes to Core Web Vitals. It is something that users notice. It is something that we will start using for ranking. But it’s not going to change everything completely.

So it’s not going to… destroy your site and remove it from the index if you have it wrong. It’s not going to catapult you from page ten to number one position if you get it right.” (bron)

SEO A/B-testen

Datagedreven de beste beslissingen maken. Daar gaan we natuurlijk voor. Waar A/B-testen bij conversie optimalisatie op websites en in advertenties al heel gebruikelijk is, zien we dat bij zoekmachine optimalisatie nog niet veel.

Dat komt voornamelijk doordat het lastiger is betrouwbaar te testen. Want voor zoekmachines is altijd maar één versie van een pagina leidend, dus dan krijg je automatisch een voor-en-na test. Met als gevolg dat je nooit 100% zeker weet dat de verbeterde positie met jouw wijziging te maken heeft.

Bovendien kan het best een tijd duren voordat een zoekmachine je wijziging heeft verwerkt. En geeft testen met maar één pagina meestal onvoldoende data om betrouwbare conclusies te kunnen trekken. Kortom; simpelweg een test opzetten via Google Optimize, Optimizely of VWO gaat voor SEO A/B testing niet werken.

Gelukkig komen er steeds meer tools en mogelijkheden om A/B-tests voor SEO op te zetten. Dus in 2022 gaan we dit zeker vaker tegenkomen!

Waarmee ga je testen?

Soms is het lastig om vooraf in te schatten welke impact een wijziging aan je website zal hebben op de organisch ranking en het verkeer. Met een SEO A/B-test kun je toetsen of een bepaalde optimalisatie het gewenste effect heeft. Vervolgens kun je die wijziging dan op alle soortgelijke pagina’s doorvoeren. 

Denk bijvoorbeeld aan SEO A/B-testing met:

  • Metadata
  • Headings
  • Structured Data
  • Content
  • Linkstructuur
  • Technische aanpassingen ter verbetering van laadsnelheid

Hoe werkt SEO A/B testen?

SEO A/B-testing werkt anders dan A/B-testen met conversie optimalisatie als doel. Bij een CRO test worden websitebezoekers verdeeld in twee groepen, terwijl er bij een SEO test juist een verdeling gemaakt wordt in pagina’s. Eén groep pagina’s blijft hetzelfde, dit noemen we de ‘controle’ groep. De andere groep pagina’s wordt gewijzigd, dit noemen we de ‘variatie’ groep.

(Bron)

Wat heb je nodig voor SEO A/B-testing?

Ga je SEO A/B-testen? Kies dan een groep vergelijkbare pagina’s, zoals blogs of product-detail-pagina’s, en maak hier twee groepen van. Eén controle groep en één groep waarbij je de SEO aanpassing op doorvoert. Het is belangrijk dat de test vervolgens ten minste 30 dagen actief is, in verband met indexatie door Google. 

Ook is er voldoende verkeer nodig op de pagina’s om een statistisch significante conclusie over de impact van je test te kunnen garanderen. Het succes van de test kun je bepalen aan de hand van statistieken zoals organische impressies, organische klikken, organische sessies en transacties. Is je SEO A/B-test positief en significant? Dan kun je de wijzigingen van je variant-paginagroep doorvoeren op alle soortgelijke pagina’s.

(Bron)

Afhankelijk van de gekozen SEO A/B-testing tool wordt er rekening gehouden met seizoensinvloeden, updates van Google en externe factoren zoals SEO aanpassingen op de websites van concurrenten.

Omdat Googlebot tegenwoordig goed in staat is om JavaScript te crawlen is het mogelijk om client-side A/B-testing in te zetten, in plaats van gebruik te maken van een server-side implementatie. Voor een server-side tool ben je al gauw duizenden euro’s per maand kwijt, terwijl het instaptarief voor client-side tools zoals RankScience en SplitSignal wel onder de duizend euro per maand ligt. Dat maakt het opzetten van een A/B-test stukken makkelijker en goedkoper! Al kan het nog goedkoper, want we hebben zelf een script gemaakt om via Google Tag Manager te kunnen SEO A/B testen.

Ontwikkelingen binnen de SERP

De SERP (Search Engine Result Page ofwel zoekresultatenpagina) heeft sinds de oprichting van Google in 1996 diverse metamorphoses ondergaan. Van een simpele lijst zoekresultaten, tot featured snippets waar je direct het antwoord op je vraag in kunt vinden, video’s, producten en resultaten in Google Maps.

(Bron)

Google presenteert de resultaten op verschillende manieren, afhankelijk van wat het nuttigst is voor het type informatie waar de gebruiker naar zoekt.

Een voorbeeld: door het coronavirus kon er een stuk minder worden gereisd dit en vorig jaar. Dat neemt nu langzaam weer toe. Wat ook veranderingen in de Travel SERP en onder andere het Hotel Pack oplevert. Zo biedt Google al steeds vaker aanvullende informatie over COVID-gerelateerde reisadviezen en -beperkingen. Die worden direct weergegeven in Google Zoeken.

(Bron

MUM-technologie

Ook verandert de SERP door de inzet van machine learning. Zo heeft Google recent nieuwe toepassingen van de MUM-technologie (Multitask Unified Model) aangekondigd, die nieuwe functies voor de zoekresultaten met zich meebrengt. Dankzij de MUM-technologie is Google nog beter in staat om te multitasken en informatie op nieuwe manieren aan gebruikers te presenteren. 

Things to know

Een van die nieuwe MUM functies in de SERP is het onderdeel “Things to know”. Een overzicht van verschillende aspecten van het onderwerp waarnaar de gebruiker heeft gezocht. Dit moet de gebruiker helpen om sneller de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

In het voorbeeld hieronder wordt gezocht naar “acrylic painting” en laat Google onder “Things to know” onder andere een stappenplan zien voor acrylverven met huishoudelijke producten.

(Bron/ Google)

Refine & broaden this search

Andere nieuwe functies die de MUM-technologie met zich meebrengt zijn “Refine this search” en “Broaden this search”. Hiermee kun je verder inzoomen op een bepaald onderwerp of juist uitzoomen om meer generieke vergelijkbare onderwerpen te onderzoeken. 

In het voorbeeld met zoekopdracht “acrylic painting” krijg je suggesties voor ideeën, technieken enzovoorts in combinatie met acrylverven, wanneer je kijkt bij “Refine this search”. Kijk je bij “Broaden this search” dan krijg je suggesties zoals bekende schilders, verschillende schilderstijlen enzovoorts.

(Bron/ Google)

Gerelateerde onderwerpen bij video’s

De MUM-technologie heeft ook invloed op video’s, die sowieso steeds meer voorkomen in de zoekresultaten van Google. De technologie maakt het mogelijk om gerelateerde onderwerpen in een video te identificeren en suggesties voor nieuwe zoekopdrachten weer te geven onder die video’s.

In het voorbeeld met zoekopdracht ‘Macaroni penguin’ zie je een aantal video’s in de SERP. Wanneer je op een van de video’s klikt om ‘m te bekijken zie je daaronder suggesties voor andere zoekopdrachten. 

De MUM-technologie zal niet alleen invloed hebben op de SERP zelf, maar bijvoorbeeld ook op aanvullende opties in tools zoals Google Lens. Deze en andere nieuwe functies die dankzij de MUM-technologie mogelijk zijn, worden de komende maand uitgerold.


Slim inspelen op deze ontwikkelingen binnen de SERP? Begin dan nu al met zoekwoordenonderzoek en het opstellen van een contentplan om je website te verrijken met pagina’s, blogs, video’s en andere content rondom de zoekopdrachten van jouw doelgroep.

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Meer over Martine

Het vertrekpunt is een slimme strategie, gevolgd door de uitvoering waarbij we continu bijsturen en experimenteren. De kleinste aanpassingen zorgen vaak voor de grootste groei!

Martine de Meijer
Lead SEO

Lees meer over