TikTok is vast bekend voor je. Urenlang scrollen zonder enig tijdsbesef.
Het platform staat op de 7e plek van meest gebruikte social media platformen. De app mag dan wel niet op nummer 1 staan, maar dit social kanaal heeft wel de grootste procentuele groei. Wat dat betekent? In vergelijking met 2021 is het platform maar liefst 91% gegroeid in het dagelijks gebruik.
Dat is een enorme groei voor een applicatie die nog maar net begonnen is.
Maar… Wie zijn die TikTokkers? Mogelijk is deze informatie slim in te zetten voor jouw marketing.
Keiharde statistieken
- TikTok telt maar liefst 4,3 miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft (3,5 miljoen) dagelijks actief is.
- Het online platform is populair in Nederland. Het staat namelijk op de 7e plaats
- In 2023 had TikTok 4,0 miljoen gebruikers. Dit is een stijging van 6%.
Sinds het begin van de pandemie zien we een stijgende lijn in het aantal gebruikers. 53,3% zit dagelijks op het sociale videoplatform.
Wie zijn deze TikTok liefhebbers?
In 2024 is de grootste leeftijdsgroep op dit platform 19-24-jarigen. Dit is een groep van 38,9% van alle TikTok gebruikers. 32,4% zitten tussen de 25 en 34 jaar. De echte TikTok liefhebbers? Jongeren dus, generatie Z & Y.
TikTokkers vinden succesvol zijn belangrijker dan gebruikers op andere social media kanalen. Populaire hobby’s onder gebruikers zijn video gaming, koken en bakken.
Verder is bij een groot deel van de TikTokkers werkloosheid een probleem, of hebben ze een laag inkomen.
TikTok consumenten hebben meer interactie met bedrijven dan gebruikers van andere sociale media platformen. Het zal je dan ook niet verbazen, maar influencers en beroemdheden beïnvloeden TikTok kijkers om te kopen.
Hoe actief zijn de gebruikers?
TikTok gebruikers tonen op verschillende manieren interactie.
- 80% zijn volgers en volgen hun favoriete accounts.
- 74% reageert op video’s.
- 65% maken en posten zelf content op hun account.
- 80% scrolt graag door de app om zijn of haar favoriete video’s te bekijken.
Waar maken TikTokkers video’s over?
Nu weet je wie de gebruikers zijn en wat ze doen, maar waar hebben mensen het over op het contentplatform? Waarover gaan hun video’s? Tegenwoordig zijn het niet alleen de welbekende TikTok dansjes maar zie je ook vlogs van (bekende) TikTokkers, eten en drinken of zelfs de politiek.
TikTok voor je marketing
Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk interactie met je doelgroep. Daar is TikTok goed voor in te zetten! Waarom? TikTok-gebruikers communiceren vaker met merken en bedrijven dan via andere social kanalen. Zo volgen ze bedrijven en delen gebruikers sneller hun berichten.
Slimme marketing weetjes over TikTokkers
Waar kan je rekening mee houden in je marketing wanneer je target op TikTok gebruikers? Hier lees je de belangrijkste punten.
- TikTok gebruikers openen het internet vaker via een game console dan andere social media gebruikers.
- TikTokkers gaan over het algemeen vaker naar de bioscoop dan gebruikers van andere social media kanalen.
- 40% vindt het niet erg om reclame te krijgen, als ze daar maar gratis content voor terugkrijgen.
- Toch vindt 39% online-advertenties op basis van hun zoekgeschiedenis vervelend.
- 18% vindt het geen probleem als jouw bedrijf persoonlijke informatie gebruikt voor reclames.
- Niet verrassend: 21% zet advertentieblokkers in.
Privacy
Maar houd één ding in gedachten: privacy!
Consumenten zijn namelijk niet blij met het privacybeleid van dit social mediabedrijf. TikTok was veel in het nieuws doordat toezichthouders in Europa zich hierover zorgen maken. Zo is het beleid op het laatste moment veranderd. Je mag bijvoorbeeld geen reclame maken die specifiek gericht is op een persoon. Het is belangrijk dat jij als marketeer stilstaat of het moreel acceptabel is om deze gegevens van gebruikers te verzamelen.
Maar hé, er zijn ook andere manieren om reclame te creëren op de content app. Doe even wat research en kijk wat bij je past.
Even samengevat
Ondanks dat TikTok op nummer 7 staat als populairste communicatiekanaal in Nederland, doet de app het heel goed. Meer dan de helft van de gebruikers ’tiktokt’ dagelijks. Verder zien we veel interactie met bedrijven. Kortom, het is de ideale app om videocontent te maken en te communiceren met (potentiële) klanten. Weer een manier om meer bewustzijn te creëren voor je merk. Probeer het, ontdek de voordelen en met deze kennis word je binnen no time een pro op TikTok!