Smart Lab #60 – Sneller én beter bloggen

Struggle jij met het schrijven van blogs? Weet je niet hoe je moet beginnen? Wil je overtuigender schrijven? Twijfel je of jij je wel écht in het brein van de lezer kan verplaatsen?

Geloof me: je bent niet de enige. Gelukkig onderschat je de waarde van kwalitatieve blogposts in ieder geval niet.

Volgens een oude maar nog altijd relevante formule van Ann Handley, is dit de optelsom van kwalitatieve content: nuttig x inspiratie x empathie

  • Nuttig: direct toegevoegde waarde voor de lezer
  • Inspiratie: vernieuwend, authentiek, uit eigen koker
  • Empathie: laat zien dat je het probleem van de lezer begrijpt.

Met name deze laatste is voor veel bloggers lastig. In Smart Lab #60 deel ik een superslim trucje met je om je lezer te garanderen dat je zijn of haar probleem begrijpt.

Bekijk de video hieronder:

Dus: De BAB-formule gaat als volgt:

  • Before: de status van de lezer vóór het lezen: het probleem, de zorg, de vraag
  • After: de status van de lezer ná het lezen: de “ideale wereld”, het doel, de droom
  • Bridge: de exacte stappen die nodig zijn om van de Before naar de After te komen.

Voorbeeld:

Teveel tijd kwijt aan blogs? Stel je voor dat je je schrijftijd kunt halveren. Lees dit stappenplan.

Gebruik de BAB-formule om je verhaal body te geven, een sterke inleiding te schrijven én bij je social media posts.

Naast deze zijn er nog een paar andere formules die je kunt gebruiken:

FAB:

  • Features: wat je product doet
  • Advantages: waarom dit belangrijk is
  • Benefits: wat het betekent voor de lezer

Voorbeeld:

Hier zijn vijf waardevolle tips om betere blogs te schrijven, zodat je meer conversies realiseert.

De 4 U’s

  • Useful: direct waardevol
  • Urgent: leg een gezonde druk op de lezer
  • Unique: laat zien dat je aanbod uniek/eenmalig is
  • Ultra-specific: zéér specifiek over al het bovenstaande

Voorbeeld:

Vrijdag = Smart Lab-dag! Tips & tricks om jouw campagnes en content nóg beter te maken, in een snelle video. Mis niks, abonneer je nu.

De 5 standaard afwijzingen

Je lezer gaat ongetwijfeld een reden (of meer) hebben om níet te klikken. Welke is dat? Tackle deze in je content:

  • Ik heb geen tijd
  • Ik heb geen geld
  • Dit werkt niet voor mij
  • Ik geloof je niet
  • Ik heb het niet nodig

Voorbeeld:

De beste manier om de komende vijf minuten te spenderen: waardevolle schrijftips in één video, voor meer traffic.

PPPP

  • Picture: ‘stel je voor…’
  • Promise: hoe jouw oplossing hierbij helpt
  • Prove: bewijs dat het werkt
  • Push: vraag om commitment

Voorbeeld:

Nooit meer hoofdpijn van het schrijven van blogs. Deze tips helpen je 60% tijd te besparen, en 40% meer traffic te realiseren. Hoe? Lees deze tips & probeer het zelf.

3 Reasons Why

  • Waarom ben jij de beste?
  • Waarom moet ik jou geloven?
  • Waarom moet ik nú kopen?

Voorbeeld:

Al ruim 3.700 marketeers schrijven betere content dankzij onze tips. Dit zijn de geheimen die we met ze delen.

Meer over Bas

Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?

Bas Boomaars
Lead Content

Lees meer over