Social Growth Marketing

leestijd 7 minuten
30 april 2021

We kunnen niet meer uitgaan van standaard campagnes. Mensen veranderen, ad managers veranderen en algoritmes veranderen. Om aan de andere kant van de regenboog te komen, moeten we creatief zijn. We moeten experimenteren, zo ook op social media. Ik hoor je nu denken: “Testen, dat is toch echt een CRO ding?”. Dat is het zeker niet. Testen op social media is super belangrijk.

Een tijdje geleden deelde ik je al wat meer over social experimentation. Vandaag gaan we er een schepje bovenop doen. We gaan een growth marketing perspectief aannemen, zodat je nóg beter wordt in social experimenteren en dat je door gaat hebben dat je met de minimale efforts veel meer uit je campagnes kunt halen. 

Growth Marketing

Growth Marketing is niet alleen een werkwijze, maar ook een mindset. Je bent continu op zoek naar knelpunten en kansen. Met één doel voor ogen: groei. En dat is wat we willen, zo ook op social media. 

Het unieke van growth marketing is dat het gebaseerd is op marginal gains. Wanneer je elke week 1% groei realiseert, ben je aan het eind van het jaar enorm gegroeid. Je hoeft niet in één maand bergen te verzetten. Growth marketing is optimaliseren door te prioriteren en te experimenteren. Een gezonde mix van data, creativiteit en innovatie zorgt ervoor dat je elkaar continu uitdaagt voor méér resultaat. 

Een paar belangrijke dingen:

  • Doelstellingen duidelijk
  • Data analyse is key
  • Laat je creativiteit de vrije loop
  • En ben niet bang om fouten te maken

Growth Marketing op Social Media

Deze werkwijze en mindset is perfect toe te passen binnen je social media aanpak. Ook hier hoef je geen bergen in een maand te verzetten. Je hoeft ook niet vanaf het begin de roos te raken (hoewel dat wel prettig zou zijn). Onthoud dat je altijd kan groeien en je daar continu mee bezig bent.

Stel je campagne draait en je ziet dat de CTR onder de 1% ligt. Deze wil je natuurlijk boven de 1% krijgen bij je verkeer campagne. Keur de campagne nu niet direct af. Wat kunnen we aanpassen met de minimale efforts om te kijken of we die CTR kunnen laten stijgen? Is de CTA wel duidelijk genoeg? Of moet de afbeelding anders? Kies één ding en pas het aan. Laat het even lopen (ik adviseer meestal een week, maar als je veel budget hebt kun je het ook al na een paar dagen zien) en kijk dan of je resultaten zijn verbeterd. Vervolgens ga je weer een nieuwe aanpassing doen. Op deze manier blijf je dus groeien.

Ander voorbeeld: je campagne gaat door het dak (volgens social media platform statistieken), maar in Google Analytics zie je dat iedereen direct de website verlaat na 2 seconden. Dan gaat er dus mooi iets mis. Hoe kunnen we dit verbeteren? Is de landingspagina wel een match? Pas deze aan en kijk na een aantal dagen of dit het gewenste resultaat oplevert. 

Praktijkcase VIA VAI

Wij proberen bij Fingerspitz dit proces bij al onze social media campagnes te hanteren. Bij VIA VAI hebben we er zelfs bizarre resultaten mee gehaald. Door continue te experimenteren en de learnings mee te nemen naar de volgende campagne zijn we flink gegroeid en hebben we met deze case zelfs de award gewonnen voor “Beste Branding & Display campagne” en zilver voor “Beste Social Advertising campagne”. Een paar resultaten?

  • +710% stijging in aankopen
  • -70% kosten per klik
  • +359% stijging in CTR

Gouden regels

Zo zie je, met de minimale inspanningen behaal je week op week groei. Er zijn een paar regels waar je rekening mee moet houden. 

1. Er is geen magisch boek. 

Wat vandaag werkt kan morgen weer anders zijn of juist voor een ander bedrijf ook totaal niet werken. Daarom is het belangrijk om continu te testen en je testen en learnings bij te houden.

2. Het kost tijd

Huh? Jij zegt toch steeds minimale efforts, zo gepiept? Dat klopt. Het opzetten van een experiment kost in de meeste gevallen tussen de 5 minuten en een kwartier maximaal. Let er wel op dat je tijd reserveert voor de documentatie ervan en de analyse, want die zijn misschien nog wel belangrijker dan de test zelf. 

Dit zou je kunnen doen door één dag in de maand te blokken voor de analyse van data, de analyse van je afgeronde experimenten + nieuwe experimenten bedenken op basis van data. Vervolgens ga je de week erna deze experimenten weer uitwerken, laat je ze draaien en uiteindelijk ga je weer analyseren. Op maandniveau valt het dus reuze mee hoeveel tijd je hieraan kwijt bent. 

Belangrijk dus om voor jezelf routine erin te krijgen.

3. Je moet je handen een beetje vuil maken (en dus fouten durven maken)

Ik geloof erin dat je om te innoveren moet werken vanuit passie en niet vanuit angst. Passie om resultaat te boeken. Daarvoor zul je fouten moeten maken. Innovatie is moeilijk. Er zijn veel mensen die zeggen dat het niet kan en lukt en werkt en toch moet jij degene zijn die zegt dat ‘ie het gaat proberen. Het is een mindset die je moet veranderen. 

Heb je Lionel Messi alleen maar zien scoren? Nee, ook hij maakt fouten. Heeft Steve Jobs ooit een fout gemaakt? Ja, ook hij maakte fouten en heeft dingen moeten testen. 

Je gaat nog vaak vallen. Je gaat nog heel vaak een campagne zien falen. En dat is balen en heel eng, maar daar leer je van. Veel meer dan dat alles direct goed gaat. 

4. Ga niet alles in één keer testen. Maak het behapbaar

Ga je de ad copy en de visuals aanpassen en zie je een stijging in resultaat? Top! Maar waar ligt het aan? Wat ga je nu doen bij andere campagnes? Ga je daar ook alles omgooien? Wanneer je alles in één keer test dan weet je niet waar het uiteindelijk aan heeft gelegen. Dat is zonde, want juist die inzichten wil je om zo snel mogelijk met kleine tweaks je campagne te kunnen boosten. 

Ga ook niet dagelijks nieuwe testen opzetten. Geef je campagnes de ruimte om te leren. Jij hebt zelf ook niet in één dag een nieuwe skill geleerd toch? Social media platformen (algoritmes) ook niet. Ook zij hebben tijd nodig om te kijken welke advertentie en campagne het beste presteert en ze het liefste willen uitserveren. 

Stappenplan 

Waar moet je beginnen?

  1. Analyseer je data. Waar gaat het goed en waar gaat het mis? Wat valt er op en wat wil je graag verbeteren?
  2. Stel een hypothese en verwacht resultaat. Wat verwacht je te bereiken met deze test? Daarmee krijg je je doel duidelijk. Door je hypothese kun je goed kijken of je wel de juiste zaken aan het testen bent die ook daadwerkelijk impact hebben op jouw hoofddoel.

    Voorbeeld: door het toevoegen van een nieuwe advertentie aan de advertentieset verwacht ik dat het bereik van de campagne toeneemt met 5% binnen één week.
  3. Bepaal je belangrijkste KPI. Tuurlijk wil je én video views én traffic én conversies. Maar dat is niet altijd mogelijk. Kijkende naar je huidige analyse, experiment en je hypothese, wat is dan de belangrijkste KPI? Het verhogen van traffic, kijkpercentage van de video, verkeer of bijvoorbeeld conversies.
  4. Laat je experiment lang genoeg lopen. Je hebt voldoende data nodig om conclusies te trekken. Hoe lang? Dat is afhankelijk van je budgetten. Weet je het niet? Dan adviseer ik 2 weken.
  5. Analyseer de resultaten. Wat werkte goed? Wat werkte minder? Pas de insights toe op je nieuwe (of huidige) campagnes. Deze stap wordt vaak vergeten. Die learnings moet je gebruiken om je campagne door te trekken, of bij het opzetten van nieuwe campagnes. Let wel op, wat vandaag werkt kan morgen weer anders zijn. Blijf dus testen!

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Manager Digital Marketing

Lees meer over