Snapchat gebruikersstatistieken in Nederland (2024)

leestijd 6 minuten
12 april 2024

Foto’s en video’s die je maar één keer ziet. Filters met verschillende thema’s of zelfs interactieve filters. De locaties checken van je vrienden. Verhalen die maar 24 uur te zien zijn. Snapchat heeft het allemaal. 

Het platform waarbij je vrienden een snap kan sturen die ze maar eenmalig kunnen openen. Ideaal als je soms gekke foto’s wilt maken of als je gewoon wilt chatten met je vrienden. 

Snapchat is een populaire app die veel gebruikt wordt door jongeren. Maar zijn zij de enige die gebruik maken van dit platform? En wat is de levensstijl van deze mensen? Wat voor interesses hebben zij? 

En nog belangrijker: wat voor foto/video content maken zij op dit platform? Dit en nog meer kom je te weten tijdens het lezen van dit artikel!

In 2024 heeft Snapchat 3,8 miljoen actieve gebruikers, in 2023 was dit nog 3,9 miljoen. De app is meer dan 169.000 keer gedownload via Google Play. 

Snapchat is op dit moment het zevende meest gebruikte platform in Nederland.

Nederlands demografisch profiel

Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 15 en 25 jaar. Van alle Snapchat gebruikers in 2024 zijn er 2,4 miljoen dagelijks actief op de app. 

De Snapchat gebruikers zitten vaak nog op school of hebben die al afgerond. Het grootste deel heeft het Middelbaar Beroepsonderwijs gedaan, 23% een bachelor en 20% heeft een diploma voor de middelbare school behaald.

Dan zal je je vast ook afvragen wat hun levensstijl is. De meeste mensen die Snapchat gebruiken, hebben een middelbaar inkomen en leven in een stad. Het grootste deel woont samen met een partner en/of heeft al een kind.

Levensstijl van de consument

Ook, zoals voor ieder ander mens, zijn er bepaalde dingen in het leven die voor Snapchat consumenten erg belangrijk zijn. Op nummer 1 staat met 55% ‘een goede tijd hebben’. Daarna komt een ‘gelukkige relatie’ hebben en 51% vindt ‘veiligheid/zekerheid hebben’ iets wat niet mag ontbreken in hun leven.

Snapchat gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in onderwerpen als eten & uiteten (46%), reizen (39%) en films, TV shows & muziek (38%). In hun vrije tijd zijn ze het liefst bezig met koken & bakken (38%), reizen (35%) of zijn ze bezig met hun huisdieren (34%). Qua sport zijn fitness, aerobics, cardio en dansen populair. Ook zijn zij erg fan van het kijken naar voetbal. Dit is de meest gevolgde sport door de Nederlandse Snapchat gebruikers.

Consumenten gedrag

Sommige mensen kunnen online advertenties niet heel erg waarderen. Hoe zien de Nederlandse Snapchat gebruikers dat?

Het grootste deel van de gebruikers deelt deze mening. Vooral als het gebaseerd is op hun zoekgeschiedenis (41%). 20% van de gebruikers maakt zelf gebruik van ad blockers. 

Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om advertenties te zien. 37% zegt dat ze wel advertenties willen zolang ze er maar gratis content voor in de plaats krijgen. 21% heeft wel eens producten gekocht op basis van aanbevelingen door influencers en een kleine groep vindt het zelfs niet erg als bedrijven hun persoonlijke informatie gebruiken voor advertenties. 

Het grootste deel van de Snapchat gebruikers behoort tot de vroegere meerderheid als het gaat om innovatie. Dit wordt gevolgd door de late meerderheid (22%), achterblijvers (22%) en vroege gebruikers (12%). 

Het leven is niet altijd makkelijk en dat weten de Snapchat gebruikers ook. De drie zaken waar zij het meest tegenaan lopen zijn de huizenmarkt (46%), armoede (40%) en opleiding (37%).

Marketing gegevens

Snapchat gebruikers openen het internet het vaakst via hun smartphone. Een groot deel stuurt voornamelijk privé berichten (60%). Verder volgt 58% zijn/haar favoriete accounts en plaatst 55% eigen video’s of foto’s. 

Interessant om te weten is dat er veel interactie is tussen bedrijven en gebruikers op dit platform. 34% liket namelijk de content van bedrijven en 28% volgt ook bedrijfsaccounts. 

Van alle online reclame zijn video advertenties het meest memorabel. 47% van alle Snapchat gebruikers onthoudt deze advertenties het vaakst. Verder worden advertenties in zoekmachines (46%) en op social media (40%) ook veel gezien. Dat is dus best een groot aantal mensen die je kunt bereiken met jouw advertenties.

Snapchat bereikt met hun advertenties maar liefst 35,5% van de totale Nederlandse bevolking.

Als Snapchat gebruikers niet online zijn, dan behoren TV-reclames (40%), advertenties in de winkel (35%) en reclame te horen via de radio (32%) tot de meest populaire niet-digitale advertenties. 

Meest gebruikte social media platformen in Nederland

Hoe scoort Snapchat in populariteit? 

In 2024 staat Snapchat met 29% op de achtste plek van de top 10 populairste social media platformen in Nederland. Hiermee is de app geliefder dan X (Twitter), wat in 2022 nog niet het geval was. Whatsapp is het meest geliefde platform en staat op nummer 1.

Betrokkenheid: hoeveel tijd spenderen deze mensen online?

80% van de Snapchat gebruikers zit dagelijks op social media. Een veel kleiner deel zit er een paar keer per week op (10%) en 4% maar eens per week. 

Het grootste deel van de mensen die Snapchat hebben, volgen anderen op de app. Daarnaast reageert 74% op foto’s of berichten en 64% maakt eigen content die zij naar hun vrienden en volgers sturen. 7% is een passieve gebruiker.

Online gebruik: op welke websites zijn Snapchat gebruikers te vinden?

Één van de populairste websites die vaak bezocht wordt door Instagram gebruikers zijn zoekmachines. Daarnaast gaat 65% vaak naar webshops en 60% naar video websites zoals Youtube en Netflix. Verder zijn nieuwswebsites ook best populair onder deze groep. Goed om te weten is dat 36% van de gebruikers naar websites van bedrijven gaat. 

Van welke online services maken zij gebruik?

Naast het browsen op het internet, gebruiken Snapchat gebruikers ook online services. Zo laat een groot deel van de gebruikers eten thuis bezorgen. 23% bestelt tickets voor evenementen of boeken een afspraak voor de kapper. 

Top 10 Snapchat categorieën 

Nu zul je denken dat Snapchat een app is waarop vrienden elkaar veel foto’s sturen, maar waar maken de gebruikers foto’s/video’s van of waarover praten zij in de chat? Met de top 10 populaire categorieën op Snapchat geven wij jou wat tips zodat je ook mee kunt praten.

  1. Eten & drinken
  2. Films & series
  3. Muziek
  4. Kleding
  5. Vakantie & reizen
  6. Games
  7. Computer, smartphone & technologie
  8. Sport
  9. Familie & kinderen
  10. Schoonheid & persoonlijke verzorging

Privacy policy

Omdat er veel kinderen en jongeren gebruik maken van Snapchat is het van groot belang dat het platform zorgvuldig omgaat met hun gegevens. Vaak is deze leeftijdsgroep erg kwetsbaar op online platformen en maken anderen daar misbruik van. 

Snapchat beschermt deze groep door het beperken van vriendschap suggesties. Zo krijg je nu alleen potentiële vrienden te zien als die persoon al bevriend is met andere vrienden van jou. Op deze manier komen jongeren dus minder vaak in contact met wildvreemde mensen. 

Conclusie

Snapchat is het achtste meest gebruikte platform in Nederland. De app is zeer populair onder jongeren en wordt dus vaak gedownload. Wel is er afgelopen jaar een daling van 1% in aantal gebruikers. Er is veel interactie met bedrijven, zowel bij het liken van posts als het volgen van accounts. Het platform heeft zelfs een advertentiebereik van 35,5% van de totale bevolking in Nederland. Verder bezoekt meer dan een kwart van de Snapchat gebruikers de websites van bedrijven. Dus mocht je de app nog niet hebben, dan wordt het hoog tijd om die te gaan downloaden!

Bronnen:

NOS, Datare Portal, Statista 1

Lees meer over