Start je binnenkort met een grote branding campagne? Om zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep te bereiken, is het essentieel dat je nu al start met het verzamelen van zoveel mogelijk data, en misschien zelfs leads. Maar hoe doe je dat op een goedkope en laagdrempelige manier?
Stel: je lanceert een nieuw product, platform, dienst of propositie. Om de markt succesvol te penetreren, moet je ervoor zorgen dat je naamsbekendheid genereert.
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar wij marketeers houden er niet van om zomaar te schieten met advertenties op zoveel mogelijk mensen. Daarom zoeken we naar de slimste manier om de juiste mensen binnen de doelgroep te bereiken. Dé manier om dat te doen, is natuurlijk door de juiste data te verzamelen.
In de volgende case leg ik je uit hoe we dat voor Kenwood, onder andere bekend van de keukenmachines, hebben aangepakt. Want om vervolgcampagnes voor de keukenmachines en andere proposities van de juiste data te voorzien, hebben we een creatieve maar laagdrempelige campagne opgestart via social media. Daarmee zijn ontzettend veel leads én dus data is binnenkomen, terwijl we de kosten erg laag konden houden.
Bekijk de resultaten van het experiment in de video:
Stap #1: Data verzamelen
Zoals je in de video ziet, is er een Typeform-formulier gebruikt om de nodige data over de doelgroep te verzamelen.
We zorgden er uiteraard voor dat we, op een communicatief aantrekkelijke manier, precies de data zouden opvragen die we nodig hadden om vervolgcampagnes te optimaliseren. En om zoveel mogelijk respondenten te verzamelen, organiseerden we een winactie: een bakworkshop van de winnaar van Heel Holland Bakt: Hans Spitsbaard. Het enige wat je hoefde te doen, is de enquête invullen.
Bekijk hier een (inactieve) copy van het Typeform-formulier.
Stap #2: Landingspagina
Nu de Typeform af is, is het tijd om een landingspagina te maken.
Dat hebben we gedaan met de tool Unbounce. Met Unbounce maak je met een erg simpele drag ’n drop interface binnen no-time je conversievriendelijke landingspagina. Upload je logo, kies de juiste lettertypen en kleuren, kijk goed naar de tone of voice en je kunt gaan experimenteren!
Bekijk hier de landingspagina die we hebben opgemaakt voor de winactie.
Stap #3: Target groups
De laatste, essentiële stap in het opzetten van een campagne om data en leads te verzamelen, is natuurlijk de targeting. Want ja, je moet immers ergens beginnen.
Om te zoeken naar de best werkende target group, hebben we binnen Facebook de targets opgesplitst in drieën:
- Ongoing campagne op basis van interessecategorieën.
- Retargeting op bezoekers van de Kenwood-websites.
- Fans van Heel Holland Bakt. Op basis van deze laatste groep hebben we ook een look-a-like audience gecreëerd, maar die werkte niet zo goed als verwacht.
Abonneer je nu op Smart Lab!
Waarom de look-a-like audience niet goed werkte
In Smart Lab #39 legde Jaap uit waarom look-a-like audiences misschien wel de beste manier zijn om te targeten op Facebook. Tóch kwamen we er in deze campagne achter dat niet de look-a-like campagne, maar juist de andere campagnes op basis va interesses, retargeting en Heel Holland Bakt-fans véél beter werkten.
Dat zit zo: de kans dat het overgrote deel van de Heel Holland Bakt-fans al op Facebook heeft aangegeven fan te zijn van dit programma, is groot. Ook zoekt Facebook op de achtergrond naar mensen die zeer waarschijnlijk fan zijn van dit programma, ook al hebben ze dat nog niet expliciet aangegeven met een ‘Vind ik leuk’.
Op het moment dat je dan naar de 1% vergelijkbare Nederlandse Facebookgebruikers zoekt die overeenkomen met deze groep, gaat Facebook dus waarschijnlijk naar ándere kenmerken zoeken. De groep is immers al zo groot, omdat de aanhangers fanatiek zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een groot deel van de groep bestaat uit vrouwen binnen een bepaalde leeftijd en woonplaats, maar verder in mindere mate zijn gelinkt aan bakprogramma’s of keukenmachines.
Conclusie: heb je al een zeer duidelijk gedefinieerde doelgroep die óók al beschikbaar is binnen Facebook om te selecteren, dan zijn look-a-like audiences misschien niet zo interessant voor je.
Meer over Celine
Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.
Celine Merkx
Manager Digital Marketing