Verhalen vertellen via advertenties, en daarmee waanzinnig veel mensen bereiken tegen lage kosten. Sequential ads zijn hier perfect voor. We gingen ermee aan de slag, en dit is wat er gebeurde!
Bekijk eerst de video:
Abonneer je meteen even op Smart Lab, als je dat nog niet hebt gedaan:
Sequential ads: Facebook gebruiken voor storytelling
Al in 2014 publiceerde, Facebook in samenwerking met Adaptly en onafhankelijk modemerk Refinery29, een onderzoek over storytelling in advertenties. Om het aantal subscriptions voor het merk te laten stijgen, werden twee verschillende campagnes ingezet.
Eén campagne focuste zich direct op subscriptions. De andere gebruikte een ‘sequence’ aan advertenties welke eerst het verhaal van het merk vertelde, om pas na een reeks “storytelling”-advertenties de échte call to action te tonen.
De belangrijkste resultaten:
- De groep met mensen die de ‘sequenced’ ads zagen, waren tot 87% eerder geneigd om uiteindelijk op de gewenste landingspagina uit te komen.
- De campagne met sequential ads leidde tot 56% meer subscriptions.
- De groep mensen die alledrie de advertenties in de reeks hebben gezien, waren eerder geneigd te converteren dan zij die slechts 1 of 2 advertenties hebben gezien.
Zo werken sequential ads
Sequential ads anno nu werken op basis van bereik. Je bepaalt je doelgroep, en selecteert hoeveel budget je wilt reserveren om een bepaald percentage van deze groep te bereiken. Je biedt dus níet per klik, conversie of CPM: je biedt op de grootte van een groep Facebookgebruikers.
Vervolgens kies je tot 50 afbeeldingen welke je één voor één achter elkaar aan de doelgroep gaat laten zien. Zo ziet iedere gebruiker binnen je advertentiecampagne iedere ad maximaal één keer (tenzij je je advertenties dupliceert), om vervolgens door te schuiven naar de weergave voor de volgende advertentie. Op die manier vertel je dus écht een verhaal, waarmee je zeker weet dat je doelgroep je advertenties ziet.
Werkt het écht?
Voor RCN Vakantieparken zijn we met sequential ads op Facebook en Instagram aan de slag gegaan. Onze eigen bevindingen:
- Lage CPM (kosten per duizend weergaven)
- Erg hoog bereik
- De frequentie is uitstekend te beheren
En, óók heel interessant:
- Het aantal (ondersteunende) microconversies op de website nam toe!
Er zijn wel drie dingen waar je goed op moet letten, om van je sequential ad campagne een succes te maken. Wil je weten welke? Bekijk dan bovenstaande video.