Superboost je e-mail community – Smart Lab #40

leestijd 3 minuten
25 juni 2020




Video transcript

E-mail marketing is en blijft een ontzettend belangrijk marketing kanaal. Het is vrij goedkoop, en kan ontzettend veel opleveren. De gemiddelde ROI ligt zelfs op 3800%! Voor zowel B2B als B2C is het daarom belangrijk om e-mailadressen te verzamelen. Met deze slimme truc zagen wij in de afgelopen 4 maanden het aantal nieuwsbriefinschrijvingen met 221% stijgen.

De ROI met e-mail marketing kan toenemen tot wel 3800%

Al meer dan 3.500 slimme marketeers hebben zich in het verleden aangemeld voor onze nieuwsbrief. Ook wij zagen dat deze database ontzettend belangrijk is voor de groei van de organisatie. Dus dachten we na over slimme manieren om nóg meer e-mailadressen te verzamelen. Dit hebben we gedaan, en zagen een groei van maar liefst 221% in nieuwe leden.

Stap #1: Nieuwe naam

Als eerste hebben we de naam veranderd. ‘Nieuwsbrief’, dat klinkt zo suf en ouderwets. Samen met een groep creatieve studenten hebben we daarom de naam ‘Growth Track’ gelanceerd: eerste stap richting exponentiële groei richting jouw organisatie. Dit klinkt veel exclusiever, leuker en moderner.

Stap #2: Nieuwe landingspagina

Daarnaast hebben we een super toffe landingspagina ontworpen. Dit kan super snel en simpel met de tool Unbounce. Let erop dat je duidelijk laat zien wáárom mensen zich moeten aanmelden: alle voordelen, mooie referenties, en het aantal mensen dat je al voorgingen.

Stap #3: Incentive

Wat we als derde hebben toegevoegd, is een incentive: een exclusief eBook, welke je alleen krijgt als je je aanmeldt voor de community. Vermeld dit ook duidelijk op je landingspagina.

En er zijn nog meer kleine trucjes die we hebben toegepast om die enorme groei  in het aantal nieuwsbriefinschrijvingen te realiseren. 

  • We hebben extra exclusieve voordelen bedacht om mensen te triggeren om zich aan te melden. Zo zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een trainomgeving. Daar kunnen marketeers zichzelf trainen door middel van het bekijken van video’s en het lezen van artikelen, en uiteindelijk een certificaat behalen.

  • Op deze zelfde aanmeldpagina tonen we referenties: logo’s van in Nederland bekende  en grote bedrijven. Hiermee tonen we dus aan dat zelfs marketeers van hoogstaande merken onze conten graag ontvangen.

  • We gebruik slimme notificaties over onze gehele website, die worden geactiveerd zodra iemand een verregaande interesse heeft aangetoond in onze content.
  • We hebben de aanmelddrempel op veel plekken verlaagd tot slechts een e-mailadres. Tenminste, daar lijkt het op. Zodra iemand zijn of haar e-mailadres invult, wordt er op een vervolgpagina namelijk om wat extra aanvullende informatie gevraagd. Hiermee spelen we in op het principe van consistentie: mensen maken graag af waar ze aan begonnen zijn.
  • Verder hebben we ook retargeting in combinatie met lead ads ingezet op Facebook en LinkedIn. Bezoekers van onze populaire blogartikelen worden daarin getriggerd om zichzelf aan te melden voor de community.

Vergeet je ook niet te abonneren op ons YouTube kanaal, als je meer van dit soort video’s wilt zien. Tot de volgende keer!