Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Benieuwd naar welke trends het social media landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest (en luistert) ze hieronder!

Marketeers gaan alternatieven vinden voor Third-Party Cookies 

Klantdata vormt de ruggengraat van elk bedrijf. Het overgrote deel van die data verdwijnt wanneer de third-party cookies wegvallen. Marketeers gaan kijken naar alternatieven, dat merk je nu al maar gaat in 2022 nog veel groter worden.

Zo zie je bij Facebook dat tijdens de iOS14 update er grote aanpassingen werden gedaan door bijvoorbeeld veel meer te gaan kijken naar server-side implementatie van de gebeurtenissen. 

Daarnaast gaan veel bedrijven kijken naar loyalty-programma’s of hoe AI beter in te zetten is in dit verhaal. Het is belangrijk dat je tijd gaat investeren in het begrijpen hoe data wordt verzameld, de marketing attributiemodellen onderzoeken en de balans opmaken van first-party data. 

Sonic Social Media Marketing

Social Media staat steeds meer in het teken van spraak en geluid. Zo zag je in 2021 de opkomst van Clubhouse, wat een mogelijkheid creëert voor merken om met hun publiek direct te communiceren in een informele social setting die hun sonische gevoel van begrip activeert. En dit is wat mensen steeds meer willen. Het gesprek aan gaan met een brand, een band opbouwen, zich één voelen.

Dit staat ook gelijk aan de booming business van podcasts. Tijdens COVID-19 is het luisteren naar podcasts (en de creatie van) enorm toegenomen. Volgens recent onderzoek van NPO luistert zelfs 10% van de bevolking wekelijks naar podcasts. Vooral jonge mensen zijn grote liefhebbers. 

Geluid helpt bij het creëren van herinneringen. Het blijft bij. De “tadum” van Netflix is een sprekend voorbeeld. Je hoeft het geluid maar te horen en je weet dat iemand Netflix opstart. Of het herkenbare geluid van x Het feit dat deze deuntjes in je hoofd blijven hangen laten de impact zien van geluid. 

Daarnaast zie je ook dat short-form audio een steeds grotere rol lijkt te gaan spelen. Dit kun je een beetje vergelijken met audio notes. Het zijn posts met een maximale duur en een beperkte beschikbaarheid. Een soort snap, maar dan zonder beeld. Meerdere start-ups lijken geld en inspanningen te steken in dit idee en zelfs ‘s werelds grootste sociale platformen zien dit als “the next big thing”. Zo kondigde Facebook eerder dit jaar Soundbites aan. 

Voor jouw social media strategie in 2022 is het belangrijk dat je gaat kijken naar je geluid. Je geluid onder je video’s, je voice-overs, short-form audio, de muziek die je gebruikt bij Reels of TikTok en het geluid bij het tonen van je merk. 

Slowing down voor het vertellen van het merkverhaal

We zijn klaar met agressieve marketing. Mensen worden overladen door content. Bedrijven zijn vaak gefocust op snel veel omzet halen. We willen nu meer consumenten, nu meer leads, nu meer fans, nu meer volgers, goedkoper, beter, NU! Het is nooit genoeg. 

Tegelijkertijd zien we ook dat we steeds meer een probleem krijgen met “vertrouwen”. Fake news, merken die alleen maar schreeuwen met kortingen of producten die bijna uitverkocht zijn. Wat is nog echt? Wat kunnen we nog geloven?  

Uiteraard hebben we omzet nodig en zullen we soms moeten schreeuwen, maar dit is geen lange termijn strategie. Tijdens de pandemie zijn we ons veel te veel gaan focussen op het genereren van omzet, snelle omzet. Dit terwijl mensen juist aan het vertragen zijn en bewuster worden in het leven, en ook met het kopen van producten. Nu is het tijd om consumenten voor het leven te krijgen. Om de volgende stap te maken gaan we richting Slow Marketing Movement. Een strategie waarmee oersterke merken ontstaan. 

Het is tijd dat we een connectie met ze maken en ze met het idee van het hebben van het product of service voeden in plaats van het promoten van het product of de service. Zoeken naar een échte, intermenselijke connectie. Geen zielverkoperij, maar de creatie van vertrouwde merkbelevingen die ontstaan vanuit een bewuste propositie waarin de identiteit wordt gevormd op basis van motivatie, betekenis, kennis, waarden en intuïtie.

“Het gaat niet om wie het hardst schreeuwt, maar om de wereld te verbeteren. Werkelijk krachtige marketing komt voort uit vrijgevigheid, empathie en emotie. Het is de hoogste tijd om te stoppen met liegen, spammen en je schuldig voelen over wat je doet. Om social media statistieken te verwarren met een waardevolle verbinding en om geld te verspillen aan aandacht trekken. Op de lange termijn levert dat niets op.” – Seth Godin

Slow Brands durven de verbinding met de consument aan te gaan. Het maakt je bewust van alles wat je als merk doet en laat je stilstaan bij datgene wat je drijft. Klanten willen niet wat je maakt, maar wat het voor ze doet en betekent. Door aandacht te schenken, humaniseer je je merk. Je maakt het persoonlijk en identificeerbaar en geeft je merk een imago waarmee je laat zien dat je hier over hebt nagedacht en dat je de klant serieus neemt. Hierdoor krijg je veel sneller verbinding en interactie met je klant.

De fusie tussen social networking en gaming

Nog niet super lang geleden was er een duidelijke scheiding tussen gaming en social networking. Echter zien we dat steeds meer in elkaar over gaan. Gaming is steeds meer een manier om te netwerken en vormt een basis voor community building. Jongeren delen de ervaringen van de gaming daarna op social media of bepaalde gaming sites worden langzaam een social media tool, kijk maar naar Twitch. Live streaming technologie zorgt ervoor dat er veel meer engagement ontstaat en dat het dus ook lijkt op een social media kanaal.

Het begon eigenlijk allemaal met immersive Facebook browser-based games, zoals Poker, Mafia Wars en FarmVille. Social Media kanalen zochten namelijk naar manieren om gebruikers ingelogd te houden en interactie te stimuleren. 

Vanuit daar is de gaming cultuur ontstaan. Er ontstonden communities, waar Reddit een belangrijk platform is geworden. Reddit is de plek voor de gamers. Ze gebruiken dit voor het uitwisselen van informatie over nieuwe game-updates, onderzoek naar bepaalde moeilijke levels en vragen ze ook om feedback. 

Twitch, zoals net ook al genoemd, is een platform dat onder Amazon valt en zal in 2022 ook veel meer de strijd aangaan met YouTube. 

We zullen deze fusie alleen maar zien groeien in 2022 en hier liggen kansen om hele actieve mensen te bereiken. 

Meer AR opties

AR, oftewel Augmented Reality, is een van de meest opkomende technologieën die een steeds grotere impact gaat hebben op social media kanalen. Het is “the next big thing” en je ziet dat het engineers en technologie liefhebbers de mogelijkheid geeft om groter te denken en buiten de kaders te gaan. 

We kunnen dit met name ook zien door de stijging in Snapchat gebruikers. Deze gebruikers zijn ook de meest actieve AR gebruikers. 

Binnen Facebook en Instagram worden de mogelijkheden al uitgebreidt maar ook andere social media kanalen aan het zoeken zijn naar uitbreidingen omtrent deze technologie. TikTok heeft recent aangekondigd bezig te zijn met een eigen AR effect creation studio waardoor gebruikers meer mogelijkheden gaan krijgen deze effecten zelf te maken en gebruiken. 

Social Media blijft impact hebben op ons dagelijks leven, met meer short-form video content

Laten we eerlijk zijn. We houden van video’s, vooral die met katten en honden. We kijken de hele dag naar video’s en worden daar ook blij van. Recente data laat zien dat video content een van de meest influential vormen van marketing is. Short-form video heeft de social media wereld veroverd. 

Wat is short-form video? Short-form video is heel officieel een video die niet langer duurt dan 2,5 minuut, maar je ziet dat elk kanaal een andere definitie hiervan pakt. Zo is short-form op TikTok 60 seconden, op Reels 30 seconden en op Twitter 2 minuut 20 seconden. YouTube video’s zijn vaak wat langere (long-form) video’s. 

Wat statistieken op een rijtje:

  • 66% van de video advertenties zijn korter dan 30 seconden
  • 72% van de consumenten heeft liever video’s dan tekst 
  • 71% van Gen Z spendeert meer dan 3 uur per dag aan het bekijken van online video’s
  • 68% van de mensen wil een business video wanneer deze onder de minuut is. 

De reden dat dit zo belangrijk wordt is de attentiespanne van de mens. Deze wordt korter en korter. Short-form content geeft je de mogelijkheid om de boodschap op de juiste manier over te brengen naar je doelgroep. Snel en efficiënt. 

Nostalgia Marketing

“Weet je nog?”. Een zin die daarmee begint zorgt eigenlijk altijd voor een positief gevoel. Het ophalen van herinneringen, het terugkijken hoe het vroeger was. Want “vroeger” was alles beter. 

De term Nostalgia Marketing staat in het teken van het vangen van de consument zijn/haar aandacht door in te spelen op oudere en bekende trends van een tijdje geleden. En het werkt. Onderzoek toont zelfs aan dat nostalgische gevoelens ervoor zorgen dat mensen meer geld uit willen geven aan consumer goods en services. 

Je ziet dat merken steeds meer nostalgia gebruiken in de marketing en social media, want alles wat oud is, is opnieuw goud. 

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social

Lees meer over