Snel en goedkoop meer leads genereren?

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

Hoe krijg je meer leads? En hoe ga je hier zo min mogelijk voor betalen én minimale moeite voor doen? De million-dollar-question(s). Ik ga je helpen om dit te realiseren.

Meer leads? Gebruik lead capturing

Voor zowel business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C) kan het zijn dat de drempel voor het aanvragen van een offerte, bestellen van een product of een informatie-aanvraag een te hoge drempel is. Ben je je lage conversiepercentage beu en wil je snel (zonder al te veel moeite) meer leads? Gebruik lead capturing.

Lead capturing is het verkrijgen van klantinformatie (zoals een e-mailadres) zo vroeg mogelijk in de customer journey.

In onderstaand voorbeeld staat het See, Think, Do model samen met de customer journey van de reisbranche weergegeven. Het doel van lead capturing is om in de See-fase (product awareness) of in de Think-fase (product oriëntatie) het e-mailadres te vergaren. Zo kun je de websitebezoeker uiteindelijk persoonlijk benaderen.

                   

Leads door pop-ups en opt-in banners

Je kunt het e-mailadres van de websitebezoeker verkrijgen door het werken met een pop-up. In de pop-up kun je de websitebezoeker iets aanbieden, waarmee je de websitebezoeker overtuigt om zijn e-mailadres achter te laten.

Belangrijk is dat je pop-up aan de volgende eisen voldoet om je websitebezoeker aan te spreken:

  • Concreet. Wees concreet in je titel wat je aanbiedt en benoem het eventueel met een cijfer, zoals ‘5 tips’.
  • Visueel attractief. Zorg ervoor dat de lay-out van de pop-up opvalt door opvallende kleuren, maar zorg wel dat je ook het lettertype en de tone-of-voice van je website behoudt.
  • Relevant. De inhoud van de pop-up dient overeen te komen met de webpagina(‘s) waar deze getriggerd wordt.
  • Waardevol. De whitepaper, het eBook of een ander item wat je aanbiedt, moet écht meerwaarde hebben voor de websitebezoeker. Zonder een waardevol item, is de kans klein dat je mensen overtuigt.
  • Overtuigend. Hanteer 1 of 2 online overtuigingsprincipes, zoals schaarste of loss aversion, om je websitebezoekers over de streep te trekken.
  • ‘Gun’-factor. Speels omgaan met het taalgebruik in je headline of toelichting, zorgt voor sympathie.

 

Koppel de pop-up met een automatische mailing

Wanneer je specifieke pop-ups hebt ontwikkeld en hebt live gezet, kan het (als je de vorige stappen goed hebt uitgevoerd) arbeidsintensief zijn om alle follow-up e-mails te versturen.

Om jezelf tijd te besparen, is het raadzaam om een automatische e-mailflow in je e-mailprogramma te koppelen aan de pop-up. Hierdoor krijgt de geconverteerde websitebezoeker direct een e-mail met de downloadlink naar zijn whitepaper of eBook. Vervolgens kun je de websitebezoeker met 1 a 2 automatische e-mails benaderen, om uiteindelijk af te sluiten met een persoonlijke, eenmalige actie.

Is alles gekoppeld, staat het live en heb je de automatische e-mailflow getest? Dan is het tijd om de leads te zien binnenkomen en de flow te optimaliseren.

Voordelen en best practices

Ben je helemaal klaar om je sales om flinke boost te geven? Ik zet nog even alle voordelen van lead capturing op een rijtje:

  • Je krijgt meer leads
  • Software is snel in te stellen en te koppelen
  • Het is relatief goedkoop
  • Makkelijk te optimaliseren
  • Kost weinig tijd
  • Levert waardevolle inzichten op:
    • Analyseer welk overtuigingsprincipe het beste werkt
    • Optimaliseer je propositie
    • De e-mailadressen kun je gebruiken voor een Twitter of Facebook campagne

Tot slot de belangrijkste best-practices voor het inzetten van lead capturing:

  • Laad de pop-up bijvoorbeeld in als de bezoeker de intentie heeft om de website te verlaten
  • Test verschillende online overtuigingsprincipes en optimaliseer
  • Voorkom irritatie bij je websitebezoekers door te veel en vaak pop-ups te laten zien

Nieuwsgierig naar meer best-practices voor lead capturing? Of naar de behaalde resultaten? Ik zie je e-mail graag tegemoet! 

Lees meer over