TikTok SEO tips: zo boost je jouw zichtbaarheid en betrokkenheid

leestijd 4 minuten
20 augustus 2024

Jij hebt hard gewerkt om je merk op te bouwen, maar toch blijft je organische groei achter.

Veranderende algoritmen, waaronder die van TikTok, brengen frustratie en onzekerheid. Hoe zorg je ervoor dat jouw content de juiste doelgroep bereikt, zonder dat je advertentiebudgetten verbrandt?

Jouw oplossing ligt binnen handbereik. Want met de juiste SEO-strategieën op TikTok versterk je niet alleen je online zichtbaarheid, ook verhoog je je betrokkenheid. Blijf lezen om te ontdekken hoe jij met TikTok Ads in combinatie met TikTok Organic jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt.

De belangrijkste TikTok SEO-tips

Laten we beginnen met een belangrijke vraag: hoe zorg je ervoor dat jouw TikTok-content opvalt in een zee van miljoenen video’s?

Optimaliseer je organische video’s

Gebruik relevante zoekwoorden in je video beschrijving en hashtags. Dit helpt niet alleen bij het vindbaar maken van je content. Ook zorgt dit ervoor dat je video’s worden aanbevolen aan de juiste doelgroep.

  • Voeg zoekwoorden toe aan je beschrijvingen en verwerk in de vorm van hashtags.

Gebruik de juiste tools

Search Ads Toggle en Keyword Tool IO helpen je bij het vinden van relevante zoekwoorden die bij jouw producten en/of merk passen. Deze tools geven inzicht in de trending zoektermen en helpen je om je content te optimaliseren.

  • Gebruik Search Ads Toggle om zoekwoord suggesties te krijgen.
  • Analyseer zoekwoordprestaties met Keyword Tool IO.

In-feed advertenties

Raad eens? Het combineren van gesponsorde hashtags en in-feed advertenties is een krachtige manier om je bereik te vergroten. Door op beide in te zetten, vergroot je je bereik en zorg je ervoor dat je content zowel organisch als via advertenties zichtbaar is.

  • Plan gesponsorde posts met populaire hashtags.
  • Gebruik in-feed advertenties om je zichtbaarheid te vergroten.

Consistentie is key

Tegelijkertijd is het belangrijk om een TikTok-strategie te implementeren die zowel adverteren als SEO omvat. Je wilt regelmatig met deze uitgedachte aanpak bezig zijn. Want consistent posten en strategie optimalisaties zorgen ervoor dat je zichtbaar blijft en je bereik groeit.

  • Maak een contentkalender voor regelmatige posts.
  • Blijf je SEO-strategie aanpassen op basis van je resultaten.

Relevante categorieën

Bedenk goed of jouw producten en merk in de juiste categorie vallen. Dit helpt niet alleen bij het bereiken van de juiste doelgroep, maar verhoogt ook de betrokkenheid.

  • Analyseer welke categorieën sterk presteren voor jouw merk.
  • Pas je zoekwoorden en content aan op deze categorieën.

Direct TikTok SEO toepassen?

Laten we het samenvatten. Want je weet nu hoe je TikTok inzet voor jouw bedrijf

Maar hier komt het beste deel: we hebben nog een paar direct toepasbare acties voor je op een rijtje gezet.

  1. Onderzoek relevante zoekwoorden en hashtags 

    Dit onderzoek doe je gemakkelijk via het TikTok Creative Center. Binnen no-time ontdek je de populairste trends, songs, gebruikers en video’s.

  2. Heb je al naar je TikTok profiel gekeken? 

    Een stap die je niet mag vergeten: optimaliseer je TikTok profiel. 

    Wat hieronder valt?
    – Kijk naar je foto op het profiel, is deze up-to-date? Heb je je website wel juist gelinkt?
    – Wat staat er nu in je biografie? Zorg ervoor dat de bezoeker een sterk beeld krijgt over wat voor content jij plaatst. Link naar je andere social accounts en je website.
    – Is het direct duidelijk waar jouw merk voor staat? Check nogmaals onze eerste SEO tip: staan alle belangrijke zoekwoorden in jouw profiel? Dit zorgt er namelijk voor dat profiel beter rankt.

  3. Onderzoek de concurrentie 

    Via ‘Ontdekken’ is het slim om een kleine concurrentieanalyse te doen. 

    Ga op zoek naar het zoekwoord en/of niche waarin je gevonden wilt worden. 
    1. Type het zoekwoord in en klik dan op de drie puntjes. 
    2. Filter daarna op ‘aantal likes’ in plaats van relevantie. 
    3. Analyseer de content

    Hoe? Kijk naar de inhoud, het type format, typografie, lengtes etc. Dit helpt jou bij het opzetten van een sterke strategie.

De sleutel tot succes op TikTok

Dus, wat denk je? Jouw sleutel tot succes ligt op TikTok bij het combineren van adverteren en SEO. Implementeer een sterke TikTok-strategie en ga direct aan de slag. Met deze SEO-tips ben je klaar om TikTok Ads en organisch te veroveren.

Liever samen jouw TikTok-account versterken? Neem contact op.

Meer over Evi Voeten

Evi Voeten
Online Marketing Trainee

Lees meer over