Spam verkeer in Google Analytics?

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

Is het je de laatste maanden ook opgevallen dat je Analytics statistieken zijn vervuild? Dat er veel extra bezoeken zijn vanuit van vreemde sites? Die nul seconden op je site bleven en een bouncepercentage hebben van 100%? Dit is spamverkeer.

Waarom is er spam in Analytics?

“There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about.”

Met deze quote bedoelt Oscar Wilde dat negatieve publiciteit óók publiciteit is. Websitebouwers en ontwikkelaars genereren door spamverkeer erg veel naamsbekendheid en krijgen hierdoor extra verkeer op hun website.

Wij krijgen dankzij hen ook extra verkeer op onze website, maar niet het verkeer wat we willen. Spamverkeer vervuilt onze statstieken.

Waarom is het belangrijk om deze informatie in Google Analytics eruit te filteren?

Door het gebruik van Google Analytics krijg je als website eigenaar of beheerder inzage in relevante gegevens over je doelgroep.

Bijvoorbeeld interesses, demografie en het gedrag op je website. Op basis van deze informatie optimaliseer je de website zodat je jouw doelgroep nog beter kan bedienen of zelfs je product of dienst verbetert of uitbreidt. Deze informatie is dus voor organisaties van belang om zich verder te ontwikkelen.

Verstoorde data, zoals spamverkeer, zorgt ervoor dat je data vervuild is en dat je het gedrag van je doelgroep hierdoor minder goed kunt analyseren.

Dit willen we natuurlijk niet!

Daarom hebben wij deze 4 handige stappen opgesteld zodat jij jouw data zo schoon mogelijk houdt.

1. Heb ik spamverkeer op mijn website?

Je kunt dit gelukkig vrij gemakkelijk achterhalen. Log in op Google Analytics en klik bovenin je scherm op ‘Rapportage’. Aan de linkerkant van je scherm kun je vervolgens klikken op ‘Acquisitie’ – ‘Alle verkeer’ en vervolgens op ‘Bron/medium’. Als je hierop hebt geklikt, zie je in het midden van het scherm een overzicht waar het verkeer op je website vandaan komt.

In de afbeelding hieronder zie je dat slechts 27% (!) van het verkeer afkomstig is uit de doelgroep (bron: (direct)/(none)). Het overige verkeer komt binnen als referral en is te kenmerken als spamverkeer. Dit willen we graag eruit filteren!

 

2. Hoe verwijder ik het spamverkeer uit mijn Google Analytics data?

Er zijn honderden spamverkeer bronnen bekend en er komen er elke dag nieuwe bij. Handmatig verwijderen is een flinke klus, maar gelukkig is dit niet nodig.

Simo Ahava (Google Developer Expert) heeft een nieuw online hulpmiddel ontwikkeld, genaamd SFIT (Spam Filter Insertion Tool). Deze tool creëert en linkt referral spam filters aan je Google Analytics profielen, waardoor je data zuiverder wordt! Je Google Analytics data wordt overigens verder niet gewijzigd.

3. Hoe download ik deze nieuwe spamfilter tool?

a. Open in het tabblad naast je Google Analytics account de volgende website: http://www.simoahava.com/spamfilter/. Je krijgt het volgende scherm te zien: 

b. Klik op de blauwe button “Initialize”.

c. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien, waarbij je kunt klikken op de blauwe button “Accepteren”.

d. Hierna krijg je op de website linksonder een menu te zien, waarbij je je Google Analytics account kunt selecteren.

e. Wanneer je je Google Analytics account hebt geselecteerd, komt er rechtsonder een wit scherm te staan met de tekst “Select the profile(s) you want to add the new filters to”. Hieronder staat je website genoemd en je kunt klikken op “Alle websitegegevens” en vervolgens op de groene button “Create and apply filters”

f. In deze stap worden alle filters gelinkt aan je Google Analytics account en krijg je het volgende scherm te zien als het succesvol is uitgevoerd. 

4. Hoe voorkom ik dat er nieuw spamverkeer in mijn Google Analytics data opduikt?

De spamfilter tool wordt regelmatig vernieuwd. Momenteel zijn deze spambronnen erin verwerkt. Maar doordat er elke dag honderden nieuwe spamsites worden gemaakt, raden wij aan om de online tool van Simo Ahava op te slaan bij je favorieten en regelmatig te gebruiken.

Zo behoud je een schoon en gefilterd Google Analytics profiel met zuivere data!

Lees meer over